Cati bani se scot din afacerile cu cadouri vandute online

Cati bani se scot din afacerile cu cadouri vandute onlineMagazinul online de cadouri GiftLand a investit la deschidere 5.000 euro, iar ulterior inca 15.000. “Ne-am dat seama ca treaba e serioasa si putem scoate bani din comertul online. Tocmai de aceea, investitia a fost amortizata in 6 luni”, a declarat, pentru Wall-Street, Sorin Ciurca (foto), administrator GiftLand.ro.

GiftLand functioneaza din 2006 si a scos, pana spre sfarsitul anului trecut, aproximativ 40.000 euro, in conditiile in care abia de la inceputul lui 2008 magazinul a inceput sa devina activ pe piata. In plus, au existat perioade de schimbari drastice in cadrul companiei si au aparut momente in care site-ul nu a functionat si, implicit, nu a vandut nici un produs.

Conform cifrei de afaceri realizate in 2007, FunGift.ro este lider de piata pe segmentul magazinelor online de cadouri, cu 500.000 euro obtinuti. “In opinia noastra, suntem lideri de piata, insa nu putem estima o cota, intrucat, pana in momentul de fata, nu s-a facut nici un studiu care sa se refere la aceasta nisa”, ne-a spus Marius Ciocan, Project Manager FunGift.

In ceea ce priveste nivelul vanzarilor inregistrate de Cadouri.ro, acesta este in continua crestere. Magazinul online si-a dublat cifra de afaceri in primele sase luni de la lansare (Cadouri.ro a aparut in urma cu un an si jumatate) si viza o crestere a cifrei de afaceri de zece ori in 2008. Marirea afacerilor s-a datorat, in cea mai mare parte, vanzarilor realizate in perioada sarbatorilor de iarna, dupa cum a afirmat Dora Patrascu, PR Executive Cadouri.ro.

Administratorul magazinului GiftLand prognozeaza pentru 2009 afaceri in valoare de 150.000 euro, din care 50.000 euro vor fi reutilizati pentru dezvoltarea magazinului online si, mai ales, a calitatii oferite.

Conform ultimelor estimari realizate de FunGift, magazinul online ar fi trebuit sa incheie anul 2008 cu o dublare a cifrei de afaceri, comparativ cu anul precedent, pana la un milion euro.

Romanii, receptivi la tot ce e nou

Romanii, receptivi la tot ce e nouIn opinia lui Sorin Ciurca, romanii sunt foarte receptivi la tot ce e nou, iar un cadou personalizat este exact acel “ceva” care place romanului. Totodata, cadourile se vand foarte bine pe Internet, daca stii cum sa faci acest lucru.

“Noi studiem concurenta constiincios si vedem cum se nasc si cum mor foarte multe magazine online de cadouri. Este evident faptul ca multe dintre acestea sunt create de amatori care nu stiu cum sa reziste pe piata online. Clientul poate ca nu este expert in cumparaturi, insa acesta simte daca esti amator si nu se mai intoarce pe site-ul tau. Noi lucram foarte mult la acest aspect, iar rata conversiei (din vizitator in cumparator) s-a dublat in ultimul semestru”, adauga Ciurca.

Cadourile se vand cel mai bine cu ocazia sarbatorilor de iarna, de Ziua Indragostitilor sau de Paste, iar pe timpul verii cererea scade foarte mult. Din acest motiv, GiftLand.ro desfasoara in aceasta perioada campanii de promovare mai intense decat de obicei.

Numarul clientilor creste de la an la an, concomitent cu nivelul vanzarilor, mai ales datorita ratei bune de retentie. “Proportia celor care au fost clienti FunGift.ro si continua sa cumpere de la noi este de 20%”, potrivit spuselor Project Managerului FunGift.

Asadar, piata este in mod clar in crestere, mai ales pentru ca si consumatorii incep sa capete incredere in serviciile furnizate prin mediul online.

Spre exemplu, magazinul online FunGift a inregistrat, de la inceputul anului 2008, un numar de 4.000 de clienti unici, iar pe parcursul lunilor noiembrie – decembrie, cifra care indica numarul acestora a ajuns, pana la finele anului trecut, la o medie de 10.000.

“Zilnic, site-ul nostru beneficiaza de un numar de 2.000 de vizitatori unici, din care aproximativ 20 sunt si clienti ai FunGift.ro. Avem peste 10.000 de abonati la newsletter-ul nostru si 460 de comenzi pe luna. Dintre acestea, doar o comanda sau doua sunt returnate”, afirma Marius Ciocan (foto).

Cadouri.ro a avut de la inceputul anului 2008 circa 150.000 vizite pe site, conform traffic.ro, iar numarul clientilor a crescut in ritmul cifrei de afaceri, fiind sustinut si de faptul ca nu au existat modificari in privinta preturilor la cadourile comercializate in timpul acestui an, conform Dorei Patrascu.

GiftLand.ro nu este interesat de traficul fals si, de aceea, se axeaza pe vizitatorii “de calitate”, dupa cum ii numeste Sorin Ciurca. Magazinul online nu are un trafic mare – intre 400 si 600 de vizitatori pe zi in mod normal si intre 1.000 si 2.000 de vizitatori in perioadele sarbatorilor – insa acest lucru nu inseamna ca si vanzarile sunt mai scazute: “Marketingul este targetat la maxim spre vizitatorii care au intentia de a cumpara. Incercam sa ajungem la cei care stiu sa cumpere online si sunt intr-adevar interesati de cadouri”, explica administratorul GiftLand.

