1 / 5

Darko Budec, Serbia: Trebuie sa impresionezi. La Monte Carlo nu ca acasa!

De profesie inginer electronist, Darko Budeè este pasionat de design interior. In 1992 el a combinat pasiunile sale si a creat o companie care produce corpuri de iluminat si ofera solutii de iluminat. Buck, compania pe care a fondat-o, creeaza solutii de iluminat eficiente energetic. Produsele sale sunt vandute in 26 de tari.

Cum sunt vazuti antreprenorii in Serbia. “Imaginea antreprenorilor este tot mai buna in Serbia. Multe lucruri se schimba, dar cred ca antreprenoriatul progreseaza in fiecare zi. Sunt convins ca Serbia este o destinatie antreprenoriala buna. Principalul obstacol al tarii este dimensiunea redusa a pietei de desfacere din Serbia si faptul ca nu este foarte lichida. Din pacate, capitalul autohton pleaca in strainatate si, in consecinta, piata de capital este slaba. Este esential, ca antreprenor, sa gasesti oportunitati de business in strainatate. Am facut primul pas pe pietele externe imediat ce am primit posibilitatea sa emigram fara viza. Avem un parteneriat cu o companie inclusiv in Romania si cu designeri care promoveaza produsele noastre.”

Sfaturi pentru romanii care vor sa participe la competitia “Antreprenorul Anului”.
“Este important sa creati un cadru ideal si oportunitati pentru alegerea castigatorului dintr-un bazin cat mai mare de antreprenori. De asemenea, este nevoie de un proces de PR foarte bun si o provocare importanta va fi sa gasiti un antreprenor de o integritate deosebita. Sfatul meu este sa alegeti un antreprenor cu experienta mare in business. Trebuie sa impresionezi aici, la Monte Carlo, unde nu ca acasa!”

Importanta esecului in antreprenoriat. “Esecul in business este normal pentru orice antreprenor. Am avut multe esecuri si am invatat din fiecare, apoi am facut corectii. Nimeni nu trebuie sa se teama de insuccese, care sunt normale in business. Drumul spre succes este pavat cu greseli, insa eu am un motto simplu dupa care ma ghidez mereu: sa nu repeti nicioada aceeasi greseala. (…) Nu avem problema cu finantarea companiei. Am atras mai multe credite, iar acum avem mai multe posibilitati pentru ca am construit compania pas cu pas. Ne pregatim sa devenim un brand global in urmatorii cinci ani. Totusi, clientii nostri au probleme de finantare.”

Atacati pietele externe! “Noi exportam in 26 de piete, iar Serbia este cea mai dificila dintre toate. Au fost vremuri dificile in ultimii 3-4 ani. Am scazut, desi am investit masiv. Pierdem bani pe piata locala. Nu sunt multe proiecte private high-end. Suntem o companie de nisa care nu lucreaza cu statul. Un sfat pentru antreprenorii romani: nu intrati pe piata din Serbia fara sa faceti o cercetare de piata. Nordul Europei si Rusia merg cel mai bine pentru noi.”

Cine este antreprenorul? Vezi ce raspunde Darko Budeè

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri