Diferente intre "articolele gratuite" si media platita (advertoriale)

Diferente intre "articolele gratuite" si media platita (advertoriale)Exista trei tipuri de media. Cum le folosim?

Ce este free media, echivalata cu PR-ul? Sau...cand aparem in presa pe gratis?

O folosim atunci cand avem informatii cu valoare de stire. Si nu stire pentru companie, ci stire pentru jurnalist. Jurnalistii scriu in general despre companii mari si despre lucruri interesante pentru publicul lor: investitii, schimbari de management, trenduri ale industriei. Odata cu criza financiara, numarul de pagini al ziarelor s-a redus si spatiul alocat stirilor despre companii este mult limitat. Comunicatele de presa daca nu reprezinta o stire suficient de puternica vor fi aruncate la cos.

Avantajele free media sunt credibilitatea si costurile reduse.
Dezavantajele sunt lipsa controlului asupra informatiei si imposibilitatea de a garanta aparitia ei.

Ce inseamna media platita (machete de presa, advertoriale)? Cand platim pentru ca mesajele noastre sa fie preluate?

O folosim atunci cand vrem sa transmitem o stire si vrem sa ne asiguram ca va fi preluata ca atare. O folosim pentru a transmite informatii pentru investitori, stiri pozitive, noutati, lucruri importante pentru companie, dar care nu sunt suficient de atractive pentru un jurnalist.

Avantajele sunt evident legate de siguranta aparitiei si a modul de prezentare a informatiei.
Dezavantajele, dincolo de aspectul financiar, sunt legate de credibilitate. Un articol semnat de un jurnalist va avea mai mult impact decat un articol cu semnul P in dreapta sus.

Cum comunica compania?

Canalele de comunicare ale companiei sunt pagina de Facebook, site-ul, newsletterul.

Aici compania devine redactie de stiri si produce continut. Acest tip de media nu trebuie sa lipseasca din activitatea de comunicare a firmei. Focusul trebuie sa fie pe cresterea numarului de cititori si calitatea contentului.

Avantajele sunt ca avem un public fidel, interesat de informatiile noastre.
Dezavantajele sunt mai degraba legate de resursele implicate. Ca sa creezi povesti interesante, ai nevoie de oameni si de timp.

Intr-o lume ideala, o companie ar folosi toate aceste medii pentru a comunica cu publicurile ei, in functie de subiecte si nevoi.

In lumea reala, este important sa intelegem cum functioneaza fiecare si sa alegem in functie de resursele pe care le avem si return on investment.

Trebuie iesit din clisee si limbaj de lemn corporatist

Dar indiferent de metoda aleasa, mesajul este cel mai important. Selectia mesajelor cheie si traducerea lor intr-un mod accesibil si atractiv pentru public este cea mai importanta etapa. Trebuie iesit din clisee si limbaj de lemn corporatist.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de Ioana Manoiu, managing partner al agentiei de relatii publice GMP PR.


Acoperirea mediatica iti pot aduce succesul sau esecul in afaceri

Acoperirea mediatica iti pot aduce succesul sau esecul in afaceriAm constatat de-a lungul timpului ca multi antreprenori evita sa aiba o relatie cu presa sau sa raspunda solicitarilor jurnalistilor. Fie pentru ca nu considera acest aspect important pentru dezvoltarea afacerii lor, fie pentru sunt reticenti in a face publice planurile si rezultatele de business. Nimic mai fals. Transparenta si o buna acoperire mediatica pot face diferenta intre succesul sau esecul intr-o afacere.

Ce ar trebuie sa faca un antreprenor pentru a comunica bine cu presa?

1. Sa isi aloce timp si resurse pentru relatiile cu media, de preferinta sa desemneze un specialist sau o agentie de relatii publice care aiba permanent in vedere aceasta activitate

2. Sa realizeze sesiuni de media training cu un specialist in domeniu pentru a cunoaste specificul presei din Romania si a primi sfaturi despre cum sa abordeze presa, despre cum sa gestioneze o situatie de interviu fata in fata sau de eveniment de presa.

3. Sa ramana mereu deschis si transparent in relatia cu presa si sa trateze aceasta relatie cu profesionalism si respect.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de Alex Paius, senior partner in cadrul agentiei de relatii publice Image PR.




Vorbeste cu suflet despre afacerea ta. Oamenii sufletisti castiga simpatia mai usor!

Vorbeste cu suflet despre afacerea ta. Oamenii sufletisti castiga simpatia mai usor!

Nu minti cand esti intrebat: un jurnalist bun isi va da seama si te va penaliza

Comunicarea cu presa trebuie sa fie naturala. Daca esti intrebat, raspunde intrebarilor ca si cum ai vorbi unui prieten.

Vorbeste cu suflet despre afacerea ta si nu vei avea decat de castigat. Oamenii sufletisti castiga simpatia mai usor!

Nu minti cand esti intrebat: un jurnalist bun isi va da seama si te va penaliza. Transparenta raspunsurilor si adevarul despre afacere, produse si piata nu pot fi decat in avantajul tau.

Un jurnalist bun trebuie ajutat sa faca o analiza sau investigatie, va aprecia cu siguranta ajutorul tau. El are nevoie sa inteleaga din surse sigure ce se intampla in piata. Relatia trebuie sa fie win win.

Nu orice informatie este o stire insa poti anunta noutatile companiei cu regularitate

Comunica constant si coerent cu presa. Rezultatele sau informatiile trebuie sa se lege si sa aiba noima, sa fie interesante si sa aduca valoare.

Nu orice informatie este o stire insa poti anunta noutatile companiei cu regularitate.

Ultimul, dar nu in cele din urma, apeleaza macar din cand in cand la un specialist in comunicare. Acesta te va ajuta sa iesi din "cutie" si sa vezi lucrurile din mai multe perspective.

Comunicarea nu e un moft, nu e un lux, este o necesitate.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de catre Georgiana Gheorghe, managing partner al agentiei de relatii publice Presage.
Compania a lansat in aceasta vara un pachet de servicii de PR pentru start-upuri si unul pentru IMM-uri.

Comparatiile de piata si criticile sunt un lucru constructiv

Comparatiile de piata si criticile sunt un lucru constructiv

Comunicarea cu presa nu este optionala

Orice companie trebuie sa aiba o strategie si resurse alocate activitatii de comunicare cu presa, principalul mijloc de adresare a mediului de afaceri, cultural si socio-politic.

Chiar daca o companie nu doreste sa comenteze anumite aspecte ale businessului sau, este datoare sa ofere un raspuns si o motivatie pentru decizia de a nu comenta.

Comunicarea cu presa implica transparenta si onestitate

Adevarul va iesi intotdeauna la suprafata astfel incat orice incercare de modificare a realitatii va avea consecinte pe termen lung. Este dreptul oricarei entitati sa ofere publicului larg prioritar informatiile care il ajuta sa construiasca incredere si sa dezvolte businessul, dar in acelasi timp, odata oferite informatiile, acestea trebuie sa corespunda realitatii.

Comparatiile de piata si criticile sunt un lucru constructiv

Cu exceptia campaniilor de advertising, relatia cu presa implica asumarea criticilor si a comparatiei cu alti jucatori din piata.

O stire de presa nu este o macheta publicitara si nu iti va garanta acoperirea informatiei dupa bunul tau plac. In acelasi timp insa, un articol de presa ofera credibilitate mesajului pe care vrei sa il transmiti publicului larg.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de Elena Olteanu, director general al agentiei de relatii publice 4 ACE.


Comunicati atat cu utilizatorii finali cat si cu cei de business

Comunicati atat cu utilizatorii finali cat si cu cei de business

Antreprenorul este preferabil sa se concentreze pe dezvoltarea afacerii

Angajati un consultant de comunicare, chiar si part-time, sau o agentie, pentru a se ocupa de comunicarea cu mass media. Mass media este o notiune care include, in prezent, jurnalisti, bloggeri si social media.

Antreprenorul este preferabil sa se concentreze pe dezvoltarea afacerii si sa lase partea de comunicare pe seama unui profesionist. In plus, este important sa intelegeti ca demersul de comunicare este util si necesar nu numai pentru zona de business to consumer, ci si pentru cea business to business.

Alegeti un consultant in comunicare cu care stabiliti obiective si criterii de performanta

Alegeti un comunicator care sa va poata intelege afacerea, modul de functionare, piata de desfacere, clientii. Apoi, in functie de obiectivele de business, trebuie sa stabiliti, impreuna cu acesta, obiectivele de comunicare si criteriile de performanta.

In acest context, trebuie sa fiti constienti ca mediul online este extrem de util si pertinent si ca rezultatele comunicarii raman indexate si se constituie in referinte publice pentru orice posibil client.

Comunicati consistent si continuu

In al treilea rand, nu uitati ca o comunicare de calitate trebuie sa aiba consistenta si continuitate. PR-ul este eficient atunci cand este asigurat pe termen mediu si lung, in permanenta si in conformitate cu obiectivele de business ale antreprenorului.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de catre Loredana Visa, director general al agentiei de relatii publice V+O Communication Romania.


Fiti onesti cu publicurile voastre. Fiti autentici in ceea ce faceti

Fiti onesti cu publicurile voastre. Fiti autentici in ceea ce faceti

Fiti onesti cu publicurile voastre

In dialogul cu publicul, sinceritatea ramane cuvantul cheie. Atata vreme cat veti pastra conversatia transparenta, veti avea un public mereu conectat, intr-o maniera reala cu brandul si cu businessul vostru. Numai asa veti reusi sa transformati consumatorii in purtatori al mesajului companiei.

Fiti autentici in ceea ce faceti

Fiti autentici in tot ce faceti. Aici intervine creativitatea in conversatie. Fiti deschisi, curajosi, duceti dialogul la un alt nivel. Asta va castiga simpatia publicului, increderea.

Un simplu comentariu negativ poate genera alte mii de comentarii

Angajati-va o agentie de PR. Continutul devine o arma strategica importanta in construirea reputatiei atat in mediile traditionale, cat mai ales in digital si social media. Lumea comunicarii s-a schimbat, informatiile circula cu viteza, un simplu comentariu negativ poate genera alte mii de comentarii asemenea, ceea ce in cateva secunde va poate afecta dramatic businessul. Aici intervine rolul specialistului in PR si doar al lui. Asta presupune o grija pentru brand 24/7, un dialog constant cu publicul, motiv pentru care colaborarea cu un specialist in relatii publice devine vitala.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de catre Hortensia Nastase, managing partner al agentiei de relatii publice GolinHarris Bucuresti.


Spuneti-le povesti interesante jurnalistilor

Spuneti-le povesti interesante jurnalistilor

Incercati sa cunoasteti jurnalistii si bloggerii

Uitati-va care sunt publicatiiile de interes pentru clientii dvs si faceti o lista cu jurnalistii si bloggerii care scriu pe teme din sfera businessului dvs. Incercati sa ii cunoasteti, sa le observati personalitatea si topicurile de interes, apoi incercati sa va conectati cu ei online (Facebook, Twitter), sa le urmariti activitatea pe bloguri si sa va intalniti cu ei in evenimentele la care acestia participa.

Fiti accesibili si oferiti informatii folositoare din businessul dvs.

Gasiti o abordare interesanta

Cu cat povestea pe care o aveti de spus este mai interesanta, sansele ca aceasta sa atraga atentia jurnalistului si sa fie publicata vor creste.

Povestile despre o companie la inceput, mai indrazneata, cu un business mai atipic, condusa de un antreprenor diferit prin modul de a pune problema, care are informatii noi despre un anumit segment de consumatori, pot fi mai atractive decat cele despre companiile mari.

Majoritatea cercetarilor jurnalistilor incep pe internet, asa incat fiti pregatit ca website-ul sau blogul dvs sa exprime personalitatea businessului pe care doriti sa il prezentati.

Mentineti o comunicare constanta

In evolutia businessului dvs sunt momente cheie pe care veti dori sa le comunicati: cand lansati, cand ati finalizat o investitie, cand aveti un partener nou sau orice fel de noutate despre care e important sa se stie.

Incercati sa va stabiliti o serie de subiecte care sa va mentina constant in atentia presei si a bloggerilor.

Abordati teme diferite, oferiti informatii folositoare si relevante pentru jurnalisti, oferiti-va expertiza pentru materiale pe care ei le lucreaza.

Mentineti o comunicare constannta si pe canalele proprii (website, blog, Twitter, Facebook ).

Sfaturile din acest slide au fost oferite de Alina Damaschin, directorul general al agentiei Rogalski Grigoriu Public Relations.

