Respira

Respira

Serios, doar opreste-te si respira adanc. Atunci cand apar probleme, deseori oamenii pot reactiona pripit, fara sa gandeasca suficient inainte, sa isi dea seama ce ramificatii ar putea avea problema sau chiar fara sa empatizeze cu altii. Pentru a rezolva problema, va trebui sa iti iei cateva secunde sau chiar minute sa gandesti solutia.

In cursul sau la EdX.org, “Becoming a Resilient Person – The Science of Stress Management", profesorul Clay Cook de la Universitatea din Washington sugereaza sa te concentrezi la respiratia ta, nu in a-ti schimba respiratia; in acest fel, te vei relaxa si iti vei limpezi mintea. Apoi axeaza-te pe ganduri, idei, emotii, si chiar si senzatii. Ar trebui sa poti incepe mult mai usor sa gandesti logic.

Incearca sa determini de unde a pornit problema

Incearca sa determini de unde a pornit problema

Indiferent de problema, incearca sa determini repede ce anume nu a mers cum trebuie. Deseori procesul rezolvarii rezida in descoperirea punctului sau punctelor unde lucrurile nu au mai mers cum trebuia. Depistarea punctului de origine iti poate oferi informatii esentiale pentru rezolvarea cat mai rapida a problemei. Determina de asemenea si cine este impactat si identifica riscul pentru business-ul tau. Unii chiar recomanda sa iti imaginezi cel mai rau scenariu posibil si sa incerci sa preintampini problemele.

Asuma-ti responsabilitatea

Asuma-ti responsabilitatea

Indiferent de rolul pe care l-ai avut in crearea problemei, asuma-ti responsabilitatea gasirii solutiei. Este complet gresit sa incerci, cat inca problema persista, sa gasesti vinovatul/vinovatii si sa ii obligi pe ei sa incerce sa rezolve erorile.

Un lider bun intelege ca fiecare decizie luata vine cu un set de consecinte sau/si lucruri pozitive si trebuie sa si le asume. Uneori acest lucru merge pana la a trebui sa refuzi, pe moment, un client.

Vino cu un plan

Vino cu un plan

Odata determinata cauza problemei si cine este impactat, trebuie sa iti asumi si responsabilitatea gasirii solutiei. Vino cu un plan care va face totul mai bine. Daca problema te afecteaza in mod direct, gandeste o solutie care va diminua impactul negativ cat mai mult. Daca problema afecteaza alta persoana, incearca sa o examinezi din perspectiva respectivului om – care ar fi cea mai buna solutie in situatia lui/ei?

Daca problema afecteaza chiar un client, ar fi bine uneori chiar sa intrebi ce fel de solutie ar dori. In final, identifica pasii care ar trebui luati pentru a rectifica eroarea.

Actioneaza

Actioneaza

De prea putine ori problemele dispar de la sine. Pune cap la cap toti pasii de mai sus si actioneaza.

Sursa foto: Shutterstock: copii business