In ce a constat extinderea de 7,2 mil. euro

In ce a constat extinderea de 7,2 mil. euroNEPI a cumparat in toamna anului 2009 proiectul European Retail Park de la dezvoltatorul belgian BelRom, in schimbul sumei de 63 de milioane de euro. Tranzactia facea parte din planurile fondului de a cumpara trei parcuri de retail de la BelRom, pentru 160 de milioane de euro, insa celelalte doua achizitii, din Bacau si Focsani, au fost ulterior oprite. Inca de la finalizarea tranzactiei din 2009, NEPI a anuntat ca va extinde parcul de retail din Braila, pentru a-l transforma intr-un proiect cu pozitie dominanta in regiunea de sud-est a Romaniei.

La sfarsitul saptamanii trecute, planurile sud-africanilor au fost indeplinite: Promenada Mall, galeria comerciala a European Park Braila, a fost extinsa cu o zona de restaurante si entertainment, suprafata inchiriabila a mall-ului crescand la 60.000 mp si avand un grad de ocupare de 85%. Printre noii chiriasi ai Promenada Mall se numara Cinema City (cu 10 sali dotate cu tehnologie 3D), un patinoar interior de 450 mp, KFC, New Yorker, Sprinder si Gloria Jean's.

European Park Braila are un trafic mediu de 15.000 de vizitatori in cursul saptamanii si de 25. 000 de vizitatori in weekend, circa 30% dintre acestia fiind din Galati, in timp ce doar 5-8% vin din alte localitati. “Cosul mediu de cumparaturi al unui client este de 180 lei, iar dupa extindere speram sa ajungem la un cos mediu de 240-250 de lei”, spune Dragos Chirita, marketing manager al Promenada Mall. Acest target ar putea fi insa cu greu realizat, in contextul in care salariul mediu net al unui brailean era, in decembrie 2010, de circa o mie de lei pe luna, potrivit Institutului National de Statistica.

Reprezentantii NEPI afirma insa ca se adreseaza unui public de un milion de locuritori din sase judete: Braila, Galati, Ialomita, Buzau, Vrancea si Tulcea. Iar daca salariul mediu net in Braila era de o mie de lei si rata somajului era, la finele anului trecut, de 8,5%, in Galati, indicatorii INS difera. Castigul salarial mediu net al unui galatean era, in decemebrie 2010, de 1.349 lei, in timp ce rata somajului era de 9,8%.

Planuri pentru Braila, focus pe Ploiesti

Planuri pentru Braila, focus pe PloiestiDupa extinderea inaugurata saptamana trecuta, planurile sud-africanilor pentru proiectul din Braila continua. “In a doua jumatate a anului vom remodela o parte din spatiile parcului de retail. Este vorba de o suprafata de 5.000 mp, unde am inlocuit chiriasii si vom aduce patru jucatori mari”, a explicat Tiberiu Smaranda (foto sus), director de dezvoltare pe zona de retail in cadrul NEPI. Remodelarea spatiilor ar urma sa fie finalizata la sfarsitul anului, valoarea investitiei nefiind facuta publica.

In plus, la Braila, langa magazinul Bricostore, NEPI mai detine un teren liber de circa 5.000 mp, pe care ar putea fi dezvoltate noi spatii. Pana in prezent insa, procesul de inchiriere si reinchiriere a spatiilor nu a fost unul usor. “Am inlocuit mai multi retaileri locali cu chiriasi multinationali si am refuzat chiriasii mici. In plus, prevenim tot ce este bolnav. Nu lasam chiriasi cu probleme sa moara la noi in proiect”, a adaugat Tiberiu Smaranda. De la preluarea proiectului si pana in prezent, vanzarile retailerilor au crescut cu 15-20%, in unele cazuri fiind inregistrate si cresteri de 50%, potrivit reprezentantului NEPI.

Chiar daca Braila este orasul in care sud-africanii au pariat 70 de milioane de euro pana in prezent, in viitorul apropiat atentia fondului de investitii este concentrata pe Ploiesti, unde NEPI dezvolta pentru prima data in Romania un centru comercial, in parteneriat cu divizia de real estate a grupului Carrefour.

“La Ploiesti am inceput pregatirile si urmeaza sa incepem lucrarile de constructii curand. Vrem sa deschidem in trimestrul al treilea din 2012. Este o provocare pentru noi, pentru ca este primul proiect din Romania pe care il construim de la zero si ne concentram atentia pe el”, a declarat Michael Beux (foto jos), manager de dezoltare pe zona de retail in cadrul NEPI, adaugand ca, in prezent, costul de constructie pentru spatiile de retail este de 500-550 euro/mp, dupa ce in perioada 2007-2008 ajungea pana la 850 euro/mp.

Specialist in constructii, Michael Beux afirma ca proiectul de la Ploiesti va fi unul diferit din punct de vedere al designului de proiectele deja existente pe piata locala. “Va fi un proiect dezvoltat tot pe un sigur nivel, nu credem in proiectele cu etaj, nu sunt benefice pentru toti chiriasii, intrucat este evident ca orice ai face, traficul la etaj va fi intotdeauna considerabil mai mic fata de cel inregistrat la parter”, a adaugat Beux.

Cine sunt sefii pe retail ai NEPI

Cine sunt sefii pe retail ai NEPIMichael Beux are 43 de ani si este, la fel ca si Martin Slabbert, managing directorul NEPI, nascut in Africa de Sud. In Romania a venit in urma cu 11 ani si nu s-a gandit niciodata sa plece, mai ales ca a invatat si limba romana. Din 2000 si pana in prezent a lucrat pentru companii cu activitate in constructii si real estate, unul din angajatorii sai fiind chiar omul de afaceri Ion Tiriac.

“Am lucrat timp de un an si jumatate pentru Tiriac Imobiliare, unde am fost responsabil cu finalizarea primei faze a proiectului Stejarii. Anul trecut, m-am alaturat echipei NEPI si ma ocup cu dezvoltarea proiectelor de retail”, spune Beux.

Impresiile sale vizavi de piata de constructii din Romania nu sunt tocmai pozitive, desi recunoaste ca managerii din piata de profil evolueaza, iar schimbarea fata de 2004, de exemplu, este vizibila. “Oamenii devin mai responsabili. In 2004, toata lumea ma intreba «ce fac, sefu’? » in loc sa spuna «sefu’, am facut asta». In plus, protectia muncii este deseori ignorata. Pentru noi, standardele acestea nu sunt ceva negociabil si trebuie intocmai aplicate pentru 99% din accidente pot fi prevenite prin educare si aplicare”, continua Michael Beux.

Alaturi de Michael Beux, responsabil cu zona de retail a NEPI este si Tiberiu Smaranda, in varsta de 30 de ani. Numele sau se leaga de retailerul de IT&C si electrocanisce Flamingo Computers, unde a fost actionar minoritar, ocupand functia de business development director. In vara anului 2006, Tiberiu Smaranda si Alexandru Smaranda au vandut fondului de investitii QVT Fund un pachet de 9 milioane actiuni ale Flamingo International, valoarea tranzactiei ridicandu-se la aproape un milion de euro.

Citeste si Cel mai activ investitor imobiliar local: Nu avem alta optiune decat profitul.