Locuintele din blocurile vechi din Capitala s-au scumpit cu 50%

Locuintele din blocurile vechi din Capitala s-au scumpit cu 50%Pretul locuintelor in blocuri vechi din Bucuresti a crescut in acest an in medie cu 50%, in contextul mentinerii unui nivel ridicat al cererii, conform unui studiu intocmit de compana de servicii imobiliare Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Potrivit Coldwell Banker, cererea pe piata veche a apartamentelor s-a mentinut la un nivel inalt, locuintele din acest segment avand cateva avantaje net superioare celor noi. Printre acestea se numara posibilitatea de a te muta imediat si localizarea in zone accesibile, unde infrastructura este definitivata. Din acest motiv, cresterea medie a preturilor a fost de 50%.

Cele mai mari preturi pe piata apartamentelor vechi se inregistreaza in sectoarele 1 si 2 din Bucuresti, in timp ce in sectorul 6 locuintele din aceasta categorie se vand cel mai ieftin.

Specialistii Coldwell spun ca, asemenea anilor anteriori, in 2007 piata rezidentiala a avut o evolutie atipica. Aceasta a fost caracterizata de o cerere in continua crestere, insuficient acoperita de oferta, ceea ce a determinat majorarea preturilor, desi numarul de tranzactii este in usoara scadere.

"Totusi, ca numar al tranzactiilor, segmentul rezidential conduce detasat pe piata imobiliara"
, afirma specialistii Coldwell.

Nordul, vedeta proiectelor rezidentiale

Nordul, vedeta proiectelor rezidentialePe segmentul de locuinte noi, ca tendinta generala analistii Coldwell au sesizat o orientare, in acest an, a dezvoltatorilor catre zonele mai putin explorate ale Capitalei, dar si catre zonele periferice.

Astfel, proiecte noi au fost anuntate in zona de vest - Chiajna, Rosu, Chitila, in est - Titan, Theodor Pallady, Pantelimon si sud - Berceni, Popesti-Leordeni, Jilava.

Nordul continua sa fie lider al concentrarii proiectelor rezidentiale, observandu-se o extindere a acestei arii catre localitati precum Stefanesti, Tunari, Saftica sau Corbeanca, unde se vor dezvolta proiecte de mari dimensiuni

Dezvoltatorii cei mai puternici in piata continua sa fie companiile israeliene, urmate de firme din Spania, Irlanda, Turcia, precum si de dezvoltatori autohtoni. Noi nume care au penetrat piata rezidentiala romaneasca in acest an sunt Ablon, Opus Development, Fadesa, Gea Prasa.

Coldwell apreciaza ca, din punct de vedere al maturitatii pietei sau al educarii clientului lucrurile inca nu s-au stabilizat, pretul continuand sa primeze ca factor in luarea deciziilor de achizitie a unei locuinte.

Mai mult, preturile apartamentelor noi destinate clasei cu venituri medii, acestea variaza intre 1.200 si 1.400 euro/mp, in timp ce pentru clientii cu venituri ridicate pretul mediu este cuprins intre 1.700 - 1.900 euro/mp. In ambele cazuri se inregistreaza si oferte care depasesc nivelul de 2.000 de euro/mp.

Pentru ansamblurile rezidentiale de vile, preturile difera foarte mult in functie de locatie si de gradul de finisare, precum si de suprafata terenului aferent.

In cazul vilelor la rosu, nefinisate, preturile pornesc de la 700 euro/mp in comunele din jurul Bucurestiului, in timp ce pentru proprietatile finisate dezvoltatorii solicita intre 1.600 si 1.900 euro/mp. Cele mai mari preturi sunt inregistrate in cazul vilelor vandute la cheie - 2.000 - 3.000 euro/mp, iar in unele cazuri chiar 5.000 euro/mp, mai ales in zona Pipera.

Segmentul de birouri, concentrat in Capitala

Segmentul de birouri, concentrat in CapitalaRandamentele pe piata spatiilor de birori s-au redus in acest an de la 7,5% la 6%, in timp ce pe segmentul de retail scaderea a fost de la 8% la 7,5%, potrivit Coldwell.

Segmentul de birouri din Romania este concentrat mai ales in Bucuresti, care reprezinta aproximativ 60% din stocul total, urmat la mare distanta de cateva orase mari precum Brasov, Cluj, Constanta si Timisoara.

In ultimii ani, piata de birouri din Bucuresti s-a dezvoltat foarte puternic, tinzand catre un nivel clar de maturitate. Desi multe proiecte importante de cladiri de birouri au fost lansate pe piata sau urmeaza sa fie inaugurate, se observa inca o mare distanta intre cerere si oferta; exista inca destul loc pentru dezvoltarile de birouri de calitate inalta sau medie, avand in vedere ca gradul de ocupare al cladirilor existente se situeaza la 96%.

Stocul de spatiu de birouri din Bucuresti a ajuns la 1,2 milioane metri patrati, iar alti 400.000 de metri patrati de birouri urmeaza sa fie finalizati in urmatorii doi ani. Cu o cerere estimata la aproximativ 2,5 milioane de metri patrati, se poate prevedea ca oferta va egala cererea de birouri in aproximativ 3-4 ani.

Segmentul de retail, randamente de 7,5%

Segmentul de retail, randamente de 7,5%Romania, cu cei peste 21,7 milioane de consumatori, este piata numarul doi ca marime din regiune pentru bunuri si servicii. Aproximativ 40% din spatiile comerciale din Romania se afla in Bucuresti, care este si cea mai importanta piata pentru sectorul de retail. Alte orase importante cu stocuri semnificative de spatii comerciale sunt Timisoara, Brasov, Cluj, Constanta, Ploiesti, etc.

Oferta actuala de centre comerciale moderne din Bucuresti este aproximata la 570.000 de metri patrati. Pana la sfarsitul lui 2008, se asteapta adaugarea altor 750.000 de metri patrati de spatii comerciale, un nivel inca scazut in comparatie cu celelalte metropole est europeene.

Randamentele pentru spatiile comerciale au scazut de la 10,5% in 2005 la 7,5% in 2007, cifra care va inregistra fluctuatii nesmenificative in anul urmator si care este inca superioara celor inregistrate in celelalte tari din Europa Centrala si de Est.

In majoritatea oraselor mari din Romania, exista oportunitati excelente pentru dezvoltarea unor centre comerciale de mari dimensiuni, completate de un hypermarket sau un supermarket de calitate, avand in vedere ca potentialul de crestere al pietei de retail din Romania este foarte promitator pentru urmatorii 3-5 ani.

Segmentul industrial, randamente mai mari

Segmentul industrial, randamente mai mariPe piata spatiilor industriale, analistii Coldwell au indicat o crestere a randamentelor de 0,2 puncte procentuale, de la 8,5% in 2006 la 8,7% in 2007.

Segmentul industrial este caracterizat de o cerere sporita pentru spatii moderne cu toate dotarile necesare. Aceasta tendinta este vizibila mai ales in marile orase precum Bucuresti, Timisoara, Cluj Napoca, Constanta, Brasov, Arad si Oradea (in Bucuresti este concentrat circa 40% din totalul stocului de spatii industriale).

In Bucuresti, oferta de spatiu logistic modern este modesta in comparatie cu nivelul inregistrat in alte metropole din tarile Europei de Est. De pilda, la periferia Bucurestiului s-au construit circa 550.000 de metri patrati de spatiu logistic modern, in vreme ce in zona similara din Budapesta exista deja 840.000 de metri patrati.

Unul dintre principalii factori care au influentat penuria de spatii logistice moderne in Romania este lipsa unei infrastructuri adecvate.

Datorita planurilor de investitii anuntate de autoritati in domeniu, pentru extinderea actualelor autostrazi si pentru crearea unor retele feroviare rapide si a tuturor utilitatilor necesare, importante centre logistice au deja termene de livrare, astfel incat putem estima o reducere a decalajului dintre cerere si oferta si o dublare a spatiilor moderne de depozitare in urmatorii doi ani.

Segmentul de investitii: Penurie de proprietati de calitate disponibile

Segmentul de investitii: Penurie de proprietati de calitate disponibileFiind una dintre cele mai noi piete din cadrul sectorului imobiliar din Romania, activitatea de investitii a inregistrat o crestere semnificativa in ultimii trei ani. De altfel, 2005 a marcat unele dintre cele mai spectaculoase tranzactii din acest segment, in Bucuresti.

Celelalte zone care au atras investitii substantiale in intervalul 2006-2007 sunt Cluj-Napoca, Iasi, Constanta, Timisoara, Brasov, Sibiu si Bacau

Inscriindu-se in tendinta manifestata in toata Europa de Est, piata romaneasca se remarca prin penuria de proprietati de calitate disponibile pentru achizitionare. Aceasta situatie, completata de cererea foarte mare de spatii de birouri, ii va forta pe investitori sa cumpere proprietati care se afla inca in stadiul de dezvoltare si chiar sa se implice in pre-inchirierea produselor.

"Pana acum, am observat acest tip de abordare in cazul segmentului de birouri si al celui industrial. In viitorul apropiat, investitorii se vor vedea nevoiti sa se implice mai des in stadiul de constructie a proprietatilor din toate sectoarele imobiliare", spun specialistii Coldwell.