De ce a vrut Sanoma un portal imobiliar

De ce a vrut Sanoma un portal imobiliarIn vara anului trecut, Sanoma Hearst Romania, editorul revistelor Esquire, FHM, Cosmopolitan si National Geographic, a decis sa isi extinda portofoliul prin achizitia unui portal imobiliar. Un an mai tarziu, tranzactia era oficiala: MagazinulDeCase.ro a fost preluat de Sanoma Digital, o companie subsidiara a Sanoma Magazines International. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, insa surse din piata imobiliara spun ca este vorba de cel mult 300.000 euro.

“Punctul de pornire a fost: dezvoltam noi ceva de la zero sau cumparam? Dupa ce am avut discutii cu mai multe agentii imobiliare si cu oameni implicati in organizatiile profesionale din real estate, am ajuns la concluzia ca este mai bine sa cumparam ceva”, povesteste Adina Vasilescu (foto), new media publisher in cadrul Sanoma Hearst Romania si managerul care a coordonat achizitia portalului MagazinulDeCase.ro.

Dupa ce a fost luata decizia de achizitie, Sanoma a discutat cu trei portaluri imobiliare: MagazinulDeCase.ro, Imopedia si imobiliare.ro, insa ultimele doua nu s-au aratat interesate de atragerea unui investitor strain si nici de un exit.

“Am incercat sa discutam cu top 3 cele mai importante site-uri imobiliare din Romania. Am discutat cu imobiliare.ro, dar strategia lor pentru urmatorii ani este clara si nu au planuri pentru atragerea unui investitor. Cu cei de la Imopedia am avut o intalnire in toamna anului trecut , insa nici ei nu erau hotarati pentru a face un exit”, explica Vasilescu.

Dupa anuntul privind achizitia MagazinulDecase.ro, noul proprietar al portalului imobiliar a fost contactat si de alti antreprenori din online. Chiar daca nu exista o legatura directa intre reviste si proiectele online, Sanoma nu exclude preluarea si a altor proiecte de servicii, aceasta fiind o directie a companiei la nivel international.

Un sector in care investitiile nu sunt insa planificate prea curand il reprezinta presa, desi publisher-ul a avut astfel de initiative in anii precedenti.

“In trecut am avut discutii cu HotNews, pentru care am licitat de doua ori. Prima data, in anul 2008, am castigat licitatia, dar achizitiile au fost inghetate din cauza crizei. In 2009, a castigat altcineva licitatia, insa pana la urma nu a fost finalizata. Pe zona de news, lucrurile sunt destul de incerte si preferam sa nu intram deocamdata, chiar daca suntem prezenti in alte tari, precum Olanda, unde site-ul numarul unu de stiri (n.r: nu.nl) este al nostru”, afirma managerul Sanoma Hearst.

In ceea ce priveste bugetul pentru achizitii, Vasilescu spune ca nu este unul clar stabilit, insa este suficient pentru a cumpara mai multe proiecte online detinute de concurenta.

“Nu am un buget fixat, dar pot sa cumpar, de exemplu, tot ce are NCH (n.r.: proprietarul imobiliare.ro) in Romania pe online. Deci putem face achizitii de zeci de milioane de euro”, subliniaza Adina Vasilescu.


Ce s-a intamplat dupa preluare

Ce s-a intamplat dupa preluareContractul de vanzare-cumparare a MagazinulDeCase.ro a fost semnat la sfarsitul lunii iunie, dar Sanoma a inceput sa faca primele schimbari in portalul imobiliar inca din luna mai. Prima data a fost automatizat procesul de postare a anunturilor, astfel incat orice proprietar sa isi poate activa sau dezactiva singur anuntul de vanzare a locuintei. De asemenea, cumparatorii pot salva cautarile si isi pot configura alerte pe baza unor filtre selectate.

“Lucrurile se intamplau mult mai greoi inainte, pentru ca toate aceste modificari se faceau printr-un departament de customer service, unde lucrau foarte multi oameni care sunau proprietarii sa-i intrebe daca au vandut, daca vor sa faca vreo modificare sau erau sunati de proprietari care ii anuntau ca si-au vandut apartamentul si nu vor sa mai fie contactati. Acum, toate aceste procese au fost automatizate si este mult mai simplu si mai rapid”, afirma Adina Vasilescu.

Automatizarea a avut insa si o parte negativa: din cei peste 20 de angajati ai portalului imobiliar, in prezent au mai ramas doar sapte. In plus, daca un proprietar nu isi face singur poze la proprietatea pe care vrea sa o vanda, el poate solicita un colaborator al portalului, care va realiza fotografiile necesare in schimbul sumei de 50 lei plus TVA.

O alta schimbare notabila a fost cea a sistemului de taxare a anunturilor publicate, intrucat prin introducerea sistemului online de postare a anunturilor, procesarea datelor a devenit mai ieftina, reflectandu-se intr-un pret mai scazut pentru utilizatori.

“Daca inainte, cel mai mic pachet era de circa 30 euro, acum este 10 euro plus TVA. Pentru cumparatorii nu este niciun cost si nu luam in calcul o astfel de varianta in urmatoarea perioada, intrucat pe timp de criza este mare nevoie de cumparatori”, explica managerul Sanoma Hearst.

O noutate introdusa de Sanoma pe MagazinulDeCase.ro a fost zona destinata anunturilor de inchiriere, unde costurile pentru proprietari sunt mai mici, de sapte euro plus TVA.

“Vom incepe o companie de promovare mai agresiva in toamna, cand revin studentii. Este o zona destul de activa, pentru ca sunt multi proprietari care prefera sa isi inchirieze locuintele, asteptand vremuri mai bune pentru vanzare”, este de parere Vasilescu.

Ce planuri are Sanoma pentru MagazinulDeCase.ro

Ce planuri are Sanoma pentru MagazinulDeCase.roDupa ce in luna mai, Sanoma Digital a angajat un project manager (n.r: Florin Pravai, anterior director divizie produs la eMag.ro) si o firma de dezvoltare web, cel mai important proiect pentru MagazinulDeCase.ro este lansarea unui indice imobiliar, pe baza preturilor de tranzactionare a locuintelor.

“In prezent, prelucram datele pentru un indice despre evolutia preturilor, care va fi lansat pana la sfarsitul anului. Spre deosebire de celelalte portaluri, noi avem contact direct cu proprietarii si cunoastem pretul la care s-a vandut imobilul respectiv”, a declarat Adina Vasilescu.

Tot pana la finele anului vor fi lansate si anunturile video, care ar putea fi folosite in special pentru proprietatile cu valoare ridicata sau pentru ansamblurile rezidentiale, spune Vasilescu.

In ceea ce priveste modelul de functionare a portalului, respectiv anunturi postate doar de proprietari, acesta va fi pastrat cel putin inca un an, nefiind exclusa apoi colaborarea cu agentiile imobiliare. Managerul Sanoma Hearst considera insa ca lipsa de profesionalism a multor agenti imobiliari este un avantaj pentru MagazinulDeCase.ro, pentru ca multe persoane prefera sa incheie o tranzactie direct cu proprietarul.

O alta schimbare ce urmeaza a fi implementata este suplimentarea ofertei de proprietati, care in prezent include doar locuinte.

“Ne vom extinde si pe terenuri, dar vom ramane pe rezidential, fara a merge pe comercial sau spatii birouri. Acela ar fi un alt segment de business care nu cred ca functioneaza atat de bine in online, intrucat sunt agentii imobiliare foarte mari care satisfac nevoile pietei pe aceste segment, unde rolul agentului imobiliar este intr-adevar important”, afirma Vasilescu.

In urmatoarele trei luni, Sanoma Digital intentioneaza sa creasca numarul de vizitatori ai portalului imobiliar cu cel putin 100%, in contextul in care foarte multi cumparatori ar putea proveni din randul cititorilor celorlalte site-uri detinute de Sanoma.

“Avem deja o baza de plecare, respectiv site-urile din portofoliul Sanoma, in care profilul utilizatorilor se califica destul de bine pentru astfel de achizii: sunt persoane care se casatoresc, pentru care avem site-ul miresici.ro sau care devin parinti, acestia fiind vizitatori ai site-urilor parinti.com si mami.ro”, explica Vasilescu.

Iar daca pentru numarul de utilizatori sunt previzionate cresteri, pentru cifra de afaceri managerul se asteapta la o stagnare, dupa ce anul trecut MagazinulDeCase.ro a inregistrat venituri de circa 200.000 euro.

“Cresterea cifrei de afaceri credem ca va fi posibila incepand cu anul viitor, cand ne-am propus, de asemenea, sa fim pe break-even (n.r: cheltuielile egaleaza veniturile)”, a incheiat Adina Vasilescu.

Sanoma Digital Romania este detinuta in proportie de 100% de Sanoma Magazines, in timp ce Sanoma Hearst Romania este un joint-venture intre Sanoma Magazines si Hearst Corporation. Pana in prezent, MagazinulDeCase.ro este singurul proiect care face parte din portofoliul Sanoma Digital Romania.