1 / 4

Este privatizarea o solutie? Care sunt riscurile?

Privatizarea este ultima solutie pentru compania aeriana Tarom, aflata pe pierderi de zece ani, insa are nevoie sa se integreze intr-un mare grup aerian, altfel nu va supravietui, potrivit consultantilor. “Este singura solutie de eficientizare, dar bineinteles prin privatizare intelegandu-se atragerea unui operator aerian strategic pentru ca piata transportatorilor aerieni de linie se oligopolizeaza in Europa, vor ramane probabil trei mari grupuri, Lufthansa, British Iberia, Air France KLM. Acestia sunt gigantii, iar Tarom trebuie sa incerce sa se pozitioneze cu unul dintre ei. Vremea subventionarii de la bugetele nationale a micilor operatori a trecut de mult”, considera Doru Lionachescu, partener principal al casei de investitii Capital Partners.

Pierderile Tarom au depasit 21 de milioane de euro in anul 2009, iar operatorul aerian a fost inclus pe lista companiilor monitorizate de FMI din noul acord, iar institutia financiara va evalua atat pierderile, cat si arieratele operatorului aerian.

In opinia bancherului de investitii, transportul aerian este un business globalizat cu ultragiganti, precum Air China, Emirates si companiile americane, iar o privatizare esuata ar duce la faliment, grecii, ungurii, bulgarii fiind cele mai bune exemple.

“In privatizarea Tarom trebuie sa se porneasca de la certitudinea ca fara un partener strategic foarte mare Tarom nu va supravietui. Ungurii au incercat privatizare cu un investitor nestrategic si a esuat, bulgarii cu operatorul national a falimentat, deci este o chestiune de timp pana si Taromul isi va inchide portile, daca nu gasim o solutie. Sa ne uitam la Olimpic care a incercat sa mearga pe cont propriu. Grecii au incercat cu operatorul national de stat, care a dat faliment cu pierderi enorme”, spune Lionachescu.

Ungaria a privatizat prima oara Malev în in urma cu 19 ani, cand operatorul aerian Alitalia si un fond de investitii au preluat un pachet de 35% din actiunile companiei. Apoi, maghiarii au esuat in repetate randuri sa privatizeze Malev, iar guvernul a fost nevoit sa finanteze compania cu peste 20 miliarde forinti (circa 96 milioane de dolari) in 2010 pentru a evita falimentul.

Cum a pierdut Tarom startul in cursa pentru gasirea investitorului strategic

Guvernul a incercat in anul 2000 sa vanda Taromul, insa atunci investitorii nu au fost interesati, asa ca privatizarea a esuat. In prezent, operatorul “a ramas pe dinafara”, potrivit consultantilor, pentru ca majoritatea companiilor aeriene s-au unit de mult timp. “Nu va fi usor pentru ca Taromul vine in aceasta competitie tarziu, dupa ce s-au produs consolidari semnificative si nu vine de pe pozitia unui operator interesant pentru majoritatea jucatorilor straini. Este o companie fragila, de pluton, nu va fi usoara privatizarea. Tarom vine dupa un exercitiu de privatizare esuat, este adevarat ca acum vreo 10 ani, insa pietele nu uita usor”, este de parere Lionachescu.

In anul 2007, Ministerul Transporturilor a propus lansarea unei oferte publice secundare de vanzare pentru 5% din titluri, insa nu s-a concretizat.


Sefa Tarom, despre privatizare: O companie din mediul privat, mai usor de condus.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri