Ce criterii sunt urmarite in evaluarea proiectelor?

Ce criterii sunt urmarite in evaluarea proiectelor?In evaluarea proiectelor pentru accesarea unui fond european sunt urmarite criterii de performanta precum relevanta, calitatea si coerenta proiectului, maturitatea si sustenabilitatea dar si capacitatea de implementare a proiectului.

In plus, evaluatorii tin cont si de planul de afaceri, un aspect extrem de important. Un studiu de fezabilitate coerent, o analiza cost-beneficiu corecta, proiectia reala a cashflow-ului si a conturilor de profit si pierdere reprezinta cerintele ”sine qua non” pentru un proiect serios, a explicat Sandor Racz (foto), senior consultant in cadrul Ensight Management Consulting.

El a mai spus ca un alt criteriu la fel de important este aportul de capital propriu. „De exemplu, pentru a accesa fonduri din programul FEADR (fonduri destinate dezvoltarii agricole), contributia proprie este cuprinsa intre 35-50%, iar valoarea maxima a proiectului este de 2 milioane euro. Astfel, orice intreprinzator trebuie sa faca dovada solvabilitatii in momentul accesarii acestor fonduri europene”, a detaliat consultantul.

Totodata, proprietatea asupra infrastructurii si a terenului este un factor deosebit de important. Pentru a fi eligibil, solicitantul trebuie sa aiba in proprietate, in concesiune sau in alta forma asimilata terenul si infrastructura pe care se va face investitia.

Racz a mai spus ca, in cazul in care terenul apartine unui operator economic de drept privat, este necesara prezentarea unui act juridic din care sa rezulte dreptul de folosinta si/sau constructie asupra terenului respectiv pe o perioada de minimum 10 ani de la data depunerii cererii de finantare. Apoi, in cazul imobilelor, acestea nu trebuie sa faca obiectul unor litigii sau revendicari.

“In privinta eligibilitatii, este esential ca toate criteriile sa fie indeplinite de beneficiar. Daca un singur criteriu nu corespunde (spre exemplu, daca solicitantul are datorii catre stat), atunci automat dosarul va fi respins”, a declarat Claudiu Aiftimiei, director de vanzari in cadrul companiei de consultanta Pegas.

In acelasi timp, situatia juridica a solicitantului si a reprezentantului acestuia trebuie sa fie in conformitate cu directivele europene. Astfel, solicitantul nu trebuie sa fi suferit condamnari definitive pentru conduite profesionale indreptate impotriva legii si sa nu fie subiectul unei judecati pentru frauda, coruptie sau implicarea in activitati ilegale.

„Insa cel mai convingator argument pentru accesarea unui astfel de fond este, desigur, elementul de ”nerambursabilitate”. Aceste fonduri sunt destinate tarii noastre cu scopul bine definit de dezvoltare a economiei nationale si, implicit, ridicarea nivelului de trai al cetatenilor romani”, a declarat Racz, pentru Wall-Street.

Care sunt pasii necesari depunerii unui proiect de finantare?

Care sunt pasii necesari depunerii unui proiect de finantare?Intr-o prima faza, trebuie completate cererea de finantare si planul de proiect.

Pasul doi presupune anexarea documentelor conexe (studiul de fezabilitate, documente administrative, autorizatii si avize).

Urmeaza depunerea cererii de finantare si evaluarea cererii de catre autoritatea competenta. Acest proces presupune alte trei sub-etape: verificarea conformitatii administrative, verificarea eligibilitatii cererii de finantare si evaluarea tehnica si financiara a proiectului.

Urmatorul pas presupune contractarea si contestatiile, daca este cazul, a declarat consultantul de la Ensight.

Cat dureaza pregatirea documentatiei necesare accesarii unui fond european?

Cat dureaza pregatirea documentatiei necesare accesarii unui fond european?Documentatia necesara solicitarii finantarii din fonduri structurale este diferita pentru fiecare Program Operational in parte.

Astfel, cei interesati au la dispozitie Ghidul Solicitantului, in care documentatia solicitata de catre fiecare autoritate de management responsabila este descrisa in detaliu. Intocmirea cererii de finantare, in conformitate cu formularele standard impuse, poate dura o perioada lunga de timp deoarece, in cele mai multe cazuri, trebuie sa reflecte informatii din studiile de fezabilitate si din planul de afaceri, spun specialistii.

