Cuvantul cheie: confidentialitate

Cuvantul cheie: confidentialitateMentor Finance, o subsidiara a Mentor Group Holdings, a acordat pana in prezent 35 de imprumuturi in Romania, Bulgaria si Moldova, ultima finantare fiind de aproximativ 15 milioane euro, pentru un proiect rezidential din Timisoara aflat in constructie. Numele clientului nu a fost dezvaluit, compania avand intotdeauna contracte de confidentialitate.

„Este un business foarte personal, desi implica clienti puternici si sume mari de bani, totul este personal. Cand cineva ma suna, imi spune «Trebuie sa ne intalnim, avem o problema si avem nevoie de ajutor cat mai rapid». Acum doi ani, replica era «Planuim sa dezvoltam un proiect, hai sa discutam». Timpul nu reprezenta atunci o problema majora, iar banii erau usor de obtinut”, povesteste Osnat Peled (foto), directorul de marketing si dezvoltare al Mentor Finance.

Solutiile de finantare pe care compania le furnizeaza pot veni din mai multe directii: un fond de investitii sau un investitor care vrea sa se alature proiectului aflat in situatie dificila, o banca locala sau una internationala, sau chiar o combinatie intre aceste solutii.

In acelasi timp, Mentor Finance isi rezerva dreptul de a modifica structura de finantare sau strategiile de marketing ale proiectului in cauza, lucru pe care dezvoltatorii il accepta, avand nevoie urgenta de bani. Cei mai multi clienti ai companiei vin din sectorul rezidential, iar majoritatea proiectelor contin greseli de marketing sau de vanzari, insa atunci cand aceste erori sunt identificate, viziunea asupra proiectului se schimba.

„Dupa mai multi ani de marketing, imi este usor sa inteleg ce se intampla cu un anumit proiect, daca va avea sau nu succes. Atunci cand cred intr-un proiect, il pot vinde mai departe bancilor, investitorilor sau fondurilor. Insa cred ca nu mai poate fi salvat atunci cand identific prea multe greseli si trebuie sa o spun direct”, afirma Peled.

De obicei, compania obtine finantarea necesara in trei-patru luni, dar intotdeauna au loc si schimbari de marketing, cele doua fiind strans legate. Pentru proiectul de la Timisoara, suma de 15 milioane de euro a fost obtinuta in urma unui joint-venture intre un fond international si un grup de investitii privat. Inainte de acest proiect, Mentor Finance a mai avut un client din piata rezidentiala.

„Era parte dintr-un imprumut care fusese deja dat, insa ne intrebam daca banca va continua sau se va opri. A fost un succes, iar proiectul este unul bun, amplasat in zona centrala a Bucurestiului”, a precizat oficialul companiei.

Bani mai sunt, increderea lipseste

Bani mai sunt, increderea lipsesteDaca acum patru-cinci ani, toti jucatorii din piata cautau terenuri, planuiau dezvoltari masive, iar bancile ofereau finantari pentru aproape orice tip de produs, astazi situatia a luat o intorsatura dramatica. Chiar si asa, in timp ce unii dezvoltatori ingheata proiecte sau se pregatesc de o vanzare fortata, investitori cu lichiditati „stau la panda”, fiind pregatiti pentru oportunitatile pe care doar o piata blocata le poate aduce.

„Sunt multi investitori care vor sa intre in proiecte aflate in situatii dificile si primim des cereri pentru astfel de proiecte. Lumea inca are bani, este o problema de incredere insa. O persoana care, in sufletul sau este un investitor, cauta mereu o tranzactie buna”, spune Osnat Peled.

La inceputul activitatii, compania a fost interesata si de piata spatiilor de birouri, insa dupa o perioada de studiere, miza a revenit pe rezidential. „Birourile reprezinta o piata stabila, dar nu avem o cerere la fel de mare precum cea pentru apartamente”, afirma reprezentatul Mentor Finance. Compania are cativa clienti si din sectorul hotelier, insa cei mai multi continua sa provina din rezidential.

Astfel, intr-o perioada in care majoritatea companiilor fac concedieri si raporteaza afaceri mai mici decat in anii trecuti, Mentor Finance isi mareste echipa de 30 de angajati, iar criza ii aduce si mai multi clienti.

„Este cea mai buna perioada de cand am venit in Romania, adica in urma cu cinci ani. Furnizam servicii care nu sunt des intalnite pe piata locala, legam relatii cu clientii si totul este la un nivel personal. Chiar si in perioade de criza, trebuie sa oferi servicii bune, nu poti sta si astepta ca lucrurile sa se rezolve de la sine”, subliniaza Osnat Peled.

Consultantul crede ca spre sfarsitul anului vom vedea mai multi investitori straini pe piata imobiliara locala, insa acestia vor fi mai precauti, mai inteligenti si vor cheltui mai putin. Pe langa proiectele imobiliare, compania pariaza si pe dezvoltarea sectorului energetic, in special cel al energiei verzi.

„Sunt foarte multe fonduri care sunt interesate de pietele din Romania si Bulgaria. Insa, sectorul energetic nu este accesibil multor oameni, cum a fost cel rezidential. Cu toate acestea, este abia la inceput de drum, iar Romania are un mare potential”, mai spune Peled.

Cine este femeia din spatele finantarilor imobiliare?

Cine este femeia din spatele finantarilor imobiliare?Osnad Peled are 33 de ani si este in Romania de cinci ani. Impreuna cu sotul ei, omul de afaceri Alon Peled, au pus bazele holdingului Mentor Group, cu subsidiarele: Mentor Finance, Mentor Banking, Mentor Energy, Mentor Invest, Mentor Pro Market, Mentor Media Group si Mentor Gaming. La inceput, afacerile companiei s-au concentrat pe dezvoltarea de software, insa apoi s-au extins pe toate celelalte domenii.

Peled crede ca, de-a lungul istoriei, in orice industrie, o data la zece ani, se declanseaza o criza, provocata de o suprasaturare a pietei. Prima data cand a trebui sa faca fata unei crize a fost in anul 2001, in Israel. Atunci balonul pietei high tech a explodat in Statele Unite, lucru ce a afectat dramatic si piata din Israel.

„Abia imi lansasem prima companie, specializata in cursuri de marketing si vanzari, cand piata a fost lovita de o criza locala. Am simtit ca lumea se sfarseste, am vazut cum pierd tot. Insa, in acel vartej, am avut o sclipire: am lansat un nou concept, care nu exista in Israel - training-uri de recalificare pentru oamenii ramasi fara slujbe. Acesti oameni aveau nevoie de training pentru a-si spori abilitatile in vanzari, intrucat ei trebuiau sa se vanda pe ei din nou, pe piata muncii.

A fost un succes instant, a trebuit sa angajez mai multi oameni, programul era unul nebun, antrenam mii de oameni. Insa, in cateva luni, piata a inceput sa isi revina, dezvoltarile si-au reluat cursul, iar in doi ani totul se terminase, oamenii nu mai aveau nevoie astfel de cursuri. Am inteles astfel ca trebuie sa gasim mereu solutii si metode noi. La fel si in Romania: trebuie sa profiti atat de vremurile bune, cat si de cele grele”, a incheiat Osnat Peled.