Plata online pentru stiri, in crestere

Plata online pentru stiri, in crestereStudiul a luat in calcul Marea Britanie, SUA, Germania, Franta, Italia, Spania, Brazilia, Japonia si Danemarca dar este, fara indoiala, relevant si pentru Romania.

Sondajul reliefeaza ca revolutia digitala si platformele multiple nu sunt similare in toate zonele si tarile. Ce se intampla in SUA nu are loc neaparat in Europa. Geografia, cultura si politicile guvernamentale joaca roluri importante. Germania si Franta de exemplu sunt inca tari considerate traditionaliste in ceea ce priveste jurnalismul.

Din ce in ce mai multi oameni spun ca au platit pentru stiri digitale in ultimele zece luni si, pentru prima oara, studiul are date despre tipurile si frecventa platilor digitale. Brandurile traditionale continua sa atraga cele mai mari audiente online si increderea in brandurile de stiri ramane esentiala atat pentru cei tineri cat si pentru cei varstnici.

In timp ce 50% dintre utilizatorii globali chestionati au spus ca au cumparat un ziar printat in ultima saptamana, doar 5% au spus ca au platit pentru stiri digitale in aceeasi perioada de timp. Acest lucru se datoreste in primul rand din cauza faptului ca mare parte din ziarele online nu taxeaza pentru stiri – acest lucru se schimba insa rapid.

De la ultimul sondaj, a fost remarcata o crestere importanta in numarul respondentilor ce platesc pentru stiri online. In Marea Britanie, ponderea a crescut cu 5 puncte procentuale, pana la 9%, in Franta a crescut cu 5 pp, pana la 13% si in SUA cu 3 pp, pana la 12%.


In SUA, utilizatorii de tablete si smartphone-uri sunt mai inclinati sa plateasca pentru stiri online. Acelasi impact nu se regaseste in Marea Britanie, unde ecosistemul din jurul stirilor platite este mai putin dezvoltat si exista un numar ridicat de aplicatii de calitate superioara pentru citit stiri.

Crestere rapida pe zona mobile si tablete

Crestere rapida pe zona mobile si tabletePenetrarea tabletelor s-a dublat in cele zece luni de la penultimul sondaj Digital News Report in tarile acoperite atat in 2012 si 2013. Citirea stirilor pe tablete a crescut de la 8% la 16% in Marea Britanie si de la 13% la 25% in Danemarca.

Folosirea smartphone-urilor a crescut de asemenea substantial. In multe tari, utilizatorii de smartphone-uri sunt majoritari si multi dintre ei folosesc device-urile pentru a accesa stiri in fiecare saptamana. Danemarca conduce plutonul cu 43% dintre utilizatori citind stiri de pe smartphone-uri. Germania este ultima, cu 22%.



Unde si cand accesam stirile

Unde si cand accesam stirileTabletele sunt cel mai des folosite acasa – mai ales in sufragerie. In orice alt loc, daca exista posibilitatea de a alege, este preferat smartphone-ul in detrimentul tabletei, pentru accesarea de stiri. Portabilitatea devine, deci, mai importanta ca marimea ecranului.

La locul de munca, 71% dintre utilizatori acceseaza stirile pe computer, in timp ce in masina radio-ul ramane principala sursa de informare (84%). In mijloacele de transport in comun din Danemarca, utilizatorii folosesc smartphone-ul pentru a accesa stiri (63%), in timp ce doar 33% citesc stiri pe print. In Marea Britanie, 48% citesc de pe mobile, 34% print si 6% acceseaza stiri de pe tableta.



Cum ajungi la stiri motoare de cautare, brand sau social media?

Sondajul de anul trecut sublinia ca brandul ramane, in SUA, cel mai important cand vine vorba de a alege stirile pe care le citesti, urmat de search, agregatoare si social media. Acesta pare a nu fi insa un obicei universal.

In Franta si Germania, motoarele de cautare sunt cele mai importante porti de intrare pe site-uri – folosite de aproape doua ori mai mult decat in Marea Britanie. In Brazilia, social media este cea mai importanta poarta de acces la stiri, acelasi lucru fiind valabil si in Spania. Consumatorii japonezi, in contrast, intra cel mai des pe stiri din agregatoare si portaluri, urmat de search.



In spatele acestor date insa, sunt diferente importante intre generatii – social media, de exemplu, este accesata mai ales de cei sub 45 de ani. In Marea Britanie, printre cei de peste 45 de ani, doar 9% considera ca social media este importanta pentru a gasi stiri.



Rolul brandului si importanta increderii

Rolul brandului si importanta increderiiIn toate tarile, oamenii au cazut de acord ca prefera sa citeasca stiri din surse ce au deja un brand puternic in piata. In Brazilia, ponderea a fost cea mai mare (90%), 82% in SUA si 77% in Marea Britanie. Consumatorii care citesc stiri din mai multe surse tind sa fie cei mai de acord cu importanta brandului.

Increderea in brandurile traditionale este de asemenea ridicata daca e sa o comparam cu blog-uri si social media. Site-urile majore din Marea Britanie se bucura de increderea a 79% dintre respondenti, ziarele avand 60% din incredere. In comparatie, stirile postate pe Facebook sunt o sursa credibila pentru doar 8% dintre respondenti si de pe Twitter de 9%.

Utilizatorii de smartphone-uri si tablete tind sa se duca mai des direct la brandul preferat (50%), folosind o aplicatie specializata, decat alti utilizatori.



Impactul tabletelor si smartphone-urilor asupra performantei brandurilor

Impactul tabletelor si smartphone-urilor asupra performantei brandurilorBrand-urile care au reputatie de breaking news, precum Sky News in Marea Britanie, TF1 in Franta si CNN in SUA, tind sa performeze mai bine in zona de mobile. Sky News are 15% cota de piata pe web si 25% pe mobile in Marea Britanie. In contrast, agregatoare vechi de stiri precum Yahoo si MSN pierd cota intr-o lume dominata de mobile si aplicatii.