Top 50 cele mai puternice branduri romanesti

Top 50 cele mai puternice branduri romanestiStudiul a avut ca scop masurarea “puterii” marcilor romanesti din perspectiva investitiei de incredere si afectivitate care le este acordata de catre consumatori.

Cercetarea are la baza un studiu calitativ, realizat prin intermediul a 20 de interviuri in profunzime cu persoane in varsta de 18 pana la 45 de ani, si unul cantitativ, realizat prin1.314 interviuri telefonice.

Clasamentul rezultat in urma cercetarii este condus de apa minerala Borsec, perceputa ca o marca ce si-a pastrat calitatea de-a lungul timpului si a reusit sa se impuna prin seriozitate. Boresc e imbuteliata de compania romaneasca Romaqua Group.

Pe locul al doilea se afla Dacia – o marca familiara, populara si adaptabila dorintei de a reusi. Dacia e un brand aflat la “a doua tinerete”, dupa infuzia de capital, know how si design facuta de Renault.

Pro TV, ocupantul locului trei, este, potrivit cercetarii, un brand profesionist, modern, “fresh”, in pas cu timpurile. Este o televiziune care s-a mentinut constanta in ceea ce priveste calitatea, dar mereu surprinzatoare in manifestari. Pro TV este parte a grupului de presa Central European Media Enterprises.

Pe pozitia a patra se claseaza brandul de apa minerala Dorna, detinut de Coca-Cola Romania. Dorna este perceputa ca o marca mai indrazneata, pozitionata in ton cu lumea moderna.

Ciocolata Poiana, un brand al Kraft Foods Romania, s-a impus prin constanta sa de-a lungul timpului, serioasa si de incredere in ceea ce priveste calitatea produsului.

Locul sase este ocupat de prima bere romaneasca, Timisoreana, acum parte din portofoliul Ursus Breweries, o companie subsidiara SABMiller. Inainte de cumpararea de catre Ursus Breweries, in 2002, Timisoreana era cunoscuta mai mult la nivel regional. Marca a fost ulterior lansata la nivel national.

Izvorul Minunilor, brandul de apa detinut de European Drinks, compania fratilor Ioan si Viorel Micula, se situeaza pe pozitia a saptea in topul celor mai puternice branduri romanesti. Potrivit consumatorilor, Izvorul Minunilor este un brand popular, deschis, la indemana.

Pe locul opt se afla marca de vin Cotnari, produsa de Cotnari SA. Cotnari este perceputa ca fiind o marca a “stramosilor”, care a reusit sa dainuie in timp.

Ursus este cel de al doilea brand al companiei Ursus Breweries care se regaseste in top 10. “Regele berii in Romania” a reusit sa se impuna in preferintele consumatorilor asociindu-se cu ambitia si progresul.

Cea mai mare banca din Romania, BCR, ocupa pozitia 10 in clasamentul Biz. Banca, parte din Erste Group, este perceputa ca o marca solida si de incredere.



Aneta Bogdan: Trei probleme ale brandurilor romanesti

Aneta Bogdan: Trei probleme ale brandurilor romanestiBrandurile romanesti sufera, in general, de trei probleme, a spus Aneta Bogdan, managing partner al agentiei de branding Brandient, in cadrul conferintei de lansare a studiului “50 cele mai puternice branduri romanesti”.

Prima problema, si probabil cea mai importanta, este lipsa initiativelor de brand leadership. “Brandurile nu isi propun, nu au ca viziune sa fie lideri in categoriile din care fac parte”, a spus sefa Brandient. In Romania, podiumul arata in felul urmator: nu exista treapta pentru locul intai, in schimb cea pentru locul doi e extrem de lunga, pentru ca toata lumea vrea sa fie acolo, a completat Serban Alexandrescu, director de creatie la Headvertising.

A doua problema a brandurilor romanesti este faptul ca au cazut prizoniere propriului lor succes. “Am avut 20 de ani de cresteri de doua cifre. Ei (companiile, n.r.) nu au fost in competitie pana acum. Abia dupa criza vor fi umar la umar”. Consultantul in branding este de parere ca traversam o perioada de regres in privinta dezvoltarii brandurilor romanesti, care au inceput sa se “plastifieze”, dupa modelul celor internationale.

Spre deosebire de marcile globale, care sunt construite astfel incat sa poata rezona cu oameni de pe diferite continente, brandurile romanesti au avantajul ca isi propun sa comunice doar cu romanii. “A plastifia brandurile locale e o mare prostie. A ne identifica cu ele e singura sansa”, a mai spus Bogdan.

In fine, cea de a treia problema este ca statul roman este neatent cu brandurile locale si refuza sa investeasca in dezvoltarea lor. Sefa Brandient a dat exemplul Chinei, care a emis legi de patriotism economic, prin care a protejat productia de marfuri locale. Guvernul chinez recompenseaza prin reduceri de taxe mentinerea unor standarde foarte bune in productie. China se promoveaza prin brandurile de IT, prin destinatii turistice si incurajeaza dezvoltarea designului, domeniu in care are peste 700 de scoli.

Romania mizeaza, in schimb, pe aceleasi trei figuri iconice: Gheorghe Hagi, Nadia Comaneci si Ilie Nastase. “Nu va mirati ca sunt plimbati (ca endorseri, n.r.) in turism, in detergenti, in banci”, a spus Aneta Bogdan. “Nu-i mai huliti, doar pe astia-i avem”.

Sursa foto:
paginademedia.ro