Din ce este compus Alibaba

Din ce este compus Alibaba

Grupul Alibaba, mai putin cunoscut in Romania, are sase business-uri principale. Toate acestea faciliteaza vanzarile dintre cumparatori si vanzatori – niciunul dintre ele nu retine stocuri, fiind in acest sens similar cu eBay.

Taobao.com – un retailer similar cu Amazon.com
Tmall.com – un retailer similar cu eBay
Ju.tmall.com – un grup chinezesc de retail
1688.com – o platforma business to business de retail
Aliexpress.com – permite consumatorilor globali sa cumpere direct de la producatori din China

Impreuna, acestea cinci genereaza 11,3 miliarde de dolari anual, deservind 231 de milioane de clienti. Multe branduri americane si europene majore vand pe Tmall Global. Alibaba avea aproape 21.000 de angajati in decembrie 2013.

Sursa foto: Shutterstock

Avantaje de a opera intr-o piata in curs de dezvoltare

Avantaje de a opera intr-o piata in curs de dezvoltare

Alibaba a devenit cea mai mare companie de eCommerce din lume si creste in continuare intr-un ritm rapid. China are 302 milioane de internauti care achizitioneaza produse si servicii online, dar numarul acestora este intr-o puternica crestere, conform iResearch, existand deci loc masiv de crestere in statul cu cea mai mare populatie din lume.

Toate acestea, cumulat cu faptul ca Alibaba a fost profitabila ani de-a randul ar putea conduce la un IPO evaluat de specialisti intre 150 si 200 de MILIARDE de dolari.

Spre deosebire de unele companii americane care erau aproape de varful evolutiei lor atunci cand s-au listat pe bursa (Facebook?), Alibaba are in fata un potential masiv de crestere. China are cei mai multi internauti din lume, 618 milioane, dar mai putin de jumatate cumpara pe Internet, lasand deci spatiu mare de evolutie pentru gigantul eCommerce.

Zona mobile, dominata categoric de Alibaba

Zona mobile, dominata categoric de Alibaba

Alibaba profita din plin de efectele aduse de multiplele canale de vanzari care atrag un numar din ce in ce mai mare de furnizori care, la randul lor, atrag din ce in ce mai multi clienti, acestia din urma generand profit pentru producatori, retaileri si, evident, Alibaba. Gigantul are o marja de profit de invidiat pentru orice industrie – circa 45%.

Conform formularului pre IPO trimis de Alibaba catre organismul de reglementare Securities and Exchange Commission, “Piata de retail traditional din China are de depasit provocari majore din cauza numarului redus de retaileri, o infrastructura subdezvoltata, produse limitate si calitate inconsistenta. Aceste provocari, resimtite mai acut in zone non-urbane, cauzeaza consumatorii sa treaca peste offline si sa favorizeze comertul online si mobil”.

Alibaba domina de asemenea zona de retail mobile din China, detinand o masiva cota de 76% din piata, conform iResearch.

Si pe plan international?

Si pe plan international?

In ceea ce priveste vanzarile internationale, Alibaba subliniaza ca se va dezvolta la nivel global prin conectarea brandurilor de peste Ocean si din Europa cu consumatorii chinezi via Tmall Global, platforma lansata mai devreme in acest an. De asemenea, va conecta furnizorii chinezi cu pietele internationale prin AliExpress.

Pe masura ce China devine o forta economica din ce in ce mai mare, cererea pentru bunuri straine creste si ea. Bunurile chinezesti au, inclusiv in Romania, o reputatie nu tocmai de invidiat – sunt considerate falsuri, copii de proasta calitate, indoielnice, nesigure sau chiar periculoase.

In urma cu cativa ani, in China a avut loc un scandal enorm legat de unele produse pentru bebelusi care erau nocive acestora. Foarte multi parinti din statul asiatic si-au indreptat imediat atentia catre produse din import. In 2011, Tmall a incheiat un parteneriat cu compania europeana Nutricia Early Life Nutrition, subsidiara a Grupului Danone, pentru a oferi parintilor chinezi produse de calitate. In 2013, Nutricia a vandut circa 3 milioane de pachete baby formula prin Tmall.

Pentru a livra in afara oraselor mari, Alibaba a cumparat 48% din China Smart Logistics, companie de curierat majora din statul asiatic.

Date financiare

Date financiare

Veniturile sunt generate de la retaileri prin servicii de marketing online (via Alimama, platforma de marketing proprietara), comisioane din tranzactii si taxe pentru servicii online. Alibaba ofera mai multe instrumente tehnologice, unele contra cost, care ajuta vanzatorii de pe platforma Taobao Marketplace sa isi imbunatateasca magazinele virtuale si dispunerea marfilor. Alibaba, similar cu Amazon, ofera de asemenea servicii de cloud computing pentru vanzatori.

Veniturile companiei la noua luni financiare incheiate la 31 decembrie 2013 s-au ridicat la 6,5 miliarde de dolari, in crestere cu 57% de la an la an. profitul net a fost de 2,9 miliarde de dolari, in crestere cu 305%.

Veniturile provenite de pe plan international au fluctuat, in functie de trimestru – de la maximul de 12% din total, la minimul de 6,7% in trimestrul patru.

Riscuri

Riscuri

In ciuda tuturor atuurilor subliniate mai sus, in principal situatia financiara si potentialul de crestere, foarte multi factori ar putea sa dea peste cap viitorul Alibaba. Dupa cum scrie PracticalEcommerce.com, acestia ar fi:

  • Climatul economic din China: veniturile si profitul companiei ar putea fi impactat puternic de orice incetinire a cresterii economiei Chinei;
  • Interferenta Guvernului: intr-o tara comunista, precum China, exista oricand posibilitatea ca Guvernul sau bancile detinute de stat sa incerce o preluare agresiva a business-ului. Punctul de vedere al Alibaba asupra acestui punct este ca “Sistemul de reglementare si cel legal din China este complex si in curs de dezvoltare si viitoare reglementari ar putea impune noi necesitati business-ului nostru”.
  • Guvernare corporatista: Fiind o companie straing, Alibaba nu se va supune unor reguli din SUA. Un “stegulet rosu” important este faptul ca detinatorii actiunilor nu vor avea multe de spus in directiile de dezvoltare ale companiei, aceasta urmand a fi condusa de o echipa de senior management, din China. NYSE a permis acest lucru.

Masura importanta inaintea listarii

Masura importanta inaintea listarii

Pe masura ce data IPO-ului se apropie, Alibaba Group a inceput un proces amplu de a scoate de pe site produsele care sunt considerate falsuri, scrie Bizjournals.com.

Procesul de scoatere a produselor este similar cu cel al eBay si a inceput la data de 1 mai. El se aplica vanzatorilor de pe Taobao. Sub noile reguli, plangerile de produse contrafacute se vor rezolva mult mai rapid, fara a necesita zile sau chiar saptamani de investigatii, conform International AntiCounterfeiting Coalition.

Compania spune ca plateste anual peste 16 milioane de dolari pentru a limita numarul de produse contrafacute de pe platforma, Taobao fiind cea mai mare problema.

Sursa foto: Cumparand online: Shutterstock