1 / 4

O achizitie pare o solutie mai eficienta

Cu siguranta, depinde mult de situatia concreta la care ne referim. Intr-o perioada de criza, ceea ce este deja “construit” costa in general mai putin decat o afacere in stadiul de proiect. Cu alte cuvinte, o achizitie a unei afaceri existente pare o solutie mai eficienta decat pornirea unui business de la zero, cu conditia sa existe resursele financiare necesare unei achizitii, spune Ghenea (foto).

“As face o paralela simpla cu zona de real-estate in aceasta perioada de criza: dumneavoastra ce ati cumpara acum, daca ati avea banii pentru o casa? Ati cumpara o casa deja construita (si la care proprietarul, neavand cumparatori intr-o perioada de criza, cu siguranta va va oferi un discount semnificativ de la pretul cerut initial), sau ati achizitiona o casa aflata doar in stadiul de proiect (si care fiind doar un proiect, prezinta multe riscuri si necunoscute)? Eu unul as cumpara casa deja construita, chiar daca nu a fost construita perfect si trebuie eventual renovata sau necesita reparatii, deoarece daca dau banii pentru o casa in proiect, nu stiu cand si daca va mai fi finalizata acea casa, nu stiu cum va arata de fapt la sfarsit si cat de functionala va fi, nu stiu nici macar cat va mai costa, mai ales daca o fac in regie proprie si poate costurile estimate initial se vor dovedi mult mai mici decat cele reale”, explica antreprenorul.

De aici si pana la comparatia cu achizitia unei companii existente versus un proiect start-up nu mai e decat un pas, subliniaza Ghenea, pentru a intelege de ce intr-o asemenea perioada este de preferat preluarea si restructurarea unei afaceri existente, decat a unui business nou.

“La fel ca in “alegoria” anterioara pe tema real-estate, o achizitie a unui business existent presupune in primul rand un audit foarte atent care sa identifice punctele tari si punctele slabe ale afacerii (ca o expertiza a unei case deja construite, pentru a identifica viciile de constructie, chiar cele ascunse)”.

De la aceasta analiza initiala, comparabila cu o analiza SWOT - care reprezinta un proces foarte simplu ce poate oferi intelegere foarte profunda a problemelor potentiale si critice care pot afecta o afacere - ar trebui sa porneasca si un plan foarte clar de restructurare a afacerii, care trebuie agreat inca inainte de achizitia propriu-zisa - nu cumperi o casa cu probleme de constructie pana nu stii ce mai trebuie reparat si cat de va costa, este de parere Ghenea. Apoi, dupa achizitie, trebuie ca planul de restructurare sa fie cat mai bine executat. Daca aceste etape sunt bine parcurse, poate fi o achizitie de succes.

“Similar, in cazul unui start-up, trebuie sa existe o analiza a business-ului propus. Din pacate, spre deosebire de situatia achizitiei, unde auditul si analiza se fac pe un caz foarte specific, al unei afaceri existente, cu o istorie, cu niste rezultate financiare, etc., in cazul acesta al unui start-up, analiza nu se poate face decat pe presupuneri si pe informatii de tip benchmarking. Apoi trebuie facuta o strategie pe baza acestei analize si un plan de actiune care sa urmareasca strategia respectiva. Iar la final, acest plan trebuie executat cat mai bine.”

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri