Ce solutii au gasit proprietarii mall-urilor

Ce solutii au gasit proprietarii mall-urilorUn studiu recent al companiei de consultanta GfK indica faptul ca romanii sunt printre europenii care obisnuiesc sa calatoreasca cel mai putin in timpul liber, circa 70% dintre cetatenii chestionati declarand ca nu vor pleca in vacanta anul acesta.

Atunci cand nu poti parasi orasul, terasele sunt destinatiile favorite pentru petrecerea timpului liber iar Centrul istoric al Bucurestiului este cea mai buna dovada in acest sens. Nici proprietarii centrelor comerciale nu putea ignora aceasta realitate, asa ca AFI Europe, dezvoltatorul mall-ului AFI Palace Cotroceni (foto) din vestul Capitalei, a decis sa amenajeze un spatiu pentru terase in aer liber.

“Transformandu-ne in atenti observatori ai comportamentului locuitorilor Capitalei, s-a nascut ideea de a dedica teraselor in aer liber o zona aflata la intrarea FAR. In prezent, un numar de cinci terase si-au deschis portile pentru a-i primi pe bucuresteni”, spune Israel Visel, managerul mall-ului AFI Palace Cotroceni.

In sudul Bucurestiului, un alt mall lupta pentru a atrage clientii, mai ales ca recenta deschidere a cinematografului i-a sporit sansele de castig, in contextul in care majoritatea jucatorilor din piata de retail sunt de acord cu faptul ca un mall fara cinema nu are sanse de supravietuire mult timp.

“Sun Plaza a inaugurat in ultima perioada Cinema City, un multiplex cu 15 sali, inclusiv 3D, si 3.000 de locuri, Oxygen - centru pentru jocuri, biliard, bowling, club si terasa exterioara. Recent, am sustinut un meci de fusbal intre Adrian Morosanu si Ionut Iftimoaie, aceasta fiind prima confruntare sportiva intre cei doi luptatori de K1. In saptamanile urmatoare vom mai organiza un meci, unul «conjugal» in cadrul caruia un celebru cuplu monden se va confrunta la masa de fusbal”, afirma Michael Richard, director general al EMCT, dezvoltatorul Sun Plaza.

Competitia mall-urilor pentru atragerea vizitatorilor pe timpul verii nu este intalnita numai in Bucuresti, ci si in orasele mari din tara. Iulius Group, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Romania, care detine patru mall-uri in Iasi, Timisoara, Suceava si Cluj-Napoca, mizeaza in aceasta perioada a anului pe faptul ca vizitatorii, in special partea feminina a clientelei, sunt atrasi mai mult de campaniile promotionale.

“Vara se da startul sezonului de reduceri, iar in fata ofertelor tentante care merg pana la minus 80% discount este foarte greu de rezistat. De-a lungul verii, avem la fel de multe evenimente de marketing ca si in cursul anului. Obisnuim sa organizam tombole cu premii, care constau mai ales in excursii cu destinatii exotice sau produse de sezon. In plus, pregatim diverse evenimente, de la intreceri sportive, concerte in aer liber, pana la festivaluri de muzica pentru copii, teatru de papusi, concursuri de frumusete si targuri handmade”, declara Ovidiu Galan, senior marketing manager al Iulius Mall, omul care coordoneaza activitatile de marketing pe toate mall-urile detinute de Iulian Dascalu, proprietarul Iulius Group.

Afla din slide-ul urmator cum profita mall-urile de Campionatul Mondial de Fotbal.

CM de Fotbal, o oportunitate de business

CM de Fotbal, o oportunitate de businessNici Campionatul Mondial de Fotbal nu a fost un eveniment neexploatat de mall-uri, fiecare proiect incercand sa vina cu o oferta cat mai personalizata pentru clientii microbisti.

“Desi nationala Romaniei nu s-a calificat la Campionatul Mondial de Fotbal din Africa de Sud, acest gen de competitie suscita interesul microbistilor romani care doresc sa vizioneze fotbal de inalta clasa. Astfel, la inceputul lunii iunie, am demarat «Campionatul Mondial de Premii», o campanie menita sa ii recompenseze pe toti cei care aleg sa urmareasca meciurile la terasele, cafenele si restaurantele din mall-urile Iulius”, spune Ovidiu Galan, de la Iulius Mall.

In plus, proprietarul celor patru mall-uri a creat puncte speciale, amenajate cu proiectoare si ecrane LCD, in zonele de food court si in cele de relaxare, astfel incat suporterii „sportului rege” sa se bucure pe deplin de meciuri.

Si Sun Plaza a pariat pe fotbal in aceasta vara, desfasurand o serie de activitati dedicate CM din Africa de Sud sub conceptul “Traieste fotbalul in Sun Plaza” .

“Am amplasat pe esplanada Vacaresti un teren de fotbal disponibil toata ziua pasionatilor si care, in week-end, este dedicat unei scoli de fotbal unde copiii pot invata tehnica de la antrenori profesionisti. In plus, sase mese de fusbal se afla la dispozitia clientilor, dar si a vedetelor. Rica Raducanu a fost in Sun Plaza si va reveni in ultima saptamana a CM, pentru a premia jongleriile cu mingea”, spune directorul general al EMCT.

Un alt eveniment a avut loc in weekendul trecut, cand AFI Palace Cotroceni a organizat impreuna cu Adidas o mini competitie pentru iubitorii de fotbal, mizele fiind mingea oficiala a Campionatului Mondial si cea mai performanta gheata de fotbal, F50 adizero.

Citeste in urmatorul slide cum oscileaza traficul mall-urilor pe timpul verii.


Cum oscileaza traficul pe durata verii

Cum oscileaza traficul pe durata veriiBrigitte Schmitt (foto), sefa departamentului de property management al companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox, spune ca pe parcursul unui an, centrele comerciale prezinta doua intervale de mare trafic: primul este aferent sezonului de primavara, incepe cu 1 martie si mai marcheaza un varf in perioada Pastelui, iar al doilea incepe odata cu incheierea perioadei de vacanta, respectiv cu deschiderea scolilor si culmineaza cu perioada sarbatorilor de iarna, care pentru majoritatea mall-urilor este maximul absolut in ceea ce priveste numarul de vizitatori.

“Intre cele doua perioade amintite, fluxul de clienti resimte un declin care poate ajunge si pana la 25%, dar poate fi minimizat prin actiuni de marketing bine directionate. Traficul in cursul verii depinde si de vremea de afara. Datorita climatizarii ideale din interior, oamenii prefera de multe ori sa petreaca timp indelungat in centrele comerciale, evitand astfel canicula”, afima Schmitt.

O estimare asemanatoare are si Simina Istrate, senior broker in cadrul consultantului imobiliar Colliers International, care spune ca pe durata verii, in majoritatea mall-urilor se inregistreaza scaderi ale traficului de 20-30%, din cauza vacantelor sau a faptului ca potentialii vizitatori prefera sa isi petreaca timpul in spatiu deschis. "In schimb, in centrele comerciale in zone turistice, cum ar fi Constanta, traficul creste cu 20-30%”, subliniaza consultantul Colliers.

Un trafic in crestere se inregistreaza si in mall-uri Iulius, spune Ovidiu Galan, explicand ca in lunile de vara, cu precadere in iulie-august, traficul creste cu aproximativ 15% fata de primul semestru al anului. “Cresterea se datoreaza printre altele si faptului ca in aceasta perioada romanii plecati in strainatate obisnuiesc sa revina in tara pentru a-si petrece concediul”, subliniaza oficialul Iulius Mall.

La polul opus, proprietarii mall-ului Sun Plaza, din sudul Bucurestiului, decriu vara ca fiind o perioada caracterizata prin trafic mai redus si prin eforturi de marketing suplimentare. Astfel, Michael Richard spune ca traficul se poate reduce vara in mall-uri cu pana la 15-20% fata de perioada care o preceda.

O situatie diferita este in AFI Palace Cotroceni, unde traficul a ramas constant in weekenduri, insa a crescut in timpul saptamanii. “Daca intr-o luna normala, traficul mediu zilnic este catre 70.000 de vizitatori in cursul saptamanii si catre 100.00, in zilele de weekend, in lunile de vara ne asteptam la o crestere a traficului din timpul saptamanii, datorata faptului ca o parte din bucuresteni va alege sa-si petreaca vacanta acasa. Deja am observat o crestere a traficului zilnic in timpul saptamanii cu 5.000 de vizitatori, in weekend acesta ramanand constant”, precizeaza Israel Visel, managerul mall-ului.

Vezi in urmatorul slide ce se intampla vara cu vanzarile retailerilor.

Cum sunt vanzarile retailerilor

Cum sunt vanzarile retailerilorNu se poate spune ca vanzarile in timpul verii difera cu mult de cele din restul anului, cu exceptia Craciunului, care este un caz separat, considera Brigitte Schmitt, de la DTZ Echinox . “Vanzarile retailerilor de moda sunt bune si in sezonul cald, mai ales datorita reducerilor care incep devreme, chiar de la inceputul lui iunie. Diferenta se vede insa in valoarea medie a tranzactiilor, care este mai mica. La fel si marja de profit a magazinelor”, explica ea.

Un avantaj este dat de faptul ca segmentul de divertisment beneficiaza de orarul mai lung de functionare, zlele fiind mai lungi, astfel incat oamenii ies mai des si petrec mai mult timp in oras. Vanzarile sunt comparabile cu cele din alte perioade, daca retailerii isi adapteaza ofera sezonului, subliniaza Schmitt.

“In mod normal, vanzarile urmaresc direct proportional o crestere sau o scadere a traficului”, spune Simina Istrate, de la Coliers. Astfel, daca traficul scade cu 20%, nici vanzarile retailerilor nu vor avea un trend diferit.

In ceea ce priveste timpul petrecut de vizitatori intr-un mall, acesta variaza intre doua si trei ore in cele mai multe cazuri. “Clientii petrec in Iulius Mall, in medie, 2-3 ore. Vizitatorii nu vin aici doar pentru a face cumparaturi, fiind atrasi in egala masura de componenta de entertainment. Un numar tot mai mare de clienti vine sa faca sport, fie la centrele de welness, fie la piscina”, afirma Ovidiu Galan, de la Iulius Mall.

Pe de alta parte, Israel Visel, managerul mall-ului AFI Palace Cotroceni, spune ca in timp ce media este de aproximativ trei ore dedicate numai shoppingului, o vizita in mall ce implica atat cumparaturile cat si zonele de divertisment dureaza cel putin cinci ore.

Citeste in slide-ul urmator ce sfaturi au consultantii imobiliari pentru proprietarii de mall-uri.

Ce pot face proprietarii in plus? Sfaturile consultantilor

Ce pot face proprietarii in plus? Sfaturile consultantilorCampaniile de vara ale unui centru comercial pot diferi prin atmosfera pe care o creeaza, spune Brigitte Schmitt, de la DTZ Echinox, dand exemple simularea unei plaje, a unui gazon sau a altor elemente ale naturii in cadrul mall-ului, o alta varianta a campaniilor fiind miza pe care o ofera.

“Deseori, campanile de vara ofera excursii catre destinatii calde, aspirationale, tot cu scopul de a intari spiritul de vacanta si de a raspunde nevoii de relaxare a clientilor”, explica Schmitt.

Un alt aspect semnificativ pentru sezonul estival in centrele comerciale sunt activitatile pentru copii, considera consultantul DTZ Echinox. Avand mai mult timp liber decat de obicei, acestia sunt o categorie susceptibila de a fi atrasa cu usurinta. Astfel, jocurile si atelierele nu sunt doar o delectare, ci si un sprijin pentru parinti, care pot profita de timpul castigat pentru a face cumparaturi sau a se relaxa in zonele de divertisment.

“Propietarii mall-urilor agrea impreuna cu retailerii inceperea reducerilor chiar din luna iunie, pot organiza nopti sau zile speciale de reduceri, sustinute si de concerte sau pot organiza evenimente speciale pentru copii. De asemenea, alte solutii mai sunt evenimentele temporare, cum ar fi targuri specializate, entertainment in spatiul parcarii, precum demonstratiile sportive sau amenajarea zonei de cinema drive-in”, incheie Simina Istrate, de la Colliers.