Cat de profitabil este un astfel de business

Cat de profitabil este un astfel de businessDaniel Mischie (foto), director de operatiuni si unul din actionarii lantului City Grill, care are in grupul sau barurile Caru cu Bere si Hanu’ Berarilor, spune ca, inainte de profitabilitate, obiectivul unui proprietar de bar trebuie sa fie atingerea nivelului de break-even (momentul in care castigurile ajung la egalitate cu pierderile) in termen de 6-12 luni de la deschidere.

“Pentru acest lucru trebuie indeplinite cateva conditii, precum alegerea unei locatii care sa se potriveasca cu tipul de bar, urmarirea unui business plan, realizarea unui plan de marketing bine definit. Nivelul de profitabilitate al unui bar variaza intre 3 si 5% din cifra de afaceri si este influentat de cele trei conditii de mai sus, dar si de sezonalitate, daca vorbim si de existenta unei terase”, explica Mischie.

Pe de alta parte, Emanuel Clonda, care detine cocktail barul Interbelic din centrul vechi al Capitalei, spune ca un bar este un loc in care oamenii vin sa se simta bine in orice fel de situatie - si daca sunt veseli si au o realizare, dar si daca sunt tristi.

Rentabilitatea unui bar, in opinia sa, depinde, inainte de toate, de barmanii si de personalul care ii intampina pe clienti. “Daca acestia sunt instruiti sa faca in asa fel incat clientul sa plece fericit si multumit ca a cheltuit toti banii in locul respectiv, atunci barul este un business rentabil. Restul criteriilor (locatia, tipul de bar, designul, personalitatea) sunt doar instrumentele care dau gradul de rentabilitate”, opineaza antreprenorul in varsta de 25 de ani.

Actorul Mugur Mihaescu, cunoscut ca membru al grupului Vacanta Mare, face parte si el din industria locala a barurilor, intrucat detine in centrul vechi irish pub-ul St. Patrick. Pentru el, un business in industria de profil este profitabil daca sunt luati in considerare anumiti factori. Destul de multi factori, am putea spune.

Depinde cum ti-l faci, cum esti tu, ca om, carui segment de public te adresezi, depinde cat te lasa mediul de afaceri sa construiesti in jurul business-ului tau; nu exista o reteta anume care sa asigure profitabilitate unui business in domeniul barurilor. La fel, investitia necesara deschiderii unui bar depinde si ea de anumite caracteristici. In centrul Bucurestiului poti sa investesti si 50.000 si 500.000 euro. Asta nu inseamna nimic. Pe termen lung insa, cel care a bagat 50.000 euro in barul sau nu va rezista pe piata”, arata Mihaescu.

Intotdeauna va fi loc de intrat pe aceasta piata

De asemenea, dupa cum afirma actorul si omul de afaceri Mugur Mihaescu, la fel ca in cazul profitabilitatii, atunci cand investesti intr-un bar, este important mediul in care il dezvolti. Mai ales in conditiile actuale, cand Statul impune masuri de austeritate tot mai greu de facut fata de catre intreprinderile mici si mijlocii.

Emanuel Clonda, unul din proprietarii Interbelic, sustine ca investitia intr-un bar depinde de zona, suprafata si elementele de design. In Capitala, chiriile variaza mult in functie de zona, pe cand in provincie costurile sunt mai mici dar consumul de baruri limitat.

Mischie ofera niste date concrete. Astfel, in Bucuresti, un bar cu o suprafata de 150 de metri patrati presupune o investitie de 120.000 pana la 200.000 euro. Pentru provincie, el nu are date exacte, insa estimeaza, avand in vedere conditiile generale, investitii mai mici cu 30% decat in Capitala.

Desi Romania este cunoscuta ca o tara in care este nevoie sa dai spaga pentru a obtine anumite aprobari si autorizatii de la Stat, Daniel Mischie declara ca, in prezent, cunoasterea legislatiei in vigoare si aplicarea corecta a cererilor, precum si expertiza in domeniu, sunt conditii care duc la obtinerea autorizatiilor necesare de deschidere a unui local in 30 de zile.

“Autorizatiile se iau destul de repede. Despre spaga nu se pune problema, deoarece, pentru a fi rentabil, intr-un bar trebuie sa respecte normele de igiena, relatia cu vecinii si asa mai departe”, completeaza si Emanuel Clonda (foto).

Pentru el, barul este un loc in care oamenii invata despre alcool. “Prin programele pe care le avem ii invatam ce sa bea, cum, cat si, mai ales, ce inseamna consumul responsabil de alcool. Am ales sa deschidem un bar pentru ca asta stim sa facem. Cafeneaua sau restaurantul sunt business-uri diferite, chiar daca fac parte din aceeasi industrie, HoReCa”, mentioneaza antreprenorul.

Totodata, proprietarul St. Patrick a decis sa deschida un irish pub deoarece la asta se pricepea cel mai bine, dupa cum spune el.

“Asta am invatat sa fac prima oara. M-am asociat cu o persoana care cunoastea, de asemenea, domeniul, si pentru ca la asta ne-am priceput, asta am facut”, spune el.

Grupul City Grill, care are in prezent un numar de 13 restaurante si cafenele (7 unitati City Grill si City Cafe, 2 unitati Buongiorno, Caru cu Bere si Hanu’ Berarilor, BundeTot - Food express si Cantina - Sport bar) si un numar de 600 de angajati, a deschis si baruri, mizand pe faptul ca locatiile respective se pretau unei asemenea structuri.

Daca comparam Bucurestiul cu celalalte orase europene din punct de vedere al pietei barurilor, Mischie spune ca, in tara, lucrurile sunt abia la inceput. “Daca punem in balanta si puterea de cumparare, respectiv disponibilitatea de a cheltui bani in HoReCa, sau numarul de turisti care ne viziteaza, am putea afirma ca situatia devine din ce in ce mai grea. Cu toate acestea, piata va cere in permanenta baruri si restaurante de calitate, care sa satisfaca anumite nevoi ale clientilor.”

De aceeasi parere este si Emanuel Clonda, care declara ca intotdeauna va fi loc de intrat pe aceasta piata. “Sansele de reusita sunt mari daca stii despre ce este vorba intr-un astfel de business. Un bar este un loc in care se vinde alcool. Iar noi suntem axati pe partea de cocktail-uri.”

Recomandarile celor care au incercat

Recomandarile celor care au incercatInainte de a deschide o unitate tip HoReCa, antreprenorii ar trebui sa se gandeasca foarte bine. Daniel Mischie considera ca rata de succes pentru astfel de afaceri de tip antreprenorial este sub 10%.

“Cei care rezista foarte bine sunt antreprenori de succes”, mentioneaza el.

De asemenea, Mugur Mihaescu (foto) crede ca cei care intra intr-un astfel de business nu trebuie sa creada ca se pricep la toate.

In plus, acestia trebuie sa fie atenti la personalul pe care il angajeaza, deoarace, din punctul sau de vedere, angajatii sunt cea mai importanta resursa. “Altceva nu pot sa le recomand, totul tine de ce isi doresc ei, de ce anume li se potriveste sau de ce le place.”

Directorul de operatiuni al City Grill nu poate spune ce fel de bar este mai bine sa deschizi. Spre exemplu, intr-o zona fara locatii HoReCa, este suficient sa deschizi un bar generalist, pe cand intr-una cu multe baruri trebuie sa te personalizezi si sa te adresezi unei anumite categorii de clienti.

Fondatorul barului Interbelic sustine ca sunt multe sfaturi care pot fi date antreprenorilor care vor sa deschida un bar. Un lucru esential intr-un bar este existenta unui barman profesionist, care a lucrat in diverse locuri.

“Acesta va stii cum sa organizeze intregul business. In plus, un bar nu merge singur, este un job continuu de ajustare si optimizare a lucrurilor, in care este greu sa-i aduci pe oameni mereu in acelasi loc, pentru ca poate interveni monotonia.”