Cadourile care prind la public

Cadourile care prind la publicMagazinul Cadouri.ro vinde foarte bine si pe segmentul nuntilor - “Cadourile de nunta constituiau 5% din vanzarile totale efectuate la inceputul lunii octombrie, intrucat pe acest segment s-a intrat abia la inceputul toamnei”, dupa cum arata Dora Patrascu. Pana la sfarsitul anului 2008, procentul pe aceasta categorie a ajuns la 10%. Compania spera sa-si dubleze vanzarile pe acest segment incepand cu 2009.

Si in magazinul GiftLand.ro sunt achizitionate produse care se inscriu pe segmentul nuntilor (in proportie de 10%), insa atu-ul acestuia este ca vinde si cadouri personalizate. Singurul dezavantaj pe care il intampina tine de incarcatul fotografiilor pe site. “Cum noi vindem si cadouri personalizate, depindem de pozele clientilor, in sensul ca nivelul calitatii, marimii si rezolutiei poate deveni un obstacol greu de depasit. Practic, depindem si de imaginatia clientului atunci cand acesta este pus in fata unei decizii de cumparare a unui cadou personalizat, pentru ca noi oferim doar o fotografie cu un model pe site, iar consumatorul nostru trebuie sa-si imagineze cum ar fi acel produs cu propria sa fotografie”, povesteste Ciurca.

Cele mai bine vandute cadouri pe FunGift.ro sunt cele care apeleaza la sentimente si sunt adresate celor dragi, un bun exemplu fiind trandafirii in cufar – in afara de faptul ca aceasta idee este una inedita, ea este si foarte romantica si de efect.

“Vindem foarte bine si cadouri de tip corporate, iar pe acest segment sunt foarte solicitate cosurile-cadou, care contin, de obicei, diverse specialitati culinare. Singurele obiecte personalizate pe care le oferim clientilor nostri sunt felicitarile inscriptionate dupa dorinta fiecarui client”, spune Marius Ciocan.

FunGift nu vinde cadouri serioase, ca de exemplu carti, bijuterii sau cosmetice, tocmai pentru ca, inca de la lansarea magazinului, in 2005, s-a dorit ca acesta sa aiba un profil haios, unde oamenii pot gasi si altfel de cadouri, mai “fun” (amuzante). “Cel putin, asa ne place noua sa credem”, adauga project managerul shop-ului online.

Cadourile pentru copii se vand si ele, in special jucariile, insa acesta categorie de public nu reprezinta un target pentru FunGift. “Cadourile de acest fel sunt mai bine cumparate in perioada sarbatorilor, atunci cand clientii nostri achizitioneaza mai multe produse, pentru fiecare membru al familiei”, indica Ciocan.

Curierul modalitatea preferata de livrare a cadourilor

Potrivit lui Sorin Ciurca, modalitatea cea mai optima de livrare a cadourilor este curieratul: “Am incercat cam tot ce se poate in ceea ce priveste livrarea si aici ma refer la firmele de curierat rapid. Pana la urma am gasit o firma care a fost si a ramas, pana in prezent, foarte serioasa in domeniul coletariei. In principal, lucram cu acestia, dar si cu Posta Romana, care nu ofera servicii foarte bune, insa ne ajuta sa patrundem in zonele unde curierul rapid nu ajunge – sate sau comune”.

Ca si metoda de plata, GiftLand ofera clientilor posibilitatea de a alege intre Ramburs, Transfer Bancar si Plata Online, cele mai uzuale servicii de plata ramanand cele Ramburs (peste 90%).

Compania FunGift lucreaza doar cu Fan Courier, care este, in opinia lui Ciocan, cea mai buna agentie de curierat, si cu Ager Expres. Magazinul online de cadouri a renuntat la serviciile Postei Romane in urma cu doi ani.

“Cea mai sigura metoda de livrare este, in acest moment, curierul rapid si intentionam ca in cel mult doi ani sa dezvoltam propria noastra retea de curierat”, sustine PR-ul Executiv al Cadouri.ro.

Planuri de viitor pentru magazinele de cadouri online

Planuri de viitor pentru magazinele de cadouri onlineIn 2009, FunGift are in plan lansarea site-ului cosuricadou.ro, cat si a unui portal de cadouri pentru barbati. Site-ul se va promova, in continuare, doar in spatiul online, prin bannere cu oferte promotionale postate pe pagina sa de Internet, pe portalurile de divertisment sau pe bloguri, dar si prin newsletter-ele trimise utilizatorilor.

In ceea ce priveste magazinul GiftLand, acesta are de gand sa renunte definitv la serviciile Postei Romane si sa introduca un procesator de carduri de pe plan national, care sa usureze sistemul de plata a cadourilor si sa elimine problemele care apar din cauza faptului ca procesatorul este din alta tara.

In 2009, GiftLand va incepe sa creeze oferte speciale si pentru persoanele juridice, de tip corporate, intrucat, pana acum, aceasta nisa nu a fost indeajuns exploatata, dupa cum arata administratorul magazinului.

Cadouri.ro isi mentine pozitia pe piata si vrea sa faca bani strict din cadourile vandute: “Ca si pana acum, magazinul nostru se va mentine, si va vinde doar cadouri. Politica noastra este foarte clara in privinta publicitatii pe site, ne promovam doar pe alte site-uri si platim pentru acest lucru. Singura sursa de venit ne dorim sa fie cadourile vandute”, conchide Dora Patrascu.