1 / 5

"Renegocierea chiriilor era previzibila"

Anul 2009 a fost, in primul rand, un an al asezarii pietei de retail, al trierii jucatorilor de pe aceasta piata sau, mai pe scurt, un an al schimbarilor, descrie Iulian Dascalu (foto), cel mai mare proprietar de mall-uri din piata locala, cele 12 luni care au trecut.

A fost un greu pentru toti jucatorii din real estate, dar mai ales pentru cei din piata de retail: un centru comercial a fost inchis, multi proprietari s-au vazut nevoiti sa ofere luni de gratie sau chiar un an gratis chiriasilor, mai multi retaileri au intrat in procedura de insolventa si, nu in ultimul rand, chiriile au scazut cu pana la 50% atat in mall-urilor, cat si in cazul spatiilor stradale.

„Renegocierea chiriilor era oarecum previzibila, daca ne gandim ca veneam dupa anii 2007-2008, cand s-a inregistrat un adevarat boom al retailului, ajungandu-se, in unele cazuri, la chirii care nu erau sustinute de piata. Pentru multi retaileri insa, nu chiria a fost principala problema, deoarece in mall-urile Iulius aceasta nu era si nu este foarte mare”, explica Iulian Dascalu, cel care a dezvoltat patru mall-uri, in orasele Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara si Suceava.

Astfe, unii chiriasi au avut nevoie de o perioada in care sa-si imbunatateasca cash flow-ul (n.r: fluxul de numerar), multi reusind acest lucru, in timp ce alti retaileri au avut probleme in reteaua proprie de magazine.

„Daca in mall-urile noastre aveau vanzari bune, in alte locatii inregistrau dificultati pentru ca s-au extins foarte mult fara a face studii de piata temeinice. Cativa retaileri s-au aflat in situatia de a-si inchide magazinele fara randament si au ales doar spatiile comerciale sigure”, afirma Dascalu.

In cele patru centre comerciale, omul de afaceri iesean a acordat, unde a fost cazul, reduceri ale chiriei pentru o perioada determinata, care a variat intre trei si sase luni. Varianta unui „an gratis” a fost exclusa, intrucat nu reprezinta o solutie pe termen lung.

Un an de zile fara plata chiriei nu va reusi sa asigure succesul retailerilor daca acestia nu isi adapteaza oferta la cererile clientilor si daca nu fac studii de piata pentru a intelege cu adevarat care este specificul fiecarei zone in parte. Din contra, o astfel de masura nu va face decat sa amane cu un an analizarea realista si corecta a afacerii”, subliniaza seful Iulius Group.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri