Acum e momentul retailerilor

Acum e momentul retailerilorCe urmeaza pentru piata locala de retail si ce jucatori au puterea sa schimbe cursul lucrurilor au fost cateva dintre subiectele dezbatute in cadrul seminarului „Passion for retail”, organizat de Eurobuild Central & Eastern Europe.

La inceputul lunii februarie, investitorul si dezvoltatorul polonez Echo Investment a obtinut autorizatia de constructie pentru centrul comercial Korona din Brasov, o investitie de circa 150 milioane euro. Proiectul are o suprafata totala de 153.000 mp, pe patru niveluri, si va fi inaugurat in a doua jumatate a anului viitor.

„Acum este momentul retailerilor, si noi, ca si dezvoltatori, trebuie sa recunoastem asta. Ei sunt pe val acum si profita de situatie, negociind chiriile, insa trebuie sa constientizeze ca aceasta situatie nu va dura la nesfarsit. Retailerii sunt cei care omoara proiectele, uitand ca nivelul chiriilor trebuie sa fie suportat de ambele parti - dezvoltator si chirias”, a declarat Catalin Florea, Leasing Manager al Echo Investment.

Referitor la nivelul crescut al chiirilor din piata de retail, Charlie Henry, director de investitii al GVA ASCO Properties, spune ca se explica pana de curand prin oferta foarta redusa, situatie intalnita si in piata spatiilor de birouri.

„Romania are chirii foarte mari in comparatie cu tarile din regiune, prin urmare, era firesc ca nivelor lor sa scada. Dezvoltatorii nu pot afirma ca acest fenomen nu era previzibil, pentru ca nu mai era loc de urcare”, explica Charlie Henry.

El crede ca nivelul chiriilor este departe de a fi stabil, insa chiriile se vor stabiliza in urmatorii trei-patru ani, atunci cand oferta de spatii va fi suficienta. Pana atunci, unul dintre beneficiile crizei in Romania consta in faptul ca piata se curata si doar proiectele bune vor fi continuate, mai ales ca multe din cele anuntate nu erau bine gandite.

„In termeni de design, se vede o problema in piata centrelor comerciale. Toti jucatorii din imobiliare trebuie sa se intoarca acum la principiile fundamentale ale pietei, back to basic – este o regula importanta cand lucrurile scapa de sub control. Intr-adevar, a fost un joc pe care a trebuie sa-l jucam, dar acum s-a sfarsit”, a declarat Anthony Willats, directorul biroului de arhitectura Chapman Taylor Romania.

Prezenta pe piata locala din mai 2007, Chapman Taylor este una dintre cele mai mari firme de arhitectura din Marea Britanie pe segmentul de retail.

Anul trecut a fost o mare petrecere, insa acum trebuie sa ne trezim

Anul trecut a fost o mare petrecere, insa acum trebuie sa ne trezimRadu Merica (foto), directorul companiei ECE Projektmanagement Romania, care urma sa dezvolte un mall in cadrul proiectului Sema Parc, este de parere 2009 va fi un an cu totul diferit fata de perioada anterioara: terenurile sunt tot mai ieftine, pretul de constructie continua sa scada, iar dezvoltatorii vor trebui sa isi recunoasca greselile facute.

„Anul trecut a fost o mare petrecere si toata lumea era fericita, insa acum trebuie sa ne trezim si sa vedem ce ramane dupa petrecere, in afara de obisnuita durere de cap. Multi dezvoltatori vor recunoaste greselile din dezvoltarile anterioare si isi vor regandi strategiile. De asemenea, unii retalerii isi vor incetini sau chiar opri extinderea, pentru ca vor intelege ce ii asteapta”, a declarat Radu Merica, seful ECE Romania si presedinte al Camerei de Comert si Industrie Romano-Germane.

ECE Projektmanagement a preluat la sfarsitul anului trecut administrarea centrului comercial Colloseum, ce urmeaza a fi construit de catre compania romaneasca Nova Imobiliare in nord-vestul Capitalei, pe soseaua Chitila.

Potrivit lui Merica, retalerii cei mai afectati de criza vor fi cei de mobila si cei de electronice si electrocasnice, intrucat oamenii nu vor mai avea perspectiva cumpararii unei locuinte si vor sterge automat si aceste produse de pe lista de cumparaturi.

“Este o situatie intalnita si in alte tari: oamenii cumpara mai multe haine si mai multe bijuterii pentru ca stiu ca nu isi pot permite o locuinta. Astfel, tipul de chiriasi ai unui mall va conta pentru banci, atunci cand dezvoltatorul mall-ului va cere finantare”, a adaugat Radu Merica.

Gijs Klomp, managing director pentru Romania al companiei ING Real Estate Investment Management, afirma ca principala problema in piata imobiliara este ca nimic nu mai e sigur: finantarile nu mai sunt sigure, expansiunea retalerilor si proiectele anuntate, la fel. In plus, bancile au devenit foarte suspicioase si verifica amanuntit chiar si clientii cei mai fideli.

"Pentru ca nu sunt vanzari, nu exista nici pret, iar atunci cand vom avea o vanzare fortata va fi la un pret foarte mic. Exista insa riscul ca atunci bancile sa creada ca acela este pretul corect al pietei, lucru fals cand vine vorba de tranzactiile cu distressed assets (n.r.: active detinute de vanzatori aflati in situatii defavorabile)", a mai spus oficialul ING Real Estate.


'Retailerii ar trebui sa isi educe agentii de vanzari'

'Retailerii ar trebui sa isi educe agentii de vanzari'Constantin Banu, directorul general al Real Estate Advisory Group Romania (REAG), crede ca doua lucruri sunt foarte importante in buna desfasurare a unui centru comercial: dezvoltatorii sa eficientizeze caile de access catre mall, iar retailerii sa isi educe agentii de vanzari.

“Se intampla sa intri intr-un magazin si sa ai impresia ca deranjezi vanzatorul respectiv. Este ca si cum el ti-ar face o favoare ca este acolo, iar faptul ca tu vrei sa cumperi ceva il enerveaza. Este o atitudine total gresita si trebuie schimbata”, a explicat Constantin Banu, in cadrul seminarului "Passion for retail".

In ceea ce priveste extinderea retailerilor si posibilitatile pe care acestia le au cand isi planifica extinderea, respectiv spatii stradale sau spatii in incinta unui centru comercial, parerile inclina in favoarea centrelor comerciale. Astfel, Vicentiu Zorlan, Managing Partner al AAV Group, companie care adus in Romania branduri ca Esprit, Springfield, Women' Secret sau Cortefiel, afirma ca nu ia in considerare in acest an extinderea spre spatii stradale.

“Nu luam in calcul spatiile stradale din Bucuresti, pentru ca infrastructura este foarte slab dezvoltata, iar spatiile de parcare sunt aproape inexistente. Insa am inceput sa primesc oferte pentru spatii de pe Calea Victoriei, Bulevardul Magheru sau Calea Dorobantilor si asta este un semn bun”, a declarat Vicentiu Zorzolan.

De aceeasi parere este si Markus Pinggera, directorul de expansiune al Deichmann, unul din cei mai mari retaileri de incaltaminte din Europa. Pinggera declara ca extinderea catre spatiile stradale nu este o idee foarte buna in acest moment, deoarece, spre deosebire de alte tari, in Romania aceste spatii nu s-au dezvoltat la fel de rapid precum centrele comerciale.

Prezent in 17 tari europene, Deichmann a anuntat ca va investi in acest an peste 165 de milioane euro in deschiderea a 284 noi filiale.