Strategia de PR sta pe prima pagina a planului de afaceri, in tarile cu traditie in business

Strategia de PR sta pe prima pagina a planului de afaceri, in tarile cu traditie in business

O investitie de 1-2% din cifra de afaceri in PR poate aduce cota de piata

Un prim aspect fundamental in legatura dintre PR si orice afacere este acela ca trebuie privit ca o investitie care intoarce business, aduce clienti si furnizori noi si consolideaza relatia cu persoanele apropiate afacerii intr-un mod asemanator unui produs bine proiectat si executat de catre companie. Din acest punct de vedere, PR-ul poate fi privit ca o investitie suplimentara intr-o linie de productie sau in instrumentele de lucru, iar eficacitatea strategiei de comunicare poate fi masurata cu un grad de precizie suficient de ridicat astfel incat sa putem evalua rezultatele intoarse.

O investitie de 1-2% din cifra de afaceri in zona de PR poate genera un multiplicator (x investitie) care sa faca diferenta intre un competitor care stagneaza si o companie care creste. In plus, poate genera puncte importante de cota de piata, care conteaza pe segmentul in care compania isi desfasoara activitatea.

Sunt companii care primesc cereri de produse sau servicii imediat dupa ce apar in presa

O alta componenta foarte importanta a investititei in PR este aceea ca implica businessul intr-un proces de consolidare a reputatiei pe termen lung, care diferentiaza in contextul pietei.

Avem foarte multe exemple din experienta noastra de companii care au primit cereri imediate pentru un produs sau serviciu ca urmare a aparitiei unui articol ce prezenta acel produs sau facea referire la el. De asemenea, multe companii cauta solutii in mod constant, furnizori noi sau companii care sa vina in selectii de oferte, iar cea mai uzitata metoda de a face acest lucru este prin monitorizarea de presa.

Strategia de PR trebuie sa stea pe prima pagina a planului de afaceri

Orice companie indiferent de dimensiune are nevoie de o strategie de comunicare din prima zi, fie ca discutam de comunicare in interiorul afacerii sau in afara ei.

In foarte multe companii din tari cu traditie in afaceri, demersul de comunicare este condus chiar de antreprenor, de directorul executiv sau de un vicepresedinte al companiei.

Cel mai simplu exemplu este acela al companiilor cotate la bursa, unde comunicarea joaca un rol important si foarte vizibil in evolutia actiunilor.
Sunt celebre cazurile in care, in urma aparitiei unor informatii in presa, valoarea actiunilor a crescut rapid in mai putin de 24 de ore sau a scazut rapid din lipsa unor reactii prompte.

In toate tarile cu traditie de business, strategia de PR sta pe prima pagina a planului de afaceri in pornirea unui companii alaturi de idee, produse, diferentiatori, finantare, politica de resurse umane sau alte ingrediente de baza.

Foarte greu poti evalua potentialul de vanzari al unei afaceri daca produsele sale nu sunt comunicate

Foarte greu poti evalua potentialul de vanzari al unei afaceri daca produsele sale nu sunt comunicate catre publicul interesat. In acelasi timp, nu trebuie ca afacerile companiei sa ajunga la cifre de milioane de euro ca un plan de comunicare sa poata fi gandit si implementat cu succes, cu rezultate in vanzari.

Foarte des citesc articole care scot la iveala companii sau antreprenori din Romania pana atunci necunoscuti mie. Sunt in continuare foarte multe afaceri cu povesti sau antreprenori care pot fi modele pentru alte companii, dar, in acelasi timp, pot genera mai multa valoare pentru compania pe care o reprezinta, daca se fac cunoscuti de publicul larg prin intermediul articolelor din presa.

Pentru a face acest pas, un antreprenor sau un conducator al unei afaceri are nevoie de o deschidere constanta catre comunicare si, in plan practic, catre intalnirile cu jurnalistii.

Diferenta dintre un produs mediu si unul foarte bun este similara cu a face singur unele activitati si a colabora cu un specialist pe acel domeniu. Agentiile de PR, prin intermediul consultantilor de relatii publice, pot face diferenta intre o strategie de comunicare buna si o intentie buna de a comunica.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de catre Catalin Patrasescu, managing partner al agentiei de relatii publice SmartPoint.


