Tranzactiile short de la Sibiu, sansa de castig pe timp de criza

Tranzactiile short de la Sibiu, sansa de castig pe timp de crizaIn conditiile in care Sibex ofera investitorilor contracte futures pe actiuni si instrumente care se tranzactioneaza si pe Bursa de Valori Bucuresti, iar intre pietele de capital exista o interdependenta, efectele crizei s-au resimtit similar si la Sibiu.

Slabirea puterii financiare a participantilor la piata, scaderea investitiilor in derivate, ca urmare a deprecierii portofoliilor de pe piata spot, reducerea volumul de tranzactionare sunt doar cateva dintre problemele prin care Bursa sibiana a trecut si trece din septembrie 2008.

“Ultimul an a reprezentat pentru Sibex, ca si pentru alte burse, o piata de incercare, o perioada in care am putut verifica soliditatea institutiei noastre si a capacitatii de a gestiona efectele crizei si cred ca in mare masura am reusit, pana in momentul de fata, sa rezolvam eficient dificultatile cu care ne-am confruntat”, a declarat Teodor Ancuta, presedintele Bursei sibiene.

Scadere de 30% a contractelor incheiate

Scadere de 30% a contractelor incheiateIn primele opt luni ale acestui an, la Sibex s-au incheiat 1,70 milioane de contracte, dintre care 98% au fost reprezentate de contractele futures, in scadere cu 30% fata de aceeasi perioada din 2008.

Presedintele Bursei ne-a explicat ca desi transferurile au suferit un recul, specificul pietei derivatelor - unde cu investitii reduse, de 15-20% fata de piata la vedere, se pot obtine rezultate similare - a fost un factor decisiv in mentinerea atractivitatii Bursei.

“Nu trebuie sa uitam de faptul ca, in