Gabriela Popa (foto), principal pentru Ensight Management Consulting, a exemplificat detaliind cu privire la Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice - POS CCE, AXA PRIORITARA 1.

“Un sistem inovativ si eco-eficient de productie, cererea de finantare trebuie sa fie in mod obligatoriu insotita de studiul de fezabilitate. In practica, s-a constatat ca perioada necesara pregatirii cererilor de finantare, a studiilor de fezabilitate si a planurilor de afaceri este de doua pana la patru luni, tinand cont de experienta limitata sau chiar inexistenta a solicitantilor (companii, institutii publice, institutii de invatamant, ONG-uri) in intocmirea unor astfel de documente”, a explicat Popa.

Dupa obtinerea co-finantarii (cel mai frecvent de la o banca), dosarul de achizitii publice trebuie intocmit respectandu-se ad-litteram reglementarile in vigoare privind achizitiile publice.

"Din nou, timpul necesar pentru intocmirea caietelor de sarcini si a documentatiei aditionale, dupa caz, variaza considerabil in functie de complexitatea proiectului. Este evident ca perioada de timp pentru elaborarea unui caiet de sarcini pentru achizitionarea unui singur utilaj va fi substantial mai scurta (de ordinul zilelor) fata de contractarea unor lucrari de constructii (civile, de infrastructura etc.)", a spus Popa.

Cum se primesc banii in urma proiectului realizat?

Cum se primesc banii in urma proiectului realizat?Si in cazul finantarii situatia difera de la un program la altul.

"Banii pentru proiect se primesc conform principiul: intai cheltuiesti, apoi decontezi. Daca proiectul presupune mai multe etape, atunci se fac dosare de decont pentru fiecare etapa si se platesc banii, astfel, pe fiecare etapa in parte, pana la „inchiderea” proiectului", a explicat Claudiu Aiftimiei (foto).

Gabriela Popa a spus ca finantarea proiectelor din fonduri europene se face urmand principiul decontarii cheltuielilor eligibile, in baza solicitarilor de rambursare, care trebuie sa urmareasca graficul de rambursare stabilit prin contractul de finantare.

Daca graficul nu este respectat si finantarea se retrage, cheltuiala va fi suportata in intregime de catre beneficiar.

„Graficele de rambursare implica decontari ale cheltuielilor eligibile la anumite termene pe tot parcursul derularii proiectului si sunt recomandate in cazul proiectelor cu durata de implementare mare. In cazul proiectelor cu durata de implementare scurta, beneficiarii asigura finantarea intregului proiect din fonduri proprii, urmand sa primeasca o singura rambursare la sfarsitul implementarii proiectului”, a mai detaliat Popa.

In acest punct merita mentionat si faptul ca inainte de solicitarea rambursarii, cheltuielile eligibile trebuie sa fie efectuate si platite. Data platii se considera data efectuarii transferului bancar din contul beneficiarului in contul furnizorului sau data inregistrata pe chitanta fiscala.

Cele mai potrivite fonduri UE pentru IMM-uri

Cele mai potrivite fonduri UE pentru IMM-uriSi in cazul IMM-urilor conditiile de eligibilitate sunt multe si difera de la un program la altul. “In principal ar fi vorba de domeniul de activitate (beneficiarii principali sunt producatorii si constructiile), experienta firmei (minim un an), sa nu existe datorii la bugetul de stat, actionarii sa nu fie parte a unor procese de natura penala, solicitantul sa nu fie in incapacitate de plata, rezultatul din exploatare, pe ultimul an, sa fie pozitiv”, a explicat Claudiu Aiftimiei.

IMM-urile pot accesa fonduri pentru investitii in constructii de hale de productie, achizitie echipamente, achizitie soft-uri, licente, consultanta in management, instruire etc. Posibilitatea accesarii unui fond sau altul depinde de categoria investitiei, de zona in care se afla (urban sau rural), vechimea firmei etc.

Cel mai indicat Program Operational Sectorial pentru IMM-uri este POSC CCE-Axa1. Programul POS CCE Axa 1 (Program Operational Sectorial pentru Cresterea Competitivitatii Economice) dispune de un buget de 1.079.000.000 euro.

„Pot beneficia de alocare financiara nerambursabila persoanele juridice care sunt intreprinderi mici, adica au intre 10 si 49 de salariati, si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 10 milioane euro sau sunt intreprinderi mijlocii, adica au intre 50 si 249 de salariati, si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro”, a mai declarat Racz.