Jurnalistii vor sa vorbeasca cu oameni care isi cunosc industria

Jurnalistii vor sa vorbeasca cu oameni care isi cunosc industriaAntreprenorii, de cele mai multe ori insa, se gandesc la toate detaliile, mai putin la cum sa-si promoveze businessul. Cum, in general, procesul de penetrare a informatiei intr-o piata e de durata, cu cat antreprenorii incep mai devreme sa comunice despre ceea ce fac sau vand, cu atat este mai bine.

Presa este mereu curioasa si dornica sa gaseasca subiecte interesante pentru sumar, dar are nevoie ca antreprenorii sa-si anunte si ei prezenta in arena. Beneficiile sunt de ambele parti:

Identificati ce este nou, inovator, inedit in compania dvs

Jurnalistii isi vor trece intotdeauna pe lista de subiecte orice noutate, inovatie, lucru inedit pe care companiile il aduc pe o piata, asadar este esential ca antreprenorul sa identifice acest tip de element in propria afacere si sa-l faca public. Pentru impact mai mare, fiti atenti la corelarea publicului tinta al publicatiei cu cel al firmei.

Jurnalistii vor sa vorbeasca cu oameni care isi cunosc industria

Jurnalistii vor aprecia intotdeauna un om de afaceri care isi cunoaste industria si care si poate pune businessul in context intr-o maniera cat mai clara si mai echilibrata cu putinta. Mai mult decat atat, ei pretuiesc oamenii pasionati de ceea ce fac, pentru ca pasiunea lor se transmite.

Din acest punct de vedere, la inceput, antreprenorii sunt cei mai buni purtatori de cuvant pentru afacerea lor. Stand de vorba cu jurnalistii, va veti putea prezenta afacerea nu numai pentru clienti si parteneri, ci si pentru angajatii de care veti avea nevoie pe masura ce afacerea ii va creste.

Un antreprenor care ofera informatii relevante si in timpul solicitat, va fi un antreprenor de care lumea va afla

Presupunand ca ati avut deja un prim contact cu publicatiile, mentinerea relatiei cu acestea valoreaza uneori mai mult decat acest prim contact.

De exemplu, jurnalistii apreciaza enorm un raspuns prompt si la obiect al unui om de afaceri pe o tema despre care scriu. Ca urmare, un antreprenor care le ofera informatii relevante si in timpul solicitat va fi un antreprenor de care lumea va afla.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de catre Raluca Ene, managing director al agentiei de relatii publice Chapter 4 Romania.

Investiti in traininguri de media si in social media foarte bune

Investiti in traininguri de media si in social media foarte bune

Inainte de a incepe comunicarea, este bine sa investiti in traininguri de media si in social media foarte bune

Un astfel de training va va prezenta peisajul media din Romania, va explica rolul comunicatorului in acest peisaj, va va ajuta sa construiti principalele mesaje ale companiei si sa adaptati aceste mesaje in functie de diferitele tipuri de medii carora va adresati.

De asemenea, in cadrul unui training veti simula situatii concrete de interactiune cu media sau social media, veti exersa interviuri si veti invata tehnici de control si numeroase trucuri care va vor pregati pentru o comunicare coerenta in media.

Cititi, ascultati, analizati tot ceea ce se spune despre industria in care activati, compania pe care o detineti

In al doilea rand, este important sa va cunoasteti foarte bine audienta (clientii, consumatorii, partenerii de business) si apoi mediile prin care puteti ajunge la acestia. Pentru a-i cunoaste, este necesar sa cititi, sa ascultati si sa analizati tot ceea ce se spune despre industria in care activati, despre compania si brandurile pe care le detineti, despre competitie.

Este la fel de important sa studiati tendintele pietei si ale consumatorilor nu numai in Romania, ci si la nivel european sau international.

Apoi construiti mesaje si povesti de business sau de brand care rezoneaza cu fiecare tip de media cu care doriti sa interactionati.

Construiti o relatie pe termen lung cu cei care va pot influenta decisiv businessul

In al treilea rand, aflati care sunt persoanele care pot influenta in mod decisiv businessul si reputatia companiei pe care o reprezentati si gasiti modalitati de a construi o relatie pe termen lung cu acest influentatori printr-o comunicare profesionista, prin implicarea acestor persoane in proiectele cheie ale companiei si prin perseverenta cu care faceti toate aceste lucruri.

Sfaturile din acest slide au fost oferite de catre Alina Stanciu, managing director al agentiei Ogilvy Public Relations.