Cum pot supravietui business-urile lansate pe timp de criza

Cum pot supravietui business-urile lansate pe timp de crizaDaca vorbim despre business-uri online putem observa ca exista, in prezent, un impact negativ semnificativ indus de criza economica mondiala si de orientarea clientilor catre produse entry-level sau value-for-money, considera Marius Ghenea (foto), presedinte al grupului FiT Distribution, care opereaza magazinele online Pcfun.ro, Electrofun.ro, ShopIT.ro si 24PC.ro.

La fel, Dragos Stanca, managing director F5 - compania de web a grupului Realitatea-Catavencu, sustine ca, pe segmentul online, care include si serviciile web-based, nu doar publishingul, ci piata in ansamblu stagneaza, in cele mai bune cazuri, inregistrand o scadere de pana la 25%.

"Suntem afectati de criza nu neaparat la atingerea scriptica a obiectivelor de business, ci la incasarea banilor. Partenerii si clientii nostri au, la randul lor, aceasta problema, chestiune care, inevitabil, incetineste cresterea. Se simte lipsa de cash din piata", a declarat Stanca.

Astfel, luand in calcul problemele de care sufera, in momentul de fata, online-ul romanesc, acesta recomanda lansarea unor afaceri bine consolidate pe segmentul lor, care vor gasi nisa specifica si care vor stii sa exploateze criza in favoarea lor.

Bazandu-se pe sintagma "online-ul este mai ieftin", Ghenea afirma ca, "plecand chiar de la motoarele cresterii e-commerce-ului intr-o perioada de criza, putem extinde aceasta idee si la alte segmente din alte industrii, unde cresterea poate fi catalizata tot de realizarea faptului ca acele segmente sunt optiuni mai ieftine pentru clienti, cum ar fi: zboruri low-cost, retail de tip discounter (atat food cat si non-food), outsourcing (ca o maniera pentru companii de a-si reduce si controla mai bine costurile)".

Desi exista asemenea oportunitati intr-o perioada de criza, acestea trebuie analizate cu realism, mentioneaza presedintele FiT Ditribution, deoarece intr-o perioada in care majoritatea pietelor, daca nu toate, se contracta, segmente din aceste piete nu pot avea o evolutie exploziva si nu pot creste decat in dauna altor segmente, care au o scadere foarte rapida.

Sectorul firmelor de recrutare/executive search sunt printre cele mai afectate in aceasta perioada, deoarece recrutarile au scazut aproape la zero si chiar si cei care inca mai recruteaza au de multe ori la indemana instrumente mai ieftine decat sa apeleze la servicii scumpe de recrutare, spune head-hunter-ul George Butunoiu.

"Noua ne-a scazut activitatea cam cu 50%, si cred ca va scadea si mai mult in lunile care vin", afirma el.

La fel, si in industria in care opereaza Octavian Radu, fondatorul RTC, criza se simte "dramatic, cu scaderi pana la jumatate".

Afacerile care ar putea avea sorti de izbanda in aceasta perioada sunt cele care implica produse sau servicii de baza, de stricta necesitate, considera head-hunter-ul si mancarea ieftina sau ciocolata, conform lui Octavian Radu.

O idee de business pe care o ofera Ghenea este consultanta de criza. ‘’Se poate investi cu succes tocmai in acele servicii care ajuta companiile si consumatorii sa treaca mai bine peste perioada de criza, de la consultanta de criza, pana la produse si servicii care pot sa relaxeze publicul mai stresat din aceasta perioada.’’

Afaceri de nisa sau business-uri intr-o piata aglomerata?

Afaceri de nisa sau business-uri intr-o piata aglomerata?Potrivit fondatorului RTC, daca ai bani in aceste vremuri, poti investi in orice. Insa este mai potrivit ca, in momentul actual, sa nu se investeasca in nici un fel de business, indiferent ca acesta este unul de nisa sau face parte dintr-o piata aglomerata. Motivatia este ca de abia rezista cele existente.

In cazul unui start-up, ar fi de preferat ca, intr-o asemenea perioada, sa fie dezvoltat intr-o nisa, preferabil intr-o nisa cat mai putin afectata de criza, considera Ghenea.

‘’Daca incercam acum sa dezvoltam o noua afacere intr-un segment main-stream de business, sunt sanse foarte mari sa intram pe o piata in contractie, in care deja exista jucatori puternici, jucatori care doresc sa reziste, sa supravietuiasca si unii dintre ei chiar sa creasca in continuare, asa ca barierele de intrare vor fi implicit atat de ridicate incat costul de a intra eficient pe piata ar putea fi nerezonabil de mare’’, explica el.

Afacerile de nisa, cu servicii bine customizate, pentru un public tinta extrem de clar, cat si proiectele sigure, mici, cat mai putin consumatoare de cash, ar putea da roade in vremurile actuale, este de parere Dragos Stanca (foto).

Ca o idee generala, Marius Ghenea nu crede ca prezentul este un moment potrivit pentru un start-up: ‘’finantarea este mai scumpa si mai dificila, intrarea pe piata este mai costisitoare din cauza contractiei pietei care creste competitivitatea celor deja existenti pe piata relevanta, perspectiva profitabilitatii unui astfel de start-up este mult mai indepartata in timp decat intr-o perioada de piata stabila.’’

