Primul exit, la 22 de ani

Primul exit, la 22 de aniDupa ce au absolvit liceul, Mihai, Remus si Dan s-au aventurat intr-un proiect de tipul retea de cartier. Tinerii antreprenori povestesc ca, la inceput, au pus bazele retelei mai mult dintr-o nevoie personala, fiind adresata ulterior unui numar restrans de utilizatori.

La doar doi ani de la infiintare, firma de Internet avea deja 40 de angajati, devenind o afacere profitabila dupa ce a cunoscut o explozie a numarului de utilizatori: reteaua avea deja cateva mii de clienti si acoperea cartiere bucurestene ca Militari, Colentina si Drumul Taberei.

Banii pe care i-au investit pentru a infiinta reteaua de Internet proveneau din salariile lui Dan, cel care a pus bazele retelei. Dupa un an, tanarul i-a cooptat pe cei doi prieteni din copilarie. Mai departe, Remus a reusit sa se imprumute de aproximativ 2.000 dolari de la tatal sau pentru a sustine dezvoltarea firmei de Internet.

“Resursele de care am dispus pentru a dezvolta reteaua proveneau din salariile obtinute la diferite job-uri, de la abonatii care plateau taxa de instalare, iar dupa primul an am primit un imprumut de 2.000 de dolari din partea parintilor lui Remus”, isi aminteste Dan.

Absolventi de ASE, Politehnica si Drept, cei trei declara ca un factor important al succesului lor a fost increderea pe care o aveau unul in celalalt, fiind de parere ca nu trebuie sa termini un MBA pentru a avea calitati de antreprenor.

“Am invatat destul de multe tehnici manageriale, insa de curand m-am apucat de un master in managementul afacerilor si am invatat multe teorii manageriale pe care niciodata nu le-as fi invatat oricat as fi lucrat. Totodata, nu stiu cat as fi reusit doar cu ceea ce am invatat la scoala, dar la noi se mai adauga faptul ca ne-am bazat pe prietenie si contactul direct cu afacerile si oamenii”, a declarat Remus.

In anul 2007, cei trei tineri ajunsi la varsta de 23 de ani au decis sa vanda reteaua de Internet dupa ce segmentul a fost luat cu asalt de jucatori importanti care ofereau servicii integrate de televiziune, telefonie fixa si Internet, absorbind astfel un numar foarte mare de utilizatori.

“Motivul vanzarii s-a rezumat la nevoia clientilor de a avea trei servicii integrate - televiziune, Internet, telefonie, iar noi la momentul respectiv nu puteam sa investim in infrastructura care sa ofere aceste servicii. Astfel, am fi pierdut cota de piata. Pentru a dezvolta o astfel de infrastructura, am fi avut nevoie de o investitie de cateva milioane de euro”, spune Remus.

Dupa ce au primit patru oferte din care doar trei au fost concrete, antreprenorii au acceptat-o pe cea a unuia dintre cei mai importanti jucatori locali din telecomunicatii. De asemenea, tinerii au acceptat propunerea de a lucra in continuare pentru compania de telecomunicatii, contractul de confidentialitate incheiat cu aceasta fiind motivul pentru care cei trei nu si-au prezentat identitatea.

In momentul in care tinerii au vandut-o, reteaua avea 2000-3000 de utilizatori.

In cazul preluarii unei firme de cartier de catre un jucator mai mare, pretul platit pe fiecare abonat se cifra anii trecuti in intervalul 100-150 de euro, ceea ce insemna o evaluare cuprinsa intre 200.000 si 500.000 de euro pentru firma celor trei tineri, potrivit calculelor Wall-Street.

Adio, business, dar raman cu tine

Adio, business, dar raman cu tineCei trei tineri manageri spun astazi ca nu regreta vanzarea retelei de Internet, chiar daca ar fi obtinut ulterior un pret mai mare. Pe langa presiunea foarte mare din piata la momentul respectiv, colaborarea cu provider-ul i-a ajutat foarte mult in dezvoltarea personala si manageriala.

“Dupa ce am semnat vanzarea retelei, iar a doua zi am devenit angajatii respectivului provider, m-am bucurat foarte mult, intrucat nu am crezut ca voi putea fi atat de puternic la varsta de 22 de ani. De asemenea, m-am mai bucurat pentru ca, initial, nu am facut reteaua pentru a o vinde si am fost surprins cand am vazut ca pot obtine un pret bun”, isi aminteste Dan.

Cele mai grele momente din “era retelei de cartier” erau conditiile meteorologice nefavorabile, mai exact furtunile, deoarece se ocupau de mentenanta retelei, iar majoritatea blocurilor nu erau prevazute cu impamantare. Si acesta a fost unul dintre motivele pentru care tinerii au acceptat sa vanda afacerea.

“Programul aglomerat reprezenta o alta problema pe langa necazurile provocate de furtuni. Nu aveam un program fix, mai ales din cauza problemelor care apareau la retea in miezul noptii, pe care trebuia sa le rezolvam pe loc”, a declarat Remus.

Al doilea start-up, in online

Al doilea start-up, in onlineUnui dintre cei trei tineri il are ca model chiar pe rivalul Marius Ghenea. Omul de afaceri a investitit de curand 200.000 euro intr-un mall online, prin care investitorul proiecteaza venituri de un million euro.

“Modelul de manager-antreprenor pe care il am este Marius Ghenea. I-am urmarit aparitiile si imi place felul in care conduce si maniera in care cumpara companii. Este activ, intuieste ce o sa mearga bine si cumpara firme in prag de faliment pe care le face profitabile. Este principiul pe care vreau si eu sa-l urmez”, enunta Remus, referindu-se la modelul sau de antreprenor.

Pentru Mihai, modelul de om de afaceri este Dragos Manac. Il considera un om de afaceri retras si cu o viziune buna asupra pietei de online. Mihai a adaugat ca firmele detinute de Manac sunt, in prezent, in domenii pe care publicul larg nu le cunoaste in detaliu si are o viziune foarte buna asupra pietei de online.

In schimb, Dan marturiseste ca nici un manager roman nu se apropie de modelul sau de antreprenor.

Ideea deschiderii unui magazin online de haine i-a venit tot lui Dan, dupa ce a participat la un seminar la care a fost invitat un proprietar de magazin e-commerce din Statele Unite. Le-a propus celor doi parteneri de afaceri acest model, iar in 2007, cu o investitie de 50.000 de euro, au deschis magazinul online de fashion, mycloset.ro. Aceasta investitie nu a fost inca amortizata, iar actionarii si-au propus sa reinvesteasca profitul castigat.

“In 2007, am inceput acest magazin de la zero, cu o investitie de 50.000 de euro, insa timp de un an nu a functionat, deoarece nu am avut timp sa ne ocupam de acesta. A fost o perioada in care sora lui Dan gestiona site-ul, insa la scurt timp aceste atributii au revenit lui Mihai”, a declarat Remus.

Start-up-ul a avut un incept mai greoi, intrucat tinerii nu aveau catre ce sa directioneze investitia. Dupa ce au incercat sa negocieze cu diferite magazine de tip outlet din tara, care aveau stocuri destul de mici, fondatorii site-ului s-au hotarat sa cumpere produsele din Europa si America. Insa si aici au avut unele dificultati, din cauza “wholesaler”-ilor, care nu acceptau decat contracte foarte mari. Tinerii antreprenori au ajuns la un acord cu diferite outlet-uri din afara tarii.

“Am ales comert online de haine pentru ca la momentul respectiv acest segment era slab dezvoltat si ne-am gandit ca peste aproximativ trei ani, cand o sa devina o marca cu rezonanta, il vom putea vinde la un pret convenabil”, a declarat Dan, care a adaugat ca nu se gandeste la profit.

Tinta: Profit constant, urmat de un exit

Tinta: Profit constant, urmat de un exitIn primul an de la lansare, MyCloset.ro nu a obtinut profit. Rulajul este in crestere din luna septembrie, iar profitul operational avanseaza in fiecare luna, dar banii sunt reinvestiti in special in promovare.

“Am inregistrat o crestere anul acesta fata de anul trecut. De exemplu, in luna iunie am crescut cu 20% fata de mai, iar cresterea se explica prin publicitatea mai agresiva si mai diversificata”, a declarat Remus.

Rata de conversie intre utilizatorii care acceseaza site-ul si cei care cumpara este foarte redusa deoarece romanii inca nu sunt obisnuiti cu comertul electronic, in special cel de haine. Majoritatea clientilor sunt tineri cu varsta pana in 35 de ani, insa exista cumparatori si de 60 de ani.

“La inceput am sponsorizat diferite licee cu echipamente sportive in schimbul unor bannere afisate in sala de sport. Acum doar 5% din costuri sunt alocate promovarii, deoarece in Romania tarifele de promovare sunt foarte mari si preferam sa facem acest lucru in afara tarii. De exemplu, in Germania costurile pentru publicitatea online sunt de 12 ori mai mici decat cele din Romania”, a declarat Dan.

Desi considera ca recesiunea a izbucnit in momentul de crestere al site-ului, fondatorii acestuia sunt de parere ca exista si oportunitati “prin faptul ca si mall-urile sunt mai goale, iar oamenii vor cauta solutii mai ieftine de a se imbraca”.

“Criza financiara s-a resimtit si la nivelul companiei noastre, dar cred ca exista si oportunitati. Daca in urma cu trei luni de zile, pentru a afisa reclama pe site-urile de retele sociale trebuia sa asteptam un loc, acum suntem cautati de companiile de publicitate. O alta oportunitate este data de scaderea preturilor din segmentul imobiliar, pretul pentru un nou sediu este cu 50% mai mic decat la inceputul anului”, a declarat Remus.

In luna mai, site-ul a inregistrat 1.500.000 de afisari si a avut 17.869 utilizatori unici, iar majoritatea acestora provine din afara Bucurestiului. “Majoritatea clientilor pe care ii avem este din provincie. Partea de vest a tarii, in special Transilvania, este de cinci ori mai activa decat partea de vest. Noi credem ca este vorbat atat de mentalitate cat si de nivelul de trai”, a declarat Remus.

Pentru 2009 actionarii MyCloset.ro isi propun o constanta a profitului operational si extinderea cotei de piata implicit prin extinderea canalelor de promovare. “Vrem sa ne mentinem un ritm de crestere lunar de 20% pentru a atinge o cifra de afaceri de un milion de dolari la sfarsitul lui 2010. Odata cu atingerea acestui prag vom fi dispusi sa vindem site-ul MyCloset.ro”, a declarat Remus, visand deja la al doilea exit din viata sa.

Desi cred ca numarul de utilizatori de Internet se va extinde foarte mult in urmatorii ani, fondatorii site-ului au declarat ca, pentru moment, nu au de gand sa mai investeasca in online deoarece romanii inca nu folosesc Internetul ca pe un serviciu prin care sa-si usureze munca.

“Daca ne uitam la datele oficiale, doar trei milioane dintre locuitorii tarii au acces la Internet, ceea ce inseamna ca exista potential de crestere. Putem obtine cota de piata prin promovare, dar nu vom avea o crestere foarte mare atata timp cat piata nu se dezvolta si cat mentalitatea oamenilor nu se va schimba”, a declarat Mihai.

Antreprenorii declara ca pentru un start-up de tipul e-commerce foarte importanta este imaginea, deoarece e punctul de intalnire cu utilizatorul. Un alt factor important este usurinta cu care utilizatorul poate cumpara online, dar si increderea pe care o poate oferi potentialilor clienti.

In privinta concurentei, antreprenorii cred ca inca mai este loc si cu siguranta vor mai intra si alti jucatori, iar daca ne uitam la patrunderea in piata a unor jucatori de talia lui Marius Ghenea, inseamna ca aceasta are potential.