Potential neexploatat

Potential neexploatatPrincipalele fundamente ale acestei tendinte sunt inasprirea concurentei pe traficul international, suprafata mare pe care o are Romania, dezvoltarea din punct de vedere economic a altor orase in afara Bucurestiului, dar si traficul de tranzit.

„Chiar daca anul 2009 va fi unul foarte dificil pentru industria aviatica la nivel global si va afecta implicit si segmentul de zboruri interne care estimam ca va ramane la nivelul anului trecut, aceasta nisa este una cu pontetial. Sa nu uitam ca Romania este doar la inceputul drumului sau in UE, iar traficul intern ar trebui sa urmeze cursul ascendent al cresterii economice si implicit al puterii de cumparare”, a declarat, pentru Wall-Street, Ruxandra Brutaru (foto), directorul general al Tarom.

Operatorul Wizz Air recunoaste potentialul acestei piete pentru viitor, chiar daca nu este una dintre prioritatile sale pe piata din Romania. „Concret, rutele interne nu reprezinta un element de baza in activitatea companiei noastre in Romania, dar vom avea in vedere orice oportunitate care se va ivi, fiind o piata inca neexploatata suficient”, a declarat Natasa Kazmer, directorul de comunicare al companiei.

Chiar daca in urma cu ceva timp Blue Air declara ca dezvoltarea segmentului intern ar necesita o investitie prea mare in nave cu o capacitate redusa (60-70 de locuri), operatolul low-cost si-a schimbat strategia. “Anul acesta am decis sa relansam acest segment prin introducerea, incepand din 15 iulie, a rutei Suceava – Cluj - Napoca”, a declarat Adrian Ionascu, directorul general al Blue Air.


Tarom, mai mult de trei sferturi din piata interna

Tarom, mai mult de trei sferturi din piata internaCompania aeriana nationala Tarom ramane liderul rutelor interne cu o cota de piata de 78% la sfarsitul primului semestru al anului 2009, in crestere cu 3% fata de perioada similara a anului precedent, conform datelor furnizate de companie. In perioada ianuarie-mai a acestui an, 182.466 pasageri au calatorit cu Tarom pe cursele domestice, in timp ce anul trecut compania aeriana a transportat 474.401 pasageri pe intern.

„Tarom opereaza in prezent 139 curse/saptamana catre Timisoara, Cluj, Iasi, Oradea, Suceava, Baia Mare, Bacau, Sibiu, Targu Mures, Satu Mare si Constanta”, a declarat directorul general al companiei aeriene.

Daca multe dintre destinatii reprezinta rute traditionale, cu o vechime de zeci de ani, Tarom are si curse noi, introduse in urma cu doar o luna, Bucuresti – Constanta si Cluj – Constanta. „Cel mai ridicat grad de ocupare este inregistrat pe cursele dinspre Bucuresti spre Cluj, Timisoara, Iasi, Oradea si Baia Mare”, adauga Brutaru.

Gradul mediu de ocupare ale aeronavelor Tarom pe cursele domestice a fost in 2008 de 69%, mai mare decat cel inregistrat pe cursele regulate externe, care a fost de 61%. “Sezonalitatea traficului este redusa pe cursele interne. Fiind un trafic majoritar de afaceri se observa usoare scaderi in luna august si in perioada Sarbatorilor”, spune sefa Tarom.

“Traficul Tarom pe cursele interne este majoritar de afaceri. Exista, desigur, si trafic de tip leisure. O parte din traficul pe rute interne este si trafic de conexiune, catre sau dinspre destinatiile externe ale companiei”, mai spune Brutaru.

Veniturile din curse domestice reprezinta 7,77% din totalul veniturilor Tarom, si 9,77% din veniturile de operare.

Pentru destinatiile interne, compania nationala de transport aerian foloseste in principal flota de 7 aeronave ATR 45 cu o capacitate de 48 locuri si 2 aeronave ATR 72 cu o capacitate de 68 locuri, dar si celelalte aeronave din flota (Boeing, Airbus), in functie de necesitatile pietei.

Cele mai mici tarife practicate de Tarom pentru destinatiile interne sunt de 24 euro plus taxele de aeroport, care difera in functie de destinatie. Aceste tarife sunt practicate atat pe rutele nou introduse Bucuresti - Constanta si Cluj – Constanta, cat si pe unele dintre rutele interne operate traditional.

Operatorii low-cost isi intetesc prezenta pe piata domestica

Operatorii low-cost isi intetesc prezenta pe piata domesticaDaca in anii trecuti companiile aeriene cu tarife scazute se declarau dezinteresate de acest segment, odata cu criza economica, dar si pe fondul cresterii concurentei pe extern, acestia isi arata interesul pentru aceasta nisa.

Astfel, operatorul aerian low-cost Blue Air va incepe sa opereze din 15 iulie un nou zbor intern, Suceava - Cluj-Napoca, pe care va opera 6 curse saptamanale tur-retur.

Acesta este cel de-al treilea zbor intern efectuat de Blue Air, dupa Bucuresti - Arad, introdus in martie 2008, si Bucuresti – Sibiu, inaugurat in iunie 2008.

“Avem in vedere si dezvoltarea altor curse interne, in special in partea Moldovei”, a declarat seful Blue Air.

Un alt jucator important de pe piata locala de low cost, My Air, si-a aratat nu de putin ori interesul pentru piata de zboruri domestice. “2009 va fi primul an in care My Air va efectua si curse interne, inca nu ne-am decis care vor fi destinatiile, insa cu siguranta vom cauta curse noi, care nu sunt in portofoliul concurentilor nostri”, a declarat, pentru Wall-Street, Antonio Iervolino, country manager My Air Romania, care adauga ca va ataca acest segment cu preturi mai reduse decat concurenta pentru a castiga cat mai repede cota de piata.

Pe aceste rute, compania de origine italiana va zbura cu aeronave mai mici, de pana la 100 de locuri.

Chiar daca isi propune sa termine acest an in fotoliul de lider al pietei autohtone de low cost, Wizz Air sta inca in expectativa atunci cand vine vorba despre acest segment de piata.

Dupa ce in februarie 2008 a introdus prima cursa interna low cost din Romania, la nici un an de la operare Wizz Air a renuntat la aceasta destinatie. “Un grad de ocupare de sub 50% din cauza operarii acestui zbor cu avion prea mare pentru cursele interne, un Airbus A320 (singurul tip de aeronava din flota Wizz Air) cu 180 de locuri, a fost motivul principal de renuntare la aceasta destinatie”, a declarat directorul de comunicare al companiei.