Taieri pe toate fronturile: rute, aeronave si angajati

Taieri pe toate fronturile: rute, aeronave si angajatiDe curand, compania low-cost a anuntat ca se retrage de pe piata interna, renuntand la zborurile care legau Capitala de Arad, Timisoara si Cluj-Napoca. “Am renuntat la cursele interne pentru ca cererea nu era la nivelul asteptarilor si am decis sa consolidam rutele care ne aduc bani si pasageri”, declara Sherif Ussama (foto), cel de-al treilea director general pe care Blue Air il are in ultimul an si jumatate.

Lipsa de cerere invocata de cei de la Blue Air vine pe fondul unei cresteri de 10,5% a gradului de ocupare raportat de TAROM, pe cursele interne, in primele 7 luni ale anului, pana la 66%. Tarom - lider pe piata domestica - opereaza 130 de zboruri interne regulate pe saptamana, cu plecare din Bucuresti catre Bacau, Baia Mare, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi, Oradea, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Targu Mures, Timisoara si din Cluj - Napoca spre Constanta, cele mai cautate destinatii interne fiind Timisoara, Cluj, Iasi, Oradea si Suceava.

Si timisorenii de la Carpatair opereaza 78 de zboruri pe saptamana cu plecare din Timisoara spre Bucuresti, Cluj-Napoca, Sibiu, Bacau, Iasi, Suceava, Oradea, Craiova si Constanta.

Nici cursele internationale nu scapat de programul de restructurare propus de Ussama, astfel, compania low-cost a renutat la zborurile din Larnaca catre Milano, Viena si Varsovia. “Nu consider o greseala lansarea bazei operationale din Cipru, insa stiam de la inceput ca vor fi curse sezoniere, de vara, pe segmentul de leisure”, declara acum seful Blue Air, care, la inaugurarea bazei din Larnaca, in martie 2010, estima transportarea a 160.000 de pasageri si un grad de ocupare de 75%. Operatorul aerian va mai renunta, incepand cu orarul de iarna (31 octombrie) si la cursa Bucuresti - Lisabona, desi era singura linia aeriana care opera un zbor direct.

Odata cu reducerea numarului de destinatii, Blue Air se va dispensa si de 4 dintre cele 10 aeronave cu care opera. “Nu am mai prelungit contractul de leasing pentru 4 aeronave. Astfel, ramanem cu 6 aparate de zbor, plus alte doua care vor fi livrate pana la sfarsitul anului, ca parte a unei comenzi catre Boeing”, a mai spus reprezentantul Blue Air.

In urmatoarea luna, cand planul de restructurare va fi finalizat, o parte dintre pilotii si insotitorii de bord vor fi concediati, ca urmare a returnarii celor 4 aeronave. “Va urma un proces de disponibilizari in cazul echipajului de bord, pe fondul micsorarii capacitatii de zbor. Practic, angajatilor vizati nu li se va mai prelungi contractul”, a explicat egipteanul Ussama.

Blue Air are in prezent 780 de angajati, circa 250 dintre acestia fiind piloti si insotitori de bord.

Blue Air anunta cresteri semnificative in primul semestru

Blue Air anunta cresteri semnificative in primul semestruIn ciuda planului dur de restructurare, Blue Air sustine ca a raportat cresteri semnificative in primele 6 luni. “In primul semestru am inregistrat o crestere de 41% a numarului de pasageri fata de perioada similara din 2009 (n.red. in primele 6 luni din 2009, Blue Air a transportat 540.000 pasageri). Cresterea s-a datorat, in principal, operatiunilor de pe aeroporturile din Bacau, Sibiu si Larnaca”, a mai afirmat oficialul Blue Air.

Din Bacau, compania opereaza curse spre Londra, Roma, Bergamo si Torino, iar din Sibiu spre Stuttgart si Madrid si vrea sa introduca si Londra in orarul de iarna.

Potrivit sefului Blue Air, veniturile companiei au crescut, in primul semestru, cu 10% fata de prima jumatate a anului trecut, in timp ce gradul mediu de ocupare a fost de 76 - 78%. “In primul semestru, profitul a avut de suferit, costurile fiind mai ridicate decat in primele 6 luni din 2009. Planul de restructurare vizeaza, in primul rand, cresterea marjei de profit”, mai explica Ussama care adauga ca un profit de 1,5 milioane euro la o cifra de afaceri de 150 milioane euro, atat cat a raportat compania in 2009, nu este suficient si trebuie imbunatatit. “Marja mica de profit este cauzata de criza economica care a dus la scaderea tarifelor. Intreaga industrie se confrunta cu o situatie dificila”.

Ussama a confirmat si faptul ca linia low-cost are anumite datorii catre numerosi furnizori si creditori. “Intr-adevar, in unele cazuri, nu am respectat termenele de plata pentru ca nici noi, la randul nostru, nu primim banii la timp”, sustine acesta.

Dupa finalizarea procesului de restructurare, compania isi va revizui in scadere estimarile privind numarul de pasageri si cifra de afaceri din acest an. La inceputul lui 2010, Blue Air estima 2,2 milioane pasageri transportati si o cifra de afaceri de 200 - 220 milioane euro.

Cu ce mutari raspund rivalii de la Wizz Air

Cu ce mutari raspund rivalii de la Wizz AirWizz Air, principalul competitor al Blue Air, pe piata low – cost locala sustine ca nu isi va restrange activitatea in orarul de iarna.

“In acest an Wizz Air a lansat noi zboruri din Bucuresti si din Cluj catre Pisa, Cuneo – Torino, Zaragoza si Weeze – Dusseldorf si din Timisoara catre Forli – Bologna. Nu avem nicio intentie sa renuntam la anumite destinatii sau zbouri in sezonul de iarna. Obiectivul nostru este sa asiguram o crestere robusta fata de anul trecut”, a declarat, pentru Wall-Street, Attila Dankovics, director marketing, vanzari si comunicare al Wizz Air.

In acest an, low-costul maghiar, a alocat doua noi aeronave Airbus A320 bazelor din Bucuresti si din Cluj, crescandu-si flota din Romania la 8 aeronave.

Potrivit oficialului companiei, planurile de extindere pe piata locala vor continua. “Am reusit sa ne dezvoltam in aceasta perioada dificila cand alte companii au fost afectate de recesiune. Asteptati-va ca Wizz Air sa creasca in Romania”, a mai spus Dankovics.

Linia aeriana low cost Wizz Air a transportat in primele 6 luni ale acestui an 917.000 pasageri, in crestere cu 31,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Gradul mediu de incarcare in aceasta perioada a fost de 84%. Wizz Air isi propuna sa transporte 2 milioane de pasageri in relatia cu Romania in acest an.