Tinta pentru 2010: Crestere cu 50% a cifrei de afaceri

Tinta pentru 2010: Crestere cu 50% a cifrei de afaceriDe mai bine de zece ani, Bogdan Georgescu (foto) se afla la conducerea companiei Colliers International, liderul pietei de consultanta imobiliara, potrivit rezultatelor financiare pentru anul 2008. Pentru anul trecut, cei mai multi jucatori din aceasta piata nu si-au facut publice inca rezultatele, insa cu totii admit ca a fost cel mai greu an.

Nici seful Colliers nu face execeptie: 2009 a adus inchiderea departamentului de rezidential si plecarea unora dintre cei mai vechi oameni din companie. Insa 2010 este un nou inceput, iar pana acum perspectivele nu sunt deloc rele.

“2009 a fost un an in care am redus costurile, asa cum 2010 este un an de consolidare. Am inceput sa angajam din nou oameni, am dublat bugetul si speram la o crestere de 50% a cifrei de afaceri”, spune Bogdan Georgescu. Cel mai pesimist scenariu luat in calcul de seful Colliers este o creste a veniturilor cu 25% fata de anul trecut, an in care afacerile companiei “s-au aliniat la nivelul pietei de consultanta imobiliara”.

Prima companie care si-a anuntat rezultatele financiare pentru 2009 a fost DTZ Echinox, care a raportat o cifra de afaceri de aproape trei milioane de euro. In total, valoarea pietei de consultanta imobiliara a coborat pana la 15-20 milioane de euro in 2009, potrivit estimarilor Colliers, insa anul acesta cresterea ar putea fi de 20-30%.

“Anul trecut, diferentele intre afacerile companiilor din aceasta piata au fost foarte mici, spre deosebire de anii trecuti, cu totii situandu-ne in jurul a trei-cinci milioane de euro. Aceste diferente vor creste vizibil din 2011”, afirma Georgescu, care aseamana piata de consultanta imobiliara cu o cursa de Formula 1.

“Atunci cand cursa decurge firesc, cel mai bun este singurul detasat de ceilalti, iar urmatorii incearca sa-l ajunga. Cand apare un accident, o criza, toate masinile se apropie, insa pentru scurt timp, cursa revenind apoi la normal”, explica presedintele Colliers.

Bilantul anului 2009

Bilantul anului 2009Despre 2009, Bogdan Georgescu nu mai vrea sa vorbeasca, preocuparea sa fiind acum consolidarea echipei si marirea cotei de piata. In prezent, Colliers International are o echipa de 65 de oameni, un numar scazut fata de maximul de 110 atins in 2008, insa aproape dublu fata de media numarului de angajati din celelalte companii de consultanta imobiliara.

“Unii agenti ar fi plecat oricum. Modul meu de conducere a firmei, directia in care mergeam, accentul pus tot mai mult pe cinste si respect a suparat. Oamenii erau obisnuiti cu un stil de lucru, pe care am incercat sa-l imbunatatesc in ultimii ani”, explica Bogdan Georgescu.

Dupa plecarea mai multor oameni din echipa, precum Monica Barbu, Horatiu Florescu sau Gabriel Chimisliu, Colliers a reluat angajarile, primele pe lista fiind departamentele de retail si evaluari. Noua echipa este formata din oameni tineri, mai bine motivati si cu un alt spirit de lucru, astfel incat Georgescu spera sa isi atinga obiectivele pentru anul in curs, dupa ce piata de consultanta imobiliara a fost puternic zguduita.

“Ne revenim, chiar daca o sa dureze ceva timp, am revenit pe un trend ascendent. In ceea ce priveste anul trecut, am fost pe break-even, nu am pierdut bani, insa ajustarea de la foarte mult la o piata noua a fost dificila. Cred ca impactul a fost mai mult unul emotional, decat unul financiar”, spune seful Colliers.

Cat despre pastrarea clientilor mai vechi si castigarea unora noi, Georgescu afirma ca este un proces continuu.

“Am incercat sa intelegem ce vor clientii dupa criza, sa ne adaptam oferta de servicii la aceasta cerere noua din piata. In prezent, avem sapte departamente care aduc, relativ, aceleasi venituri. Nu am vrut sa avem un serviciu principal si altele mai mici pe langa”, descrie el strategia pentru noul an.

Principiu de business: Lead, dont follow!

Criza a avut si o parte buna: seful Colliers a invatat multe despre oameni in ultimii doi ani. “Am invatat sa fiu mai atent la ce servicii ofera toti colegii din firma. Am citit despre strategie si am aplicat cat de mult am putut in practica. Am invatat mai multe despre cum sa structurezi o oferta, un produs sau un serviciu nou, cum sa dezvolti si sa implementezi o idee”, rezuma Bogdan Georgescu.

In primul trimestru, compania a lansat un serviciu de reevaluare a garantiilor ipotecare si, tot in acest an, Colliers a fost ales consultant imobiliar pentru Vodafone Romania. In plus, alte noi servicii urmeaza sa fie lansate.

“Merg pe principiul «Lead, don’t follow!», imi vad de treaba si la sfarsit trag linie. Ca si companie, in fiecare an am incercat sa venim cu ceva nou, sa schimbam modul in care prezentam informatia catre client, in care analizam piata, iar concurenta, de obicei, are o intarziere de 6-12 luni”, spune presedintele Colliers.

Din filosofia sa de business face parte si modul de recrutare a personalului, Georgescu argumentand ca oamenii buni, cu experienta, sunt greu de gasit si de aceea, de multe ori, angajeaza tineri, pe care ii formeaza in cativa ani pentru a incepe sa lucreze in piata. “In general, nu am angajat de la concurenta”, subliniaza el.

In ceea ce priveste educarea si analiza pietei imobiliare, sunt putini cei care incearca acest lucru, este de parere Georgescu.“Foarte rar am vazut in presa economica o atentie spre educarea pietei, spre analiza sau intelegerea unui fenomen”, mai spune Bogdan Georgescu, adaugand ca citeste cu placere Harvard Business Review, o revista lunara, prin care incearca sa “stea la curent cu trendurile la nivel de management si strategie economica”.

Colliers International este un parteneriat global intre companii care furnizeza consultanta imobiliara, avand 294 de birouri in 61 de tari. In Europa Centrala si de Est, Colliers International furnizeaza servicii in Romania, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Rusia, Ucraina, Bulgaria, Serbia si Muntenegru.