De asemenea, intr-o asemenea perioada este mai bine sa nu ataci un segment aglomerat de piata. Exista anumite oportunitati marginale, care pot fi generate conjunctural pe un segment aglomerat de piata prin falimentul unui jucator important, care lasa pe termen scurt o anumita cerere neacoperita, arata seful Pcfun.ro. Totusi, aceasta cerere este rapid resorbita prin activitatea celorlalti jucatori de piata, asa ca fereastra de oportunitate, chiar si intr-o asemenea eventualitate, este mica si de scurta durata.

Cea mai mare problema cu care s-ar putea confrunta un antreprenor lansat in afaceri pe o piata aglomerata este finantarea. Aceasta problema poate fi preintaminata, insa, cu o planificare atenta intainte de pornirea afacerii.

“Daca un antreprenor si/sau investitor poate face de la bun inceput o estimare corecta a nevoilor de finantare ale afacerii in acest context de criza si reuseste sa gaseasca sumele necesare, este in regula. Daca nu, e mai bine probabil sa nu inceapa deloc, deoarece exista un risc mare sa nu poata finanta decat pana la jumatate, iar apoi sa piarda toti banii deja investiti”, spune Ghenea.

Celor care vor sa atace un segment de piata aglomerat, Stanca le recomanda realizarea unei strategii de marketing inteligente, cat mai creative si staruitoare. Cei care comunica divers si diferit, adauga el, care schimba site-ul, logo-ul si comunicarea o data la 6 luni, nu au sanse de succes.

Falimentul, potrivit acestuia si fondatorului RTC, Octavian Radu, ar putea constitui o reala problema, poate cea mai mare problema cu care s-ar putea confrunta un business in existenta sa.

George Butunoiu, in schimb, nu vede cum ar putea sa numeasca greutatile pe care le-ar putea intampina un antreprenor: “Ar fi prea simplu ca sa existe astfel de raspunsuri/reteta pe care sa le ia de-a gata cei care sunt in situatia asta.’’

Sfaturile managerilor

Sfaturile managerilorPentru cei care vor sa inceapa un business de la zero, sfatul lui George Butunoiu este ca acestia sa reduca costurile fixe aproape de zero. ‘’Sa isi faca biroul in bucatarie sau in garaj, sa nu angajeze oameni decat daca e absolut necesar si sa fie pregatiti mental ca situatia asta sa dureze cel putin un an, daca nu mai mult.’’

Seful F5, Dragos Stanca, le sugereaza viitorilor antreprenori sa gandeasca de 10 ori inainte de a lua o decizie si sa aiba asigurat un cash flow decent pentru minim 6, daca nu 12 luni. “Nu mai merge poezia cu sa facem trafic, ca banii vin dupa. Nu e momentul.”

Octavian Radu si Marius Ghenea considera ca, daca nu poate face ceva mai bine decat se face in prezent, un antreprenor nu ar trebui sa se lanseze in afaceri.

Cine se decide, insa, sa inceapa un business in contextul actual, trebuie sa stie foarte multe lucruri, in special pe zona de strategie a afacerii si pe partea financiara, sustine Ghenea.

Ce trebuie sa stie o persoana care se lanseaza in afaceri acum, in opinia lui Dragos Stanca? Raspunsul este business, business pur.

“Care inseamna calcule exacte de profit si pierdere, cash flow, valoarea prezenta neta si previziuni. Altfel spus, o persoana care se lanseaza in afaceri trebuie sa stie afaceri. Desigur, si frumosii nebuni care cad, uneori fara sa stie, peste o mina de aur sunt bine veniti. Dar cred ca sunt exceptii care confirma regula. Succesul in afaceri inseamna focus, staruinta, seriozitate, business planuri clare pe termen mediu si lung. Si un pic de experienta. Macar de viata, daca nu in piata respective”, subliniaza el.

Octavian Radu spune ca, in afara de investitia initiala, celui care porneste o afacere in conditii de criza ii trebuiesc bani pentru a sustine pierderile din primele luni.

Iar pentru a reusi pe o piata atat de nesigura, antreprenorului respective ii trebuie noroc, si mai putina experienta, conform acestuia. “Oportunitatea este esentiala.”

Mult mai importante sunt inteligenta, seriozitatea, tenacitatea, logica, rabdarea, completeaza Butunoiu.

Contrar, experienta in domeniu este foarte importanta,sustine Ghenea, mai ales intr-o asemenea perioada. Oportunitati nu sunt oricum prea multe, adauga el, “nimic nu se mai realizeaza atat de usor cum parea posibil cu un an in urma. Asa ca daca un antreprenor intra intr-o zona de business pe care nu o stapaneste deloc, poate sa aiba foarte mult noroc si sa aiba multe oportunitati, si tot e posibil sa nu reuseasca”.

Anul acesta si, din pacate inca vreo trei ani de acum incolo, va fi vremea tehnocratilor, si mai putin a celor care fac miliarde din nimic cu o idee buna, conchide Stanca.