Problema postarilor cu plata

Problema postarilor cu plataSunt insa si acele categorii de subiecte aproape complet evitate de blogosfera din Romania, subiecte “sensibile” sau care, pur si simplu, nu intereseaza pe cititori. Wall-Street.ro pune pe "hartia Internetului" cateva dintre lucrurile pe care bloggerii evita sa le spuna, incercand sa intre intr-o zona considerata de unii ca fiind "tabu".

Un lucru pe care unii bloggeri il fac este sa scrie postari platite, fara a fi semnalate ca atare, cu un (P). Acest fapt este adus in discutie de Iulian Comanescu, de la Comanescu.ro. “Vorbesc desigur despre cei care scriu posturi de felul asta. In presa clasica exista acea regula cu marcarea publicitatii ca atare - chiar daca e vorba de advertoriale, articole branded sau alte specii hibride - si e interesant ce s-a intamplat cu ea pe Internet. Bloggerii nu au in general background jurnalistic si au trecut peste regula asta destul de usor; cei care vin dinspre comunicare clasica, mai putini la numar, au avut tendinta sa o respecte”, considera el. Iulian Comanescu se arata deranjat cel mai mult de brandurile care au incurajat sistemul acesta si au cerut, expres, sa nu fie semnalate articolele ca fiind platite. “Fie ca-mi place mie, fie ca nu, am ajuns acolo unde am ajuns”.

Ca avantaje, o parte dintre bloggeri fac niste bani in felul acesta. Dezavantajele sunt insa mai importante – “ e o intreaga paranoia despre cine e vandut cui si pe cat, inclusiv intre bloggeri, dar mai ales la public. Daca exista ceva numit "blogosfera", ca fenomen unic (eu cred ca sunt mai multe ecosisteme de site-uri mici, mai degraba), ea are de suferit la capitolul credibilitate”, mai spune Comanescu.

Morala povestii, incheie el, este clara - ne indreptam catre o lume in care totul e promovare - in sensul in care Rupert Murdoch visa la un moment dat sa faca MySpace cea mai mare platforma de marketing din lume. “MySpace a facut implozie, fiindca era prea mult marketing acolo. Dar viitorul pe-acolo e, iar cititorii/utilizatorii se vor plange degeaba de asta, atata timp cat nu sustin financiar outlet-urile media”, incheie el.

Sursa foto

Unii bloggeri nu se arata asa cum sunt in realitate

Unii bloggeri nu se arata asa cum sunt in realitateCristi China Birtaconsidera ca unul dintre lucrurile negative pe care nu il transmit unii bloggeri este ca nu se arata asa cum sunt ei in realitate.

“Adica merg pe principiul din fata zimbru, din parti timbru. Stii tu, genul de om care pe blog se bate cu trenul, dar in realitate se sperie de o bicicleta”, spune Cristi Birta, fara sa ofere nume din blogosfera.

El considera ca discutia cu lucruri pe care bloggerii nu le spun “este complexa” pentru ca una este sa nu le spui pentru ca nu ti se par interesante, si alta este sa nu le spui pentru ca ai interes sa nu le spui. Acestea din urma insa, sunt mai greu de intuit dar si mai interesante.

Din prima categorie intra decizia sa de a nu scrie aproape deloc despre familie, in special despre copii. “Pentru ca, am patit-o, sunt multi cretini pe Internetul asta. Iar daca ma injura pe mine cineva dau din umeri si nu ma intereseaza, daca se leaga de copii, e alta poveste. Asa ca am ales sa nu ii expun « pitecantropismului» unora”.

Sursa foto.

ca nu au chef sa scrie pe blog

Sabina Cornovac, bloggerita si social media coordinator la RCS&RDS, spune ca rareori bloggerii vor recunoaste ca, uneori, se satura de scris pe blog. “Ne vine sa ne bagam picioarele, ne intrebam de ce facem asta si poate chiar ne gandim sa renuntam. Unii o fac, dar sunt cei din categoria foarte sinceri si foarte apropiati de cititorii lor”, spune ea.

Sursa foto

Bloggerii nu vor spune ca nu si-au primit banii de la agentie

Bloggerii nu vor spune ca nu si-au primit banii de la agentieCititorii nu trebuie sa stie ca tu, ca blogger, ai probleme cu agentia, ca ai luat mai putini bani, ca ai avut discutii, ca nu ti-a platit nici dupa multiple amanari si asa mai departe. Astfel de “rufe” nu “se spala in public”. Sunt lucruri care tin de bucataria interna si care nu il intereseaza pe cel care te citeste pentru a se relaxa sau pentru a se informa, spune Sabina Cornovac.

Opinia ei este impartasita deRazvan Pascu, blogger si antreprenor specializat pe zona de turism.

“Bloggerul cu bun simt nu va publica niciodata detalii despre intarzieri de plati de la clienti. Desi ele se intampla”, spune el.

Razvan Pascu completeaza spunand ca, inca un lucru transmis mai putin in piata este ca “nisa de turism in blogging poate aduce venituri la fel de mari precum nisa de fashion sau IT – sau chiar mai mari”.

Sursa foto

Limitele pe care si le seteaza fiecare blogger si rufele spalate in public

Pana la urma, fiecare blogger isi impune anumite limite – pe unele dintre ele le transmite public, pe altele le pastreaza pentru el insusi/ea insasi.

“Eu, de exemplu, nu le voi spune cititorilor mei ca m-a parasit iubitul sau mi-am facut unul nou, ca am plans toata noaptea sau ca mi-a fost rau azi dimineata. Apoi, la fel, lucrurile confidentiale legate de locul tau de munca sau chiar de contracte legate de blog e clar ca nu se spun. Din categoria «bloggerii nu iti vor spune niciodata» ar fi bine sa faca parte si micile scandaluri din blogosfera si «rufele» care se spala prea des in public. Si in plus, as incheia spunand ca fiecare blogger trebuia sa isi seteze de la inceput ce spune si ce nu spune pe blog si sa se tina de asta”, mai spune Sabina Cornovac.

Sursa foto

Observatii din exterior

Pe langa observatiile de la insisi bloggerii, putem scoate in evidenta si alte lucruri pe acestia nu le spun sau le transmit mai rar.

- Bloggerii cresc din negativ, se hranesc cu negativ – se observa o tendinta de scandal si tabloidizare (si) in acest mediu. Se “cauta” partile negative aproape in orice. Exista, si ca in presa, exceptii de la aceste situatii, in special blogurile de nisa care sunt specializate pe anumite domenii clar definite. Razvan Pascu subliniaza ca “Bloggerul pe nisa de turism nu iti va spune niciodata pe blog ce a mancat ieri la pranz, cu ce partid politic tine, de ce nu i-a placut circul cu Cioaba sau care este parerea lui despre Royal Baby, chiar daca aceste subiecte aduc trafic. Bloggerul de turism iti poate da de inteles raspunsurile la toate cele de mai sus, dar in contexte legate de calatorii”.

- Nu spun ce fac, efectiv, pentru cresterea blogosferei din Romania si cresterea credibilitatii comunitatii – ori din lipsa faptelor efective, ori pentru ca prefera sa critice pe altii, fiind mai facil;

- Nu explica de unde pornesc conflictele si frustrarile atat de vizibile pe unele pagini si nici pe ce se bazeaza “aliantele”, mai departe de respectul “pentru scriitura”;

- Deseori, bloggerii nu spun cand “o dau in bara”. Sunt oameni, gresesc ca noi toti. Multi dintre ei insa, in loc sa admita greseala, ori trec peste si ingroapa postarea intre altele, ori pur si simplu neaga. In urma cu cativa ani un dezvoltator IT remarca acest lucru si imi spunea ca ar fi interesant un blog care sa ia si sa analizeze exclusiv greselile, lipsa de consecventa, contradictiile principalilor scriitori online din Romania.

- Bloggerii de succes, care traiesc (si) din asta, muncesc mult, foarte mult. Mult mai mult decat poate parea pentru majoritatea cititorilor lor. Si munca nu consta atat in a scrie, cat a gasi subiecte, a fi la curent cu tot ce se intampla (pe nisa lor), a cunoaste pietele, oamenii si faptele.

- Bloggerii nu dezvaluie (complet) tot ce se ascunde, din punct de vedere tehnic, in spatele paginilor – ce strategii SEO adopta, ce software-uri folosesc, cum lucreaza “din umbra” la cresterea traficului. Regula numarul unu ramane insa, in mod clar, continutul – de calitate, unic, personalizat.

Sursa foto


Fara indoiala, exista multe alte lucruri pe care bloggerii, nu doar din Romania ci si din afara tarii, nu le transmit. Uneori pentru ca nu este relevant, alteori pentru ca au anumite interese sa nu se afle. Ce alte lucruri consideri ca nu sunt discutate (suficient) in blogosfera romaneasca? Wall-Street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Bloggerii nu se sprijina intre ei

Bloggerii nu se sprijina intre eiDiana Enciu, blogger fashion pentru AbsolutelyFabulous.ro si Fabulousmuses.net, puncteaza si ea cateva lucruri pe care bloggerii nu le spun (in mod frecvent).

La fel ca Iulian Comanescu, Diana Enciu considera ca unii bloggeri nu spun atunci cand sunt platiti pentru diverse materiale pe care le realizeaza.

“Multi, de asemenea, nu sprijina alti bloggeri si nu creeaza o comunitate puternica in care sa se sustina reciproc. De asemenea, accepta proiecte pe fee-uri mult prea mici, doar pentru a avea o noua colaborare afisata pe blog, lucru care duce la un dezechilibru pe «piata blogurilor»”.

De asemenea, majoritatea bloggerilor, chiar si cei care castiga bani din aceasta activitate, nu gandesc “outside the box” si nu investesc in educarea lor pentru a-si dezvolta blogul ca business – “evident, cu scopul de a imbina utilul cu placutul”, considera Diana Enciu.

Un ultim punct atins de ea este faptul ca unii bloggeri, sub umbrela propriului orgoliu, nu sunt autocritici.