Peste 100 de contracte regenociate in 2009

Peste 100 de contracte regenociate in 2009Lansat la inceputul anului, serviciul de renegociere implica in prezent o echipa de zece consultanti, cu patru mai multi fata de momentul lansarii. Cei zece au renegociat in primele cinci luni ale anului mai mult de 100 de contracte, clientii predominanti fiind cei din sistemul financiar-bancar.

„Profilul clientilor a venit din partea bancilor si a societatilor de asigurari, care aveau retele mari de unitati, atat in Bucuresti, cat si in tara, si plateau chirii peste media pietei. Au fost si chiriasi din industria bunurilor de consum sau a farmaciilor”, a declarat Mihaela Raducanu (foto), director al departamentului de inchirieri al companiei Regatta.

Principala cerinta a chiriasilor a fost legata de nivelul chiriei, insa au fost si clienti care si-au renegociat suprafata inchiriata sau facilitatile oferite de proprietar. Circa 60 de contracte au fost semnate pentru o singura companie din domeniul bancar. Pe langa Bucuresti, printre orasele in care s-au renegociat contracte se numara Iasi, Cluj, Constanta si Brasov.

Durata unei renegocieri variaza intre o saptamana si o luna, cel mult doua, target-ul fiind impus de client. In ceea ce priveste procentul din chirie renegociat, acesta a fost, in medie, de 20%, insa in anumite cazuri a ajuns pana la 40%, pe o perioada de un an, maxim doi.

„Majoritatea clientilor aveau contracte semnate in 2006-2007, perioada in care s-a cam atins varful chiriilor pe segmentele de birouri si comercial. Era firesc ca astazi, cand piata s-a schimbat iar preturile nu mai coincid, sa doreasca sa isi renegocieze contractele”, afirma consultantul Regatta.

Cum accepta proprietarii

Cum accepta proprietariiIn ceea ce priveste atitudinea proprietarilor atunci cand vine vorba de renegocierea unui contract, Mihaela Raducanu spune ca, in mare parte, acestia au inteles situatiile si au acceptat, majoritatea avand propriile afaceri si fiind in situatii similare.

„Cred ca piata s-a maturizat, iar proprietarii au inteles ca nu este o toana a chiriasului. Cei mai multi au preferat sa aiba un chirias bun pe toata perioada contractului, dar au fost si proprietari mai putin flexibili. Nu a fost vorba de un refuz total, ci de o atitudine de tipul «hai sa vedem ce putem face pentru a trece cu totii cu bine peste aceasta perioada»”, afirma consultantul Regatta.

Mai greu au mers renegocierile din tara, unde proprietarii au fost persoane fizice, iar chiria reprezenta singurul lor venit. In cazul in care proprietarul avea un business, atunci intelegea si situatia chiriasului mai repede.

In mare parte, renegocierile au adus chiriile chiar si pana la nivelul din anul 2005. Pentru cei care au vrut sa isi renegocieze suprafata, serviciul lansat de Regatta a fost o solutie mai simpla decat subinchirierea, caz in care chiriasul ramanea oricum cu responsabilitatea de a plati chiria.

In cazul proprietarilor care nu au acceptat in niciun fel renegocierea, chiriasul a avut varianta iesirii din contract, cu costurile aferente.

„Astazi, daca un chirias vrea sa intrerupa contractul si sa isi gaseasca alta locatie la un pret mai mic, o poate face, platind daunele stipulate in contract. Insa in urma cu un an, nu aveau aceasta posibilitate, pentru ca nu aveau o alta varianta, un alt spatiu disponibil. Acum sunt spatii libere inclusiv in zona Dorobanti, ceea ce nu se intampla in trecut”, explica Mihaela Raducanu.

Ce urmeaza dupa scaderea chiriilor

Ce urmeaza dupa scaderea chiriilorServiciul lansat de Regatta va ramane chiar si dupa ce chiriile se vor stabiliza, nefiind exclusa nici varianta de a reprezenta proprietarul, in locul chiriasului. Insa acest lucru, dupa ce echipa Regatta va lucra cu toti clientii din sistemul bancar, acesta fiind targetul sau.

In ceea ce priveste evolutia chiriilor, atat pe segmentul spatiilor de birouri, cat si pe cel al spatiilor comerciale, Raducanu spune ca acestea vor fi constante in urmatoarea perioada si nu vom mai vedea cresteri spectaculoase precum cele din ultimii doi ani.

„In aceasta perioada, cu totii am invatat sa fim mai precauti. De aceea, mi-e greu sa cred ca oamenii vor uita atat de repede s-a intamplat si se vor avanta din nou. Au fost chirii care ajungeau pana la 28-29 euro/mp la spatiile de birouri in Piata Victoriei, ceea ce este foarte mult mult, chiar si comparat cu alte capitale europene”, a incheiat consultantul Regatta.

Mihaela Raducanu s-a alaturat echipei Regatta in urma cu aproape 13 ani, iar departamentul pe care il conduce a fost infiintat in anul 2000.

Regatta are 16 ani de activitate pe piata imobiliara din Romania, iar pentru 2009 si-a bugetat afaceri de 2,5 milioane de euro, la jumatatea cifrei din anul precedent, din cauza scaderii vanzarilor de locuinte manifestata in intreaga piata.