Ridicarea la standardele europene

Ridicarea la standardele europenePrincipalul motiv pentru care legislatia pietei de capital trebuie modificata este faptul ca nu include noile prevederi europene in domeniu.

“De la intrarea in vigoare a actualei legii a pietei de capital au fost emise noi reguli la nivel european care nu au putut fi implementate in corpul legii, ci au fost implementate prin regulamentele CNVM si ale BNR”, a declarat Grabriela Anghelache (foto), presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, in cadrul conferintei “Perspective privind modificarea pietei de capital”.

Din prevederile actuale ale legii lipsesc reguli privind produsele structurate, vanzarea in lipsa si contractele futures pe dioxid de carbon, care au fost adoptate de prin decizii si ordonante de catre CNVM. Totusi, acestea sunt doar cateva lipsuri ale actualei legislatii.

Cristian Dutescu, avocat in cadrul firmei Dutescu&Partners, a afirmat ca doreste sa realizeze in acest an un proiect de lege a caror norme juridice sa intruneasca acordul actorilor din piata de capital si care sa duca la adoptarea unui cadru legislativ care sa atraga investitiile necesare in aceasta perioada dificila din punct de vedere economic.

“Modificarile ultimei legi a pietei au adus doar schimbari fine ale legii anterioare. In acest moment o noua legislatie trebuie sa apropie realitatea cu natura juridica in spiritul directivelor europene. Trebuie sa facem o transpunere inteleapta a directivelor europene in piata locala, dar nu trebuie sa avem o suprareglementare, deoarece aceasta omoara piata”, a sustinut presedintele Bursei de Valori Bucuresti, Stere Farmache.

Pe langa instrumentele care lipsesc din actuala lege se mai numara si prevederi privind protectia investitorilor.

Lorand Kralik, comisar al arbitrului pietei de capital, a afirmat ca CNVM va infiinta un departament specializat pentru protectia investitorilor de pe piata de capital, unitate care exista in cadrul altor autoritati de reglementate din Uniunea Europeana.

De asemenea, in perspectiva modificarii actualei pietei de capital, Kralik a mai explicat faptul ca trebuie imbunatatite si prevederile ce privesc activitatea Fondului de Compensare a Investitorilor.

“Am avut cazuri in care, datorita aplicarii legii, investitorii nu au putut fi compensati. Incapacitatea de plata trebuie stabilita in urma unei evaluari, insa daca lipsesc unele documente din aceasta evaluare se ajunge in instanta si, astfel, investitorii pot fi compensati doar in urma unei sentinte judecatoresti”, a spus Kralik.

Schimbari privind activitatea emitentilor

Schimbari privind activitatea emitentilorIn conditiile in care marea majoritate a societatilor de pe Rasdaq nu sunt tranzactionate se impune o schimbare a reglementarilor pentru a permite acestora sa se retraga din piata.

Cei prezenti la conferinta au ridicat problema mentinerii la tranzactionare a companiilor care nu au facut sau nu fac obiectul niciunei tranzactii, deoarece costurile pentru delistare prin oferta publica de preluare sau sqeeze-out sunt ridicate.

Codul Bursei prevede ca daca o societate nu isi plateste comisioanele si taxele de mentinere la tranzactionare poate fi delistata fara alte proceduri.

“Retragerea de la tranzactionare printr-o decizie a operatorului bursier ar trebui sa se faca atunci cand emitentul nu isi plateste costurile de mentinere si mutarea pe un sistem alternativ, asa cum procedeaza Bursa din Varsovia”, a explicat Stere Farmache (foto).

Din pacate, un sistem alternativ al BVB a fost anuntat, dar nu si-a inceput activitatea, iar transferul de pe piata reglementata pe un ATS nu se poate face fara acordul emitentului.

Darius Cipariu, directorul adjunct al Bursei din Sibiu, a propus ca noua legislatie sa prevada reglementari privind transferul unei companii de la un operator bursier la altul, in conditiile in care de la inceputul anului Sibex detine o piata spot.

Din cauza faptului ca la intrarea legislatiei in vigoare nu existau doua burse in Romania, nu exista prevederi nici privind listarea pe ambele piete reglementate a unei societati.

“Actuala lege nu surprinde reglementari privind transferul unor actiuni de pe o piata pe alta. Am dori completarea ei la nivel administrativ cu o prevedere simpla: posibilitatea emitentilor de a-si transfera valorile mobiliare pe o alta piata. Consideram ca aceasta modificare s-ar face mai usor decat prin integrarea prevederii prin decizii ale Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare”, a explica Cipariu.

Radu Toia, directorul general al CNVM, a afirmat ca exista un vid legislativ privind aceasta modificare nu doar in legislatia romaneasca, ci si la nivel european.

O alta propunere a reprezentantului Sibex este eliminarea limitei de participatie de 5% in cadrul unui operator bursier. “Credem ca nu se impune aceasta reglementare in conditiile in care operatorii bursieri au devenit societati private si publice, prin listare, iar investitorii ar trebui sa detina un rol activ in activitatea burselor”, a mai completat directorul adjunct al Bursei din Sibiu.

Totusi, reprezentantul Sibex mentine propunerea facuta in acest an ca niciunul dintre operatorii locali sa nu poata detine actiuni la celalalt.

Prevederi legate de abuzul de piata

Prevederi legate de abuzul de piata“Din pacate, Romania se confrunta cu nenumarate situatii in care se desfasoara actiuni penale privind abuzul de piata, iar multe dintre acestea fiind incomplete deoarece termenul nu este explicat destul de bine”, a afirmat avocatul Cristian Dutescu.

Obiectivele pe care noua lege a pietei de capital trebuie sa clarifice privind abuzul de piata sunt regimul juridic al zvonurilor, canalele de comunicare acceptate, precum si stabilirea unei liste de persoane care pot oferi informatii pertinente despre emitenti, CNVM si operatori bursieri.

“Zvonurile din piata de capital pot constitui cel mai nociv element si trebuie clarificata situatia acestora. O situatie de acest gen o traim din 2002 cand au inceput discutiile despre ridicarea pragului de detinere la SIF-uri care influenteaza puternic evolutia acestor emitenti, ori de cate ori apar noi informatii si zvonuri privind discutarea acestui proiect”, a mai explicat Dutescu.

O alta prevedere pe care o propune avocatul este ca investitorii sa fie obligati sa comunice imediat catre emitent orice tip de informatie privilegiata pentru a fi diseminata si transmisa mai departe pietei.

“Trebuie crescut rolul autoritatii CNVM in piata de capital si poate ar trebui sa ne indreptam spre modelul francez, unde arbitrul pietei detine ofiteri de politie si magistrati specializati in delicte privind piata de capital. Personal, cred ca o cercetare preliminara a abuzurilor de piata trebuie facuta de catre CNVM si nu direct de autoritatea juridica si nu cred ca aceasta solutie va duce la o suprareglementare”, a sustinut Cristian Dutescu.

De asemenea, avocatul propune si modificarea regimului sanctionator si marirea cuantumului de amenzi privind manipularea si abuzul de piata.

“Aceasta majorare a amenzilor nu va duce la descurajarea investitiilor, ci, din contra, va duce la cresterea increderii in piata si institutiile de reglementare”, a mai declarat Cristian Dutescu.