Un inceput promitator, o afacere cu potential in viitor

Un inceput promitator, o afacere cu potential in viitorPana la sfarsitul anului in curs, George Weiner, seful Bilet.ro, estimeaza ca va mai deschide aproximativ 7 centre de vanzare, iar pana in 2009 inca 20, zona geografica pe care se vor concentra fiind Bucurestiul.

Pana la aparitia site-ului Bilet.ro, organizatorii de evenimente erau nevoiti sa tipareasca biletele la Imprimeria Nationala, sa le inregistreze fiscal la autoritatile locale si abia dupa aceste proceduri sa le puna in vanzare.

De fapt, proiectul demarase cu sapte luni inainte de lansare. In toata aceasta perioada, pana la aparitia pe piata a serviciilor promovate de Bilet.ro, Weiner, impreuna cu o echipa formata din trei programatori, au pus la punct serviciul software care era necesar pentru a fiinta si pentru a vinde bilete la evenimente in spatiul online romanesc.

O data cu intrarea pe acest segment de nisa, au inceput sa apara si concurentii, Ticket Point fiind cel mai bun exemplu. Intrarea pe aceasta zona fusese onorata de Bilet.ro, iar ceea ce era mai greu deja trecuse.

Anul 2007, primul an de existenta al proiectului online, a fost incheiat, de altfel, conform asteptarilor, numarul total de bilete vandute fiind de 100.000 de unitati, cu o cifra de afaceri de 2,5 milioane euro (din totalul de bilete vandute) si un profit de 175.000 euro.

Pentru acest an, seful Bilet.ro asteapta o triplare a rezultatelor obtinute in anul precedent, astfel ca numarul de bilete estimate sa se vanda in 2008 sa ajunga la 300.000 de unitati, afisaj care s-a si realizat pana la sfarsitul lui august in proportie de o treime. De asemenea, si cifra de afaceri va merge pe crestere in 2008, prognoza incadrandu-se undeva in jurul valorii de 7 milioane euro.

Ce vinde Bilet.ro

Ce vinde Bilet.roCum planuieste Bilet.ro sa-si mareasca cifra de afaceri si sa castige cat mai multi consumatori? Site-ul va incepe sa puna la dispozitie tot mai multe bilete, din tot mai multe domenii. Daca in momentul de fata categoria cea mai exploatata o constituie vanzarea de bilete la concerte, din acest an, Weiner se va orienta si catre alte segmente.

“Vrem sa intram si pe segmentul de teatru, insa problema este ca preturile biletelor la astfel de spectacole sunt foarte scazute. Noi lucram cu comision din pretul biletului (intre 6 si 10%), care variaza, in functie de tiparul evenimentului, de volumul biletelor sau de pretul acestora, iar costul unui tichet de intrare la teatru ar acoperi foarte greu cheltuielile implicate”, marturiseste Weiner.

Daca vanzarea de bilete la teatru nu reprezinta tocmai un deal cu perspectiva, ei bine, piata tichetelor destinate intrarii la cinema asigura un atu in maneca celor de la Bilet.ro.

Pana la sfarsitul lui 2008 se va pune la punct un modul al unui sistem cu touch-screen special conceput pentru casele de bilete din cinema-uri. Aparatul este menit sa “decongestioneze aglomeratia din salile de cinematograf. Totodata, acesta ofera consumatorilor posibilitatea de a cumpara biletul dorit in avans, printr-o modalitate mult mai comoda”, declara George Weiner.

Sportul este un domeniu care atrage si, tocmai de aceea, evenimentele sportive reprezinta o buna oportunitate de afacere. La meciurile de fotbal, de exemplu, pe cat de mare este numarul suporterilor unei echipe, pe atat de putina lume isi cumpara bilet in timp util.

“95% din biletele dedicate unui meci de fotbal se vand in ziua meciului respectiv, mai exact cu doua ore inaintea inceperii acestuia”, sustine Weiner. De aceea, Bilet.ro planuieste o strategie prin care sa-i determine pe microbisti sa-si achizitioneze biletele cel putin cu o zi sau doua, poate chiar cu patru ore inainte de meci.

Pentru Cupele Europene si Champions League situatia se schimba, iar biletele sunt cumparate in avans, desi, in medie, aproximativ 60-70% dintre acestea sunt luate direct de la stadionul unde are loc evenimentul sportiv.

Referitor la acest segment de piata, cel al evenimentelor sportive, Weiner afirma ca Bilet.ro va incepe sa vanda in parteneriat cu cateva agentii de voiaj tichete la meciurile din Champions League.

In plus, Bilet.ro are de gand sa se extinda si pe segmentul de targuri si expozitii – “potentialul nostru este orice sala sau eveniment unde este nevoie sa se vanda accesul”, potrivit spuselor CEO-ului firmei.

Un bilet cumparat la un concert al unui artist preferat devine un obiect emotional

Un bilet cumparat la un concert al unui artist preferat devine un obiect emotionalIn momentul lansarii, politica firmei lua in calcul o multime de probleme care ar putea aparea pe parcurs. De exemplu, daca la inceput exista riscul ca tichetele sa nu fie vandute in acest mediu online tocmai pentru ca “un bilet cumparat la un concert al unui artist preferat devine un obiect emotional”, dupa cum spune Weiner, Bilet.ro a gasit modalitatea optima de a permite cumparatorului sa intre in posesia biletului imediat ce acesta a fost achizitionat.

Lansarea biletelor in format PDF (care contine datele celui care a cumparat biletul si care poate fi imprimat imediat ce a fost primit) ca arma care sa lupte impotriva ideilor preconcepute ale consumatorilor a avut succes inca de pe atunci.

“Este o experienta noua, nu se fac abuzuri, asa cum ne-am fi asteptat. Din contra, oamenii sunt incantati, iar asta se vede atunci cand acestia vin la concerte cu biletele in format PDF imprimate color, puse chiar in folii protectoare”, spune seful Bilet.ro.

Totusi, de ce ar prefera consumatorii sa cumpere bilete la concerte din spatiul online decat din cel traditional? Dupa cum spune Weiner, mediul online iti ofera posibilitatea de a cumpara bilete din primul minut in care acestea se pun in vanzare. Totodata, interactivitatea creata in acest serviciu face ca achizitionarea unui bilet online sa devina un lucru simplu, rapid, sigur si, mai ales, comod.

Insa romanii nu au o cultura de a merge la festivaluri si concerte sau spectacole. In ciuda metodelor create pentru a-i atrage sa cumpere bilete la evenimente, chiar cu 2-3 luni in avans, romanii continua sa achizitioneze tichete de intrare la concerte in ultima saptamana (40% din totalul de bilete destinate unui concert se vand in ultimele zile dinaintea evenimentului).

Singura solutie pentru a creste rapiditatea vanzarii biletelor este marirea numarului de unitati cumparate din mediul online. Iar pentru acest lucru, romanii trebuie educati sa achizitioneze bilete din timp, pentru a evita riscul de a gasi un concert Sold Out.

Despre biletele la concerte, ca afacere

Despre biletele la concerte, ca afacereIn Romania nu exista foarte multe posibilitati de a organiza un concert fara sponsori, in conditiile in care costurile sunt foarte mari, iar pretul unui bilet atinge, in medie, 30 euro, comparativ cu tarile vest-europene, unde pretul se situeaza in jurul sumei de 70-80 euro, explica Weiner.

“Daca vine in concert un nume mai putin cunoscut, romanul nu e dispus sa faca educatie muzicala pe banii lui, ci vrea, inainte de toate, sa afle cine e artistul respectiv, sa ia la cunostinta genul de muzica pe care cantaretul il abordeaza si numai daca e multumit de ceea ce asculta sa mearga la concertele lui”, adauga acesta.

Pe plan national, cele mai multe concerte se organizeaza in cluburi sau in spatii neconventionale, fiindca, cel putin in Bucuresti, nu dispunem de spatii speciale pentru a sustine acest gen de evenimente. De aceea, biletele se vand, de cele mai multe ori, la intrare si nu sunt cumparate online. In provincie, oamenii sunt mult mai dornici sa participe la concerte decat cei din Capitala, acest lucru intamplandu-se in conditiile in care evenimentul respectiv este perceput ca fiind unul de calitate.

In locurile nisate, unde vin artisti mai putin cunoscuti sau artisti cunoscuti doar de o anumita categorie de public, este mult mai greu sa organizezi un eveniment, povesteste Weiner, pentru ca, in acest fel, iti limitezi din start numarul de sponsori, care evita sa se implice in evenimentele dedicate unui numar de 500-600 de persoane.

Tocmai din cauza problematicii sponsorizarii evenimentelor muzicale, preturile biletelor au inceput sa urmeze, in ultimul an, un trend ascendent. Acestea au inceput sa creasca, iar majoritatea scumpirilor sunt justificate, totul e bine calculat, “iar pentru ca afacerile din acest domeniu sa mearga, trebuie sa existe un numar cat mai mare de concerte pe an”, afirma seful proiectului online.

Pentru ca numarul de evenimente sa se mareasca insemnat, este necesar ca organizatorii de spectacole sa ofere calitate si amuzament consumatorilor, la un nivel de pret echitabil, deoarece, dupa cum opineaza Weiner, in curand sponsorii vor iesi din ecuatie, iar tot riscul financiar ii va reveni promoterului.

Suma cheltuita pe cap de locuitor pentru astfel de evenimente este de 2-3 euro in Romania, de 10 euro in Turcia, pentru ca intr-o tara din vestul Europei sa atinga 250 euro.

Suntem latini, nu putem trai fara entertainment

Suntem latini, nu putem trai fara entertainmentChiar daca mentalitatea romanilor in privinta concertelor nu este una tocmai optimista, in timp, lucrurile se vor schimba. De exemplu, in acest an, au fost aproximativ 12 concerte mari in tara, iar in 2009, numarul acestora se va dubla cu siguranta. “Suntem latini, nu putem sa traim fara entertainment”, considera CEO-ul Bilet.ro.

Concertele la care biletele s-au vandut cel mai bine, poate chiar mai repede decat de obicei, au fost ale formatiilor Black Eyed Peas, Metallica, Tory Amos, Iron Maiden etc. In general, concertele rock aduna un numar mare de oameni, iar ponderea acestora este crescuta mai ales in zona Ardealului.

“Totusi, nu am auzit ca, pana acum, in Romania, sa se vanda in prima ora de la punerea in vanzare a biletelor 15.000 de unitati. Nici macar la Rolling Stones nu s-a intamplat asta”, arata Weiner.

In ceea ce priveste evenimentele organizate in alte tari, Festivalul de la Sziget a reprezentat un castig, numarul de bilete vandute fiind de 400. De asemenea, Madonna este un caz fericit, dat fiind faptul ca Bilet.ro a vandut deja 80 de bilete la concertul artistei care va avea loc in Paris pe data de 20 septembrie. De obicei, pentru concertele externe, firma vinde in jur de 10-20 de bilete.

Referitor la B’estfest, Weiner sustine ca acesta este cel mai important line-up romanesc, dar ca locatia sa constituie un inconvenient.

Cel mai renumit eveniment muzical din Romania este Festivalul George Enescu, care are loc din doi in doi ani, dureaza o luna, iar la el participa artisti de talie mondiala. La acest festival, biletele sunt intotdeauna Sold Out inainte de debutul evenimentului.