Primii pasi - De ce ai renunta la stabilitatea oferita de un job?

Primii pasi - De ce ai renunta la stabilitatea oferita de un job?Pentru a renunta la job-ul pe care il ai in favoarea lansarii unui business propriu, trebuie sa intelegi mecanismul care impinge un manager sa devina antreprenor. Nemultumirea fata de slujba avuta, nevoia de a implementa idei proprii, ocazia de a profita de un moment bun deschiderii unei afaceri sau, pur si simplu, dorinta de a face o schimbare sunt doar cateva dintre motivele care au impins cativa manageri locali sa renunte la statutul de angajat in plina recesiune.

Anca Podoleanu a dat pozitia de director de resurse umane la Vodafone Romania, al doilea jucator de pe piata de telefonie mobila locala, pe propria firma de consultanta in management.

“Varsta de 40 de ani la mine a avut un impact mare in regandirea prioritatilor. Am mai avut un business, mi-a placut ceea ce faceam la momentul respectiv si am considerat, in 2009, ca am devenit mai pregatita pentru a intra din nou pe un astfel de drum”, explica Podoleanu, care recunoaste ca, desi a urmat cateva cursuri de specialitate care sa o re-focalizeze asupra abilitatilor detinute, nu a avut parte de greutati cand a infiintat Choice Consulting.

Dupa 14 ani petrecuti in mediul corporatist, Raluca Milin a considerat ca infiintarea propriei afaceri reprezinta un pas firesc. Daca la sfarsitul facultatii aceasta stia ca vrea sa devina director de marketing intr-o companie mare, in ultimii ani ea a descoperit ca trebuie sa sara din “corabia mare si safe” a multinationalei catre o “barca mica”, dar cu mult mai multa personalitate.

In orice aspect al vietii exista niste faze de tranzitie, de dezvoltare, de acumulare a unor experiente, niste moment in care simti ca poti sa faci ceva in plus sau altceva. Daca nu gasesti in compania in care lucrezi posibilitatea de a aplica o anumita viziune, o solutie este sa o aplici pe cont propriu. De asemenea, daca realizezi ca lucrurile se pot face mai bine la locul de munca, atat ca organizare interna, cat si ca abordare, nu ar trebui sa te limitezi la a fi nemultumit si la a comenta activitatea si deciziile altora.

Din cauza celor enumerate mai sus Calin Rangu si Alexandru Lapusan (foto) au preferat sa renunte la pozitiile avute in doua companii de IT locale si sa-si infiinteze business-ul lor.

In urma cu 7 ani, cand a fost fondata Zitec, Lapusan nu a beneficiat de avantajul primului venit pe piata romaneasca de outsourcing/agentie interactiva, lucru care l-a impins pe acesta sa se orienteze catre clienti din afara Romaniei. “Lucru de altfel benefic pe termen lung, atat pentru cresterea firmei, cat si pentru stabilitatea in fata modificarilor economice prin care trecem cu totii in perioada curenta”, comenteaza el.

Decizia de a infiinta Zitec a fost una de moment, recunoaste antreprenorul, care nu studiase piata pe care urma sa intre in clipa lansarii start-up-ului sau si nici nu identificase potentiali clienti sau nu ii preluase pe cei ai firmei United Management Technologies, la care lucrase anterior ca software engineer. Pentru sine, cel mai bun curs pregatitor pentru antreprenoriat a fost chiar antreprenoriatul in sine.

In schimb, Rangu a urmat, de-a lungul timpului, nenumarate cursuri care, intr-un fel sau altul, si-au adus aportul asupra formarii fostului CEO al IIRUC Service. Totusi, potrivit acestuia, mai important este ca atunci cand intri in zona de antreprenoriat sa ai un business plan cat mai clar si complet dar, in acelasi timp, si anumite oportunitati, care sa te tina conectat cu partea practica.

Acest articol a fost publicat in Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit Wall-Street.ro.


Cum sa treci la actiune

Cum sa treci la actiuneSa incepi o afacere tine si de momentul pe care il consideri optim pentru a face acest pas. La Florin Maxim, fost angajat al companiei frantuzesti de bauturi alcoolice Pernod Ricard, acest moment a venit in august - septembrie 2007, cand panica se instaurase deja in Statele Unite. Cum a inceput? “Cu o sticla de whisky. Din pacate”, marturiseste el.

“Altii studiaza, participa la diverse training-uri. Insa eu am considerat ca ceea ce le lipseste acestor forme de studiu, si anume un dram de inconstienta, poate fi gasit intr-o sticla de whisky. Am fost tentat si am crezut ca acela este momentul potrivit pentru a renunta la viata de companie si a-mi deschide o agentie de publicitate full service. Ulterior, mi-am dat seama ca m-am inselat; dar cum aveam deja angajati si trebuia sa platesc salariile acestora, nu a mai fost loc de dat inapoi.”

Analizand perioada in care managerii consultati au renuntat la functiile detinute in companiile in care lucrau, putem spune, desi suna a cliseu, ca economia subreda nu a creat un context nefast demararii unor afaceri ci, din contra, o oportunitate.
“Cand piata se reduce, cheltuielile scad, competitia este aceerba, costul intrarii in joc este mult mai mare, mai ales cand o iei de la zero si nu ai o structura puternica in spate, practic, nu prea ai multe sanse”, spune Rangu.

Tocmai de aceea el nu s-a focusat majoritar asupra pietei locale, ci si Ucrainei, unde situatia este similara cu cea de acum 10-15 ani in Romania - mai multe oportunitati, la care se adauga experienta de afaceri a partenerului ucrainean care poate sustine o dezvoltare a unui business nou in IT.

Conform acestuia, orice moment este unic, de la context, mediu si pana la prietenii pe care ii ai in piata sau concurenta.

“Nu poti stii ce ar fi in alt context. Iar mediul este esential. Domeniul IT este de viitor, desi este slab utilizat in scopul de business pentru care este creat, risipa este destul de mare si gradul de success al proiectelor din acest sector destul de mic.”

Nici Raluca Milin (foto) nu a gasit tocmai cei mai buni timpi pentru a lansa Sensio. Nu doar ca industria ospitalitatii nu are nimic in comun cu telecom-ul, unde aceasta si-a petrecut 14 ani din viata, insa ea a ales sa paraseasca UPC la finele lui 2008, cand toata lumea intra in panica, ca urmare a zvonurilor legate de criza economica care avea sa vina. La inceput, nici greselile nu au stat departe de antreprenoare. Milin recunoaste ca a investit in lucruri care nu ii erau neaparat necesare, constientizand, totodata, ca un antreprenor trebuie sa-si dramuiasca mult mai bine veniturile si cheltuielile.

Seful Zitec a ales un domeniu similar in care sa inceapa sa construiasca o afacere celui in care avea experienta. Diferenta intre ceea ce facea ca angajat insa si ceea ce face ca antreprenor este mare, precum cea dintre o partida de sah si un meci simultan. In timpul in care a lucrat in cadrul United Management Technologies problemele erau asemanatoare cu cele de acum, cand are propria companie, insa se situau la un nivel inferior. “Ulterior s-au adaugat multe probleme organizatorice, de recrutare, fiscale si cate 10-20 de proiecte in desfasurare in permanenta.”

Florin Maxim crede ca este esential ca primul pas in antreprenoriat sa fie facut intr-un domeniu cunoscut, macar la nivel operational. In acelasi timp, insa, el este de parere ca unui antreprenor roman ii este foarte greu sa evolueze, dat fiind faptul ca cea mai mare a timpului o petrece lucrand cu statul. “Nu e ca si cum ai lucra cu Bill Gates”, proprietarul I.M..

De aici si numeroasele greseli pe care le efectueaza antreprenorii la imceput de drum. Spre exemplu, Alexandru Lapusan recunoaste ca cele mai dese momente de eroare pe care le-a savarsit cand a format Zitec au fost legate de oameni, fie ei angajati sau clienti.

“Am plecat la drum cu idealismul proaspatului absolvent, crezand ca este suficient sa fi de buna credinta, iar pe parcurs am aflat ca nu toti oamenii pot fi seriosi si isi pot respecta cuvantul dat. Chiar daca acestea par niste platitudini, pana nu le intalnesti cu adevarat, in situatii variate, nu prea ai cum sa intelegi. Din acest motiv am fost fortat sa imi valorific mai multe calitati si am constientizat greseli pe care le-am facut ca si angajat”, declara el.

De cand este propria sa sefa, Anca Podoleanu a invatat sa isi eficientizeze timpul alocat pe diverse activitati, dar si sa ii atribuie acestuia o alta valoare. Managerul Choice Consulting sustine ca, de cand are propriul business, a observat la sine o deschidere mult mai mare de a asculta si de a adapta produsele si serviciile furnizate la nevoile clientului.

Avantaj sau dezavantaj: Cum e mai bine, sa fi manager sau antreprenor?

Avantaj sau dezavantaj: Cum e mai bine, sa fi manager sau antreprenor?Dezavantajul principal ca angajat este resimtit in clipa in care nu reusesti sa identifici un post unde abilitatile tale sa fie folosite la maxim. Avantajele sunt legate in primul rand de un nivel redus de responsabilitate, o diferentiere bine definite intre munca si timpul liber, flexibilitate pe piata muncii, cosnidera Lapusan. Ca antreprenor, ai avantajul ca poti sa faci ce iti doresti si dezavantajul ca atunci cand nu iti iese ceva nu exista o plasa psihologica - cand ai success cu siguranta ai avut parteneri care merita multumiri, dar cand inregistrezi insuccese esti singurul responsabil.”

In rolurile de top manager pe care le-a avut, Anca Podoleanu (foto) a descoperit ca, daca esti angajat, te poti bucura de faptul ca altcineva semneaza decizia finala si, astfel, responsabilitatea poate fi usor dispersata, dar si ca ai dezavantajul ca nu iti poti depasi usor seful sau protejatul sefului si ca te blazezi. In schimb, cand ai propriul business, decizia este la tine si beneficiezi de avantajul ca poti programa cat de repede sau incet vrei sa cresti. “Chiar daca nu iti permiti anumite lucruri la inceput si vezi cat din munca ta se duce la stat, ca antreprenor te bucuri de mai multa libertate.”

In plus, faptul ca traim pe o mare agitate, dupa cum spune Raluca Milin, ca si antreprenor, mai ales in momentul de fata, nu prea poti sa te bazezi pe un business plan sau pe un trend, nu uneori nici lichiditati. Din acest punct de vedere, statutul de angajat este sigur.

De aceeasi parere este Maxim, care considera ca viata unui antreprenor se rezuma la ceea ce face acesta pentru business-ul sau, de cand incepe ziua si pana seara.

Totusi, in opinia lui Rangu, daca vrei sa iti faci treaba bine, atat ca angajat, dar si ca angajator, trebuie sa ai o implicare similara, chiar daca, in situatia in care ai afacerea ta pot aparea probleme de finantare, de acoperire a costurilor proprii cu angajatii cu care, ca si angajat, nu te confrunti.

Cunoscand principalele avantaje si dezavantaje pe care le presupune statutul de angajat versus cel de angajator, fostul manager IIRUC le recomanda celor care vor sa dea scaunul de manager pentru a fi antreprenori sa se gandeasca de doua ori inainte de a lua o decizie finala, deoarece idei sunt multe, dar putine rezista, mai ales in contextual economic actual.

Ce-i drept, a-ti lansa un business pe timp de criza nu este tocmai indicat, insa si recesiunea are oportunitatile ei. Independent de existenta crizei actuale, Lapusan nu ar sfatui pe nimeni sa renunte la locul de munca pentru a se ocupa de propria afacere. “Este o decizie personala, iar daca nu o faci din convingere, ci pentru ca este la moda sau esti impins de la spate, nu ai multe sanse de reusita. Dezavantajele sunt mari, mai ales la inceput si, in plus, nu toti sunt facuti pentru asta, desi pot fi foarte buni profesionisti.”

Dar cum parerile sunt intotdeauna impartite, Podoleanu considera ca cine are o idee de business trebuie sa o puna in practica urgent. “Dar asta nu inseamna ca trebuie sa-si dea neaparat demisia. Depinde de stadiul si stilul de viata pe care il are respectivul angajat.” La fel, Milin crede ca daca un manager poate renunta la confortul si siguranta, ba chiar la statusul oferite de o anumita corporatie, drumul catre antreprenoriat va fi mult mai usor.