Polite unicat, obiecte si evenimente singulare

Polite unicat, obiecte si evenimente singulareGenerali Asigurari este un operator care s-a specializat in asigurarea obiectelor de arta actionand la nivel global prin oferirea de solutii de tip tailor-made pentru persoane fizice, colectii corporate, muzee, galerii si artisti.

Incluzand si brokerii de asigurare, Generali pune la dispozitia acestei piete exclusiviste acoperire asigurativa in orice mediu activ al colectiilor de arta. Astfel, compania a elaborat termeni si conditii de subscriere specifice, precum si instrumente de solutionare a daunelor pentru colectii de obiecte de arta, carti rare, arme de colectie (antichitati), vinuri de colectie, vehicule de colectie, timbre rare si monede de colectie.

Data fiind unicitatea politelor, sumele asigurate difera de la un eveniment la altul, atat in functie de valoarea fiecarui exponat sau obiect in parte, precum si de numarul lucrarilor asigurate sau de anvergura expozitiei respective, spune Aurelia Varsani, product manager in cadrul Generali Asigurari.

Gradul de sofisticare a acestei piete determina asiguratorii sa nu fixeze limite in ceea ce priveste suma asigurata, dar nici in privinta acoperirii solicitate sau de conditiile in care se deruleaza un anumit contract. Pana acum, cea mai mare valoare asigurata de catre Generali Asigurari a fost de 39 milioane de euro.

Polite de asigurare pentru expozitii de arta au fost emise de Generali Asigurari in Romania inca din anul 1993, insa cele mai multe s-au incheiat dupa anul 2003.

Avand relatiile de colaborare cu mai multe muzee din Capitala - Muzeul National Cotroceni, Muzeul National de Arta al Romaniei, Muzeul National de Istorie a Romaniei - compania a ajuns sa incheie anual 10 polite pentru evenimente si expozitii de arta organizate de institutii culturale.

Daca asigurarea unui obiect de arta a devenit fireasa, mai putin cunoscute publicului larg din Romania sunt politele de asigurare de genul celor intalnite in cazul turneelor de golf, in care se asigura riscul ca jucatorii sa introduca mingea din prima.

Riscul se numeste "Hole in one" si presupune riscul de a nimeri (de catre un amator) din prima lovitura o anumita gaura de la o distanta stabilita (de exemplu 169 yards sau 196 yards). De obicei, spune Cristian Fugaciu (foto), general manager in cadrul Marsh Romania, broker de asigurare-reasigurare, acest gen de intrecere se petrece pe driving range, o sectiune speciala a unui traseu de golf.

Limita unei polite de acest gen este premiul pus la bataie. Spre exemplu, Marsh a intermediat asigurarea in cazul unui eveniment al carui mare premiu era o masina sport italiana cu o valoare de 150.000 de euro.

„Intrucat nu exista foarte multe evenimente (turnee de golf n.r.) de acest tip in Romania (unul pe an), nu am avut oportunitatea de a intermedia foarte multe polite de acest gen. Daca vorbim specific de turnee de golf si asigurarile speciale legate de acest tip de eveniment am intermediat in jur de 5 polite”, detaliaza Fugaciu.

Primele de asigurare nu sunt mari si sunt calculate in functie de numarul de participanti activi (amatori care incearca lovituri), distanta fata de gaura stabilita si valoarea premiului. “Pentru politele pe care le-am facut noi primele au fost undeva in jurul valorii de 2.500 de euro”, explica seful Marsh.


Arta si importanta asigurarilor

Arta si importanta asigurarilorIntr-adevar, ca si in celelalte domenii ale vietii economice, criza actuala afecteaza arta in mod direct, spune Varsani, iar bugetele expozitiilor se micsoreaza sau dispar, sponsorii se retrag, expozitiile se amana sau chiar se anuleaza.

„Tocmai pentru ca vorbim de asemenea conditii, consideram ca este mai mult decat oricand important sa gasim solutii pentru protejarea patrimoniului cultural. In acest sens, ne implicam in mod direct si ne asumam obligatia de a consilia fiecare client in parte in functie de nevoile si posibilitatile acestuia”, adauga Varsani.

Cresterea economica din ultimii ani s-a manifestat si pe piata obiectelor de arta, Generali participand in organizarea manifestarilor culturale ale celor mai mari muzee din Romania.

"Am constatat ca viziunea culturala a muzeelor include si grija fata de conservarea obiectelor de arta si intelegerea misiunii si rolului societatilor de asigurare in acest complex proces. Cererile de asigurare sunt in stransa legatura cu proiecte de cultura de anvergura, care isi mentin pe fondul crizei o anumita ritmicitate”, spune reprezentantul Generali.

Efectele crizei. Estimari pentru 2009

Efectele crizei. Estimari pentru 2009“In general, acest tip de evenimente sunt organizate de companii mari care isi promoveaza imaginea, produsele sau serviciile. Anul acesta, bugetele dedicate acestui tip de actiuni sunt probabil restranse din cauza contextului economic nefavorabil pe care il traversam”, explica Fugaciu.

In ceea ce priveste asigurarile pentru operele de arta, in primul trimestru din anul 2009, Generali a participat la asigurarea unor obiective deja fixate pe agendele culturale ale anumitor institutii locale. Ca o comparatie cu perioada anterioara a anului trecut, Varsani mentioneaza ca nu mai exista initiative locale sponsorizate, care ar fi putut creste potentialul acestui sector.

“Suntem optimisti in ceea ce priveste viitorul acestor asigurari in Romania si credem cu convingere ca aceasta situatie economica afecteaza viata cotidiana, dar este si o etapa care ne va aduce tot mai aproape de aprecierea valorilor reale ale umanitatii, precum arta si cultura”, concluzioneaza Varsani.