Tendintele pietei de carduri

Tendintele pietei de carduriIn prezent, institutiile financiare se concentreaza pe cardurile de credit si, totodata, segmenteaza cu mai mare atentie portofoliul de produse, potrivit specialistilor.

Apoi, migrarea catre tehnologia EMV si diversificarea programelor din spatele diferitelor tipuri de carduri, fie ca este vorba despre carduri co-branded sau premium, reprezinta alte directii catre care se indreapta piata.

„Chiar si in situatia limitarii conditiilor de creditare, nu am observat o stagnare a utilizarii cardurilor de credit. Principalele avantaje ale acestor instrumente de plata sunt accesul la o linie de finantare substantiala si conditii flexibile de rambursare”, a declarat Denisa Mateescu (foto), general manager Romania si Regiunea Balcanilor, MasterCard Europe.

In ceea ce priveste cardurile cu cip sau migrarea catre tehnologia EMV, aceasta nu este doar un instrument financiar mai sigur pentru utilizatori, dar si o conditie obligatorie a SEPA (Single Euro Payment Area), ce trebuie indeplinita de toate institutiile financiare autohtone pana la sfarsitul lui 2010.

„Aceasta directiva a Uniunii Europene privind sistemul de plati va fi implementata in legislatia romaneasca pana la finalul anului 2009, ceea ce va impulsiona, cu siguranta, emiterea de carduri cu cip in Romania. Procesul presupune atat lansarea de noi produse compatibile cu tehnologia EMV, cat si migrarea cardurilor deja existente catre cip”, detaliaza Mateescu. In plus, ca prim pas, explica Mateescu, marea majoritate a bancilor si-au adaptat reteaua privind acceptarea acestor instrumente de plata.

De asemenea, in ultimele luni, cardurile co-branded au cunoscut o evolutie ascendenta pe piata din Romania, atat in privinta numarului de programe, cat si a partenerilor implicati, ajungandu-se la cele de tip multi-merchant. „Institutiile financiare s-au concentrat pe acest segment deoarece ofera beneficii pentru toate partile implicate: consumatorii primesc bonus-uri, reduceri sau puncte de loialitate, comerciantii se bucura de fidelitate si de tranzactii suplimentare din partea clientilor, iar institutiile financiare dispun de o baza suplimentara de clienti si o retea aditionala de distributie”, spune oficialul MasterCard, institutie care a lansat in Romania peste 25 de programe de carduri co-branded sub sigla sa.

Totodata, observa Mateescu, programele de carduri premium s-au diversificat, atat ca tip, cat si din punct de vedere al beneficiilor incluse – de la limita de credit superioara si obtinerea de numerar in avans pana la asigurari suplimentare, programe de asistenta si servicii de concierge. „In prezent, avem pe piata carduri MasterCard Gold, Platinum si World Signia – care este un produs din categoria super-premium”, spune Mateescu.


Romanii si cardurile cu cip

Romanii si cardurile cu cipIn ceea ce priveste comportamentul romanilor, acesta s-a schimbat foarte mult din 1995, cand au aparut primele carduri de plata, dupa cum sustin specialistii. Astfel, consumatorii au invatat sa le utilizeze si altfel decat retragand numerar de la bancomat, dovada fiind cresterea sustinuta a platilor cu cardul direct la comercianti sau pe segmentul de comert electronic.


“Din fericire, comportamentul clientilor incepe sa tina pasul cu noile tehnologii, astfel incat cardul nu mai este considerat de clienti un instrument de retragere numerar. Comertul electronic cunoaste o dezvoltare deloc de neglijat, iar clientii nu mai au acea retinere in folosirea cardului la comerciantii virtuali. De asemenea, si comerciantii mici au inteles ca nu mai pot “boicota” instalarea POS-urilor in propriile magazine, avand astfel numai beneficii“, declara George Priboi (foto), sef departament carduri in cadrul Romanian International Bank (RIB).

Desi progresul este vizibil, diferentele dintre retragerile de numerar si utilizarea cardurilor conform menirii lor, aceea de instrumente de plata, raman semnificative in favoarea primelor.

„Pe cardurile de credit vorbim de un procent de 50% de utilizare la comercianti, dar pe cardurile de debit proportia este mult in favoarea retragerilor de numerar. Asadar, misiunea noastra de educare a consumatorilor nu este nici pe departe incheiata, atata vreme cat inca exista persoane care nu stiu ca plata cu cardul la POS-urile din tara este gratuita, indiferent de emitent sau comerciant”, specifica Mateescu.

Tehnologia EMV are un potential foarte mare, dar trebuie exploatat, sustine Adrian Apolzan, director departament carduri in cadrul ING Bank Romania, care a fost prima banca din sistemul financiar autohton care a devenit compatibila EMV (cip) pe toate componentele activitatii de carduri: emitere si acceptare, Visa si MasterCard. “Pe acelasi suport cip putem avea mai multe produse bancare (card de debit si credit) sau putem adauga aplicatii specifice din alte domenii – transport public, universitar, sanatate etc. Pentru a ajunge la aceasta dezvoltare este insa nevoie de o colaborare stransa intre banci si alte entitati ce au relatii cu persoane fizice ori juridice”, spune Apolzan.

Apolzan a mai adugat ca daca se va intelege ca aceasta tehnologie reprezinta viitorul platilor, intreaga societate va avea de castigat, astfel ca platile se vor efectua mai rapid si cu o siguranta mai mare, iar timpul pierdut la ghisee se va reduce in folosul clientilor.

„Cardurile cu cip au fost bine primite de consumatori. Au existat chiar persoane care, inainte de expirarea cardului, au solicitat inlocuirea sa cu unul cu cip. Acesta este, evident, un semnal pozitiv si o dovada ca mesajul privind siguranta si beneficiile suplimentarea aduse de cardurile cu chip a ajuns la posesorii de carduri”, detaliaza Mateescu.


Migratie catre tehnologia EMV

Migratie catre tehnologia EMVIn ceea ce priveste acceptarea cardurilor cu cip, bancile si-au adaptat aproape in totalitate retelele. In prezent, toate bancile sunt implicate in procesul de migrare la tehnologia cu cip. La sfarsitul primului trimestru din 2009, 96% dintre bancomate si 61% dintre POS-uri erau capabile sa accepte cipurile, dar din punct de vedere al emiterii doar 13,4% din cardurile de debit si 6% din cardurile de credit au fost migrate la EMV, spune Adrian Apolzan (foto), specialistul ING, banca ce a emis peste 840.000 de carduri cu cip.

Apolzan mai spune ca, cel mai probabil, la nivelul intregii tari, terminalele vor fi complet migrate catre tehnologia EMV la sfarsitul anului 2009 sau inceputul lui 2010, dar migrarea cardurilor va dura mai mult de doi ani.

Banca Comerciala Romana (BCR) a anuntat la inceputul lunii ca si-a propus ca 15% din portofoliul de carduri sa fie pe tehnologia cu cip la sfarsitul anului si va cheltui pentru intregul proces de transfer al cardurilor intre 3,5 si 4 milioane de euro. "Conform planului nostru, pana la sfarsitul lui 2011, toate cardurile vor fi cu tehnologie cip, iar de la sfarsitul trimestrului I din 2010, BCR nu va mai emite carduri cu banda magnetica", a spus Igor Zganjer, directorul executiv al directiei de carduri din BCR, potrivit NewsIn.

In prezent, chiar daca un posesor de card cu cip doreste sa utilizeze un bancomat care nu recunoaste smart cardurile, nu va fi nicio problema, deoarece noile carduri sunt dotate si cu banda magnetica. „Daca vorbim in general despre platile cu cardul, acestea vor creste in continuare, pe masura ce vor da roade eforturile campaniilor de educare desfasurate de jucatorii de pe piata. MasterCard se implica periodic, alaturi de institutiile financiare, in astfel de campanii menite sa creasca gradul de informare a populatiei privind platile cu cardul”, spune Mateescu.

Ea a mai spus ca este nevoie ca si comerciantii sa constientizeze beneficiile pe care instalarea unui POS le poate aduce afacerii lor, avand in vedere ca vor scadea costurile legate de securizarea si transportul numerarului. „In plus, vor atrage si cumparatorii care, de multe ori renuntau la achizitie, atunci cand nu aveau suficienti bani la ei”, detaliaza Mateescu.


Care sunt avantajele cardurilor cu cip?

Care sunt avantajele cardurilor cu cip?Tendinta de trecere (si acum obligativitatea din punctul de vedere al SEPA) catre cardurile cu cip aduc o serie de avantaje atat pentru jucatorii din industrie, cat si pentru consumatori, deoarce acestea dau un plus de siguranta, microcip-ul din interior este, practic, imposibil de copiat. Pentru institutiile financiare, exista un avantaj si din punct de vedere al costurilor. Astfel, bancile nu trebuie sa mai acopere pagubele rezultate din fraudarea cardurilor.

De asemenea, explica Mateescu, cardurile cu cip presupun costuri mai scazute pe termen lung, pentru ca, desi intr-o prima faza investitiile sunt mai mari decat in mod normal, valabilitatea acestor produse este superioara fata de cele cu banda magnetica, cardurile vor fi inlocuite la trei ani, in loc de doi.

„Un alt beneficiu este oportunitatea dezvoltarii unor programe complexe de loializare, de care se bucura clientii, dar si institutiile financiare, deoarece creste numarul de tranzactii efectuate. Alte avantaje se refera la posibilitatea efectuarii de tranzactii offline, care sunt foarte utile in situatia in care sistemul nu functioneaza momentan, pentru ca nu mai este necesara autorizarea tranzactiei”, declara oficialul MasterCard.

Mai mult decat avantajele deja mentionate, George Priboi a mai explicat ca tehnologia EMV este avantajoasa pentru utilizatori si din punctul de vedere al vitezei de procesare a platilor, a capacitatii de stocare a unor informatii suplimentare. Insa acestea, vor mai pot fi folosite in viitorul apropiat si pe post de carte de identitate sau cartela de autobuz sau metrou.

“In alta ordine de idei, cardurile cu cip inseamna trecerea la o noua etapa in “viata” cardurilor; de acum inainte, “plasticul” va insemna mai mult decat un card de credit sau debit, putand fi stocate in microprocesor mult mai multe informatii”, explica Priboi, oficialul RIB, institutie finanicara care a inceput emiterea cardurilor cu cip din luna mai 2009.

Pentru 2009, pe langa tehnologia cip, RIB a implementat si standardul de securitate 3D Secure pentru tranzactiile efectuate la comerciantii virtuali (e-commerce). “De asemenea, dorim sa aducem noutati in ceea ce priveste fidelizarea clientilor nostri (carduri co-branded)”, adauga oficialul RIB, a caror bancomate sunt “EMV compliant” din 2008.

Pe ce se va concentra piata cardurilor din Romania in viitor

Pe ce se va concentra piata cardurilor din Romania in viitorPasul tehnologic urmator pentru cardurile cu cip este cardul de tip contactless ce permite efectuarea tranzactiilor prin simpla apropiere de un POS. “Clientii sunt in general foarte deschisi la noutatile ce aduc simplitate si siguranta in operare si un confort sporit in efectuarea tranzactiilor ori administrarea conturilor”, spune seful departamentului carduri al bancii ING care are peste 99% din carduri compatibile EMV (cip).

MasterCard ii va sustine pe partenerii sai financiari pentru a raspunde nevoilor pietei, iar un exemplu in acest sens sunt cardurile cu chip. „Totodata, vom continua sa aducem pe piata locala programele MasterCard PayPass™, pe care in 2008 le-am introdus in premiera in Romania. Platile contactless, care stau la baza acestor programe, sunt utile pentru consumatori, deoarece reduc considerabil timpul pe care acestia sunt nevoiti sa il piarda pentru cumparaturile de valoare mica”, explica oficialul MasterCard.

O alta noutate pentru piata romaneasca sunt cardurile prepaid, lansate in primavara impreuna cu Posta Romana si APS – Advanced Payment Solutions. „Aceste produse sunt utile persoanelor care nu au un cont bancar, iar in Romania exista un potential ridicat privind aceste instrumente de plata. In decursul anului 2009, urmarim sa diversificam oferta de produse pe acest segment”, spune Mateescu.

In acest sens, ING Group a lansat in Romania la sfarsitul anului trecut un pilot ce se afla acum in derulare si care se bazeaza pe o tehnologie complet noua NFC ( Near Field Communication) ce permite efectuarea de tranzactii contactless prin intermediul unui telefon mobil.

Produsul se numeste ING Mobile Payment si se bazeaza pe un card Maestro Paypass implementat intr-un telefon Nokia 6212 cu capabilitati NFC. Produsul reprezinta o premiera internationala in domeniu pentru ca permite reincarcarea cardului Maestro prin intermediul conexiunii GPRS a telefonului. “Clientul poate in acest fel sa reincarce “portofelul “ telefonului sau oriunde s-ar afla, fara sa mai mearga la banca”, spune Apolzan.

MasterCard tinteste, de asemenea, programele de loializare a clientilor. „Un produs lansat recent in Romania este cardul de credit Gold Miles & More, care s-a bucurat de mare succes pe plan international. Noutatea acestui produs este ca ofera beneficii din partea mai multor parteneri, iar clientii sunt rasplatiti pentru platile cu cardul, cu bonusuri in mile premium”, specifica Mateescu.

La finele anului trecut, 11,5 milioane de carduri erau active pe piata autohtona in intregul sistem.