1 / 7

Mai putin de 40% din centrele comerciale anuntate au fost incepute

In primul semestru, livrarea a doua noi centre comerciale, Grand Arena si Militari Shopping Center, precum si extinderea Plaza Romania, au crescut stocul total de spatii de retail cu 66.670 mp (n.r: valorile suprafetelor inchiriabile exclud hipermarketurile si alte big box-uri ce fac parte din proiectele comerciale), se arata in cel mai recent raport al companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

Nu acelasi lucru a fost valabil insa si in orasele din provincie, unde prima jumatate a anului a adus doar doua livrari: Era Shopping Park, din Oradea si Galleria Suceava. Comparativ cu cresterea din 2008, in care stocul de spatii comerciale aproape ca s-a dublat, ajungand la 634.070 mp, cele doua centre au adus pe piata doar 15.300 mp de spatii noi.

Criza economica a avut impact negativ nu doar asupra numarului de proiecte livrate, ci si asupra ratelor de neocupare la livrare, care au crescut pana la 40-60% in provincie. Si in Bucuresti au fost livrate proiecte cu o rata de neocupare ridicata, in unele cazuri ajungand chiar si pana la 50%, se arata in raportul companiei. La sfarsitul primul semestru din 2009, 4.000 de mp de spatii comerciale erau neocupati, reprezentand o rata de neocupare de 5%.

“Dintre cele 82 de proiecte anuntate pentru a fi dezvoltate in toata tara, doar 29 au inceput lucrarile de constructie, iar dintre acestea, doar sase proiecte noi au lucrari in derulare. In a doua jumatate a anului, piata va continua sa resimta criza economica, insa semnalele optimiste din pietele vestice ne aduc speranta unor schimbari pozitive in 2010”, sustine Georgiana Andrei (foto), consultant in cadrul departamentului de retail al Colliers.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri