1 / 6

Reasezarea pietei: Unii pleaca, altii intra

Din punct de vedere al vanzarilor, piata de retail a continuat sa scada in primul semestru din 2010, dar intr-un ritm mai redus fata de anul trecut, spune Andrei Vacaru (foto), senior consultant in cadrul departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.

“Estimarile noastre de la inceputul anului erau putin mai optimiste decat s-a dovedit a fi situatia reala, in ton cu previziunile macroeconomice care au adus un sentiment pozitiv pe parcursul primelor luni. Pe masura ce aceste previziuni au fost revizuite in jos si piata de retail a reactionat”, explica Andrei Vacaru.

Astfel, numarul centrelor comerciale planificate pentru a fi deschise in acest an s-a redus, iar majoritatea retailerilor au ramas foarte precauti in ceea ce priveste extinderea. “Piata este intr-un proces de reasezare, locul magazinelor mai putin performante fiind luat de retaileri internationali puternici”, subliniaza consultantul, dand exemplu mall-ul AFI Palace Cotroceni, unde Jones Lang LaSalle a intermediat in acest context inchirierea a peste 4.600 mp.

Inceputul anului 2010 a fost dominat de incertitudine, insa vanzarile pe anumite segmente au crescut usor catre perioada primaverii, afirma Monica Barbu, vicepresedinte si directorul diviziei de retail ain cadrul The Advisers/Knight Frank. Totusi, anuntarea masurilor Guvernului, fluctuatia cursului de schimb si cresterea TVA au determinat scaderea increderii consumatorilor si, implicit, a volumului vanzarilor din retail. Mai mult, scaderea consumului a determinat revizuirea planurilor de expansiune.

“Nefiind o piata de retail dezvoltata, care sa ofere suficiente informatii cu privire la potentialul de dezvoltare din anumite zone sau orase, in trecut, si retailerii si dezvoltatorii si-au asumat riscuri intrand in orase mai mici din punct de vedere al numarului de locuitori. Acum exista o mai buna acoperire, astfel incat obiceiurile de consum sa ofere mai multe informatii despre ceea ce s-ar potrivi unui oras sau altul”, explica specialistul The Advisers/Knight Frank.

Ca puncte forte in primul semestru, Andrei Vacaru mentioneaza intrarea in Romania a unor jucatori precum H&M sau Pure Fitness, deschiderea primelor magazine Camaieu si Jeans Club, dar si expansiunea puternica a unor jucatori cu prezenta redusa pana acum, precum Decathlon.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri