Stanciu, Asesoft: Este bine ca in anumite momente sa copiezi modele existente

Stanciu, Asesoft: Este bine ca in anumite momente sa copiezi modele existenteIulian Stanciu, general manager al Asesoft Distribution, companie cu afaceri de 145 mil. euro la nivelul anului 2010, sustine ca oamenii sunt de doua tipuri in antreprenoriat – cei care inoveaza, care cauta in permanenta sa se diferentieze, si cei care copiaza, adapteaza, localizeaza anumite modele de business (asa zisii “follow-eri”).

Cei din a doua categorie nu vor ajunge niciodata pe primul loc insa castiga la capitolul siguranta si stabilitate. Cei din prima categorie testeaza mult, investesc in cercetare, o parte din proiecte nu ies insa o parte ies si aici apar diferentiatorii fata de competitie”, spune Stanciu, pentru Wall-Street.ro. “Eu cred ca este bine ca in anumite momente sa copiezi modele si sa le adaptezi la specificul unei regiuni, dar este bine sa investesti si in creativitate, in cercetare”, spune el.

Stanciu considera ca educatia de business sau de specialitate este foarte importanta dar din pacate pe acest segment “suntem in urma altor tari din Uniunea Europeana”.

De la un anumit nivel de business in sus, cand afacerea ta a atins afaceri importante si numarul de angajati a crescut, devine dificil sa conduci fara consultanta specializata. “Consultantii sunt foarte importanti – de la un anumit nivel sunt chiar obligatorii. Sunt specializati intr-o anumita zona si este greu cu resurse proprii sa acoperi cunostintele si valoarea adaugata adusa de un consultant”, sustine Stanciu. El considera ca dimensiunea companiei de consultanta nu este atat de importanta pentru ca “in servicii, oamenii conteaza foarte mult”.

Nicolaescu, ArboInteractive: Muta focusul de pe idee catre asigurarea veniturilor

Nicolaescu, ArboInteractive: Muta focusul de pe idee catre asigurarea veniturilorClement Nicolaescu, marketing manager la agentia ArboInteractive, spune ca atunci cand business-ul “scartaie” din punct de vedere al veniturilor, “oricata incredere ai avea in ideea ta, este momentul sa schimbi putin focusul de pe «ideea in sine» catre obiectivul de a asigura veniturile necesare”.

Nicolaescu considera ca in acel moment nu mai este prioritara punerea in aplicare a ideii “asa cum crezi tu”, ci este prioritara punerea in aplicare a ideii astfel incat sa asigure veniturile necesare pasilor urmatori. “Altfel, in scurt timp, nu vor mai exista «pasi viitori» din lipsa de resurse”.

El recunoaste ca in toate proiectele sale a avut momente dificile, in care necesitatea resurselor prima in fata dezideratelor initiale din momentul planificarii. “De fiecare data solutia a fost alta dar elementul comun a fost sa imi recalibrez ideea gandindu-ma ca poate nu m-am suprapus 100% cu asteptarile potentialilor clienti pana in acel moment”, spune el.

O alta varianta ar fi transformarea business-ului intr-un ONG cu obiectiv punerea in aplicare a ideii de baza fara focus pe aritmetica de business, spune Nicolaescu.

El considera ca atat consultantii financiari cat si prietenii care au experienta de business “sunt la fel de eficienti daca ii privesti ca sursa de feedback si sugestii, asumandu-ti insa responsabilitatea deciziei finale in care poti, sau nu, sa tii cont de sugestiile exterioare”.

Ideile cele mai bune de afaceri ii vin atunci cand citeste. “Mi-am format obisnuinta sa le notez pe manseta cartilor. Mai nou, le notez in Kindle”, spune el, zambind.

Marius Ghenea: Opiniile prietenilor sunt subiective, apeleaza la consultanti

Marius Ghenea: Opiniile prietenilor sunt subiective, apeleaza la consultantiMarius Ghenea, manager al FiT Distribution, companie ce detine mai multe site-uri de comert online precum PCFun.ro sau PCGarage.ro, spune ca in momentul in care business-ul nu mai produce cat si-ar dori cineva, este nevoie de o analiza cat mai clara urmata de concluzii si de actiuni la fel de clare – “Este doar o problema de piata? Sunt costurile companiei prea mari sau alocate ineficient/dezechilibrat? Este o problema cu serviciile sau produsele oferite (au ramas in urma fata de concurenta, au devenit comparativ prea scumpe, etc.)? este o problema a antreprenorului (lipsa de concentrare, probleme de sanatate sau de familie, nu tine pasul cu dezvoltarea business-ului)?”.

In functie de raspunsurile la aceste intrebari, se pot lua cele mai corecte decizii. Ghenea a oferit si cateva “ponturi” pentru cititorii Wall-Street.ro.

“Primul ar fi ca niciodata costurile unei companii nu sunt suficient de bine optimizate. Chiar si atunci cand crezi ca ai redus mult prea mult costurile, vei descoperi ca mai poti sa optimizezi inca ceva. Al doilea ar fi ca, in general, daca situatia «scartaie» foarte tare, este preferabil ca analiza sa fie facuta si de cineva din afara, nu doar de antreprenorul insusi – uneori, din exterior, lucrurile se vad limpede, mai ales de catre un om cu experienta de business. Un al treilea pont ar fi sa nu renuntati niciodata, atata timp cat credeti in proiectul vostru si atata timp cat afacerea nu se afla in imposibilitatea de a-si continua activitatea”, spune el.

Ghenea considera ca daca referintele cu privire la persoane cvasi-necunoscute (fie consultanti, fie chiar antreprenori cu mai multa experienta) sunt foarte bune, el ar prefera ca intr-o asemenea situatie sa lucreze pe un proiect de restructurare cu persoane necunoscute, decat cu prieteni. “E bine sa te consulti si cu prietenii, e si mai bine sa te poti baza pe ei la nevoie, dar opiniile prietenilor vor fi subiective, pentru ca vor fi influentate de relatia voastra: nu uitati ca multe dintre informatiile pe care ei le au despre afacerea voastra provin chiar de la voi insiva, ceea ce inseamna ca ar putea sa vina cu un plus de experienta, dar vor aborda problema cam din aceeasi perspectiva cu a voastra. Ori, intr-o situatie dificila (in care ati ajuns probabil chiar prin actiunile voastre), e uneori mai bine sa dai posibilitatea abordarii unei perspective noi, proaspete, obiective”, spune Ghenea.

Ca si Iulian Stanciu si Clement Nicolaescu, si Marius Ghenea s-a lovit de dificultati de acest fel in dezvoltarea business-ului sau, mai ales in fazele de start-up, “etapa in care investesc acum in principal in companii, ca business-angel”.

“Am incercat de fiecare data sa inteleg particularitatile acelei situatii dificile si acelui business specific, dar sa vin si sa asez deasupra acestor particularitati si toata experienta mea anterioara de business. Cu alte cuvinte, fara sa spun ca m-am tras singur din mlastina ca Baronul Munchausen, in general am incercat (si de cele mai multe ori am reusit) sa rezolv problemele eu insumi, evident alaturi de antreprenorii cu care colaborez in fiecare companie. Cred ca fiecare antreprenor ar trebui sa incerce sa rezolve problemele singur, in prima instanta, dar asta inseamna in primul rand o atitudine proactiva: nu lasa lucrurile sa treneze, sa se agraveze, rezolva-le cat mai din scurt si scutura-te de procrastinare. Iar oricand ai o problema, primul lucru important este sa admiti ca ai o problema (unii antreprenori refuza din pacate sa admita asa ceva pana este prea tarziu)”, subliniaza el.

Cele mai bune idei de afaceri ii vin lui Marius Ghenea in momente de relaxare, “la o bere” cu prietenii, in calatoriile in care te poti detasa de rutina cotidiana si cand vezi alte locuri, alti oameni, o alta lume care iti ofera multe idei noi si, nu in ultimul rand, “in pat inainte de a adormi”.

Radulescu, HostWay: Uita-te foarte atent la competitie si invata de la ei

Radulescu, HostWay: Uita-te foarte atent la competitie si invata de la eiFlaviu Radulescu, general manager la Hostway Romania, este de o parere similara cu Clement Nicolaescu si spune ca atunci cand business-ul nu merge cum si-ar dori, incepe sa se axeze complet pe cresterea vanzarilor.

“De asemenea, sfatuiesc antreprenorii sa incerce sa atraga vizibilitate pentru companie prin orice metoda care nu costa bani si nu te de-focuseaza de la vanzari. E important sa iei feedback de la clienti ca sa vezi cum iti poti imbunatati produsul pentru ca ei sa cumpere mai mult si/sau sa-l recomande”, spune, pentru Wall-Street.ro, Radulescu.

El recomanda ca antreprenorii sa se uite foarte atent la competitie si sa invete de la ei – “vezi pe ce canale vand cel mai mult si analizezi daca sunt potrivite pentru tine, aflii care este tactica lor de vanzari, verifici de unde au cele mai multe conversii si daca poti atrage o parte din acel business spre tine”.

Si Radulescu a trecut prin probleme de business si, pentru a le depasi, a luat decizia de a aduce costurile sub nivelul incasarilor, folosind aproape orice metoda, concentrandu-se pe a vinde ceea ce aveau la momentul respectiv.

“Acest lucru inseamna ca am oprit dezvoltarea si investitia in produse care nu dadeau rezultate financiare bune, am redus echpele, am renuntat la unii furnizori si am taiat din bugetul de marketing. Practic, tot ce nu aduce compania pe plus, intr-un moment de criza nu mai este necesar”, spune el.

Flaviu Radulescu se inspira foarte mult citind carti de business. “Cateva titluri pe care le consider esentiale sunt: Good to Great (Jim Collins), The Art of the Start (Guy Kawasaki), Crossing the Chasm (Geoffrey Moore), The Four Steps to Epiphany (Steven Blank), Made to Stick (Dan & Chip Heath) sau Priceless (William Poundstone)”.

“Discutiile cu oamenii sunt insa si ele o sursa de idei extraordinara. Spre exemplu, dupa o discutie, exact inainte de o intalnire in care trebuia sa port o negociere importanta, mi-am dat seama de o modalitate de a pune problema care a intors situatia in favoarea noastra, desi credeam ca e aproape imposibil. Uneori ideile care apar asa sunt mici, de tipul cum recrutezi un anumit om sau cum il motivezi. Nu e vorba de produse revolutionare sau de schimbari dramatice, dar sunt lucruri mici care pe termen lung contribuie mult la sanatatea unui business”, incheie el.

Este randul tau – ce dileme a trebuit sa depasesti in business-ul propriu si cum ai reusit sa treci peste dificultati? Comentati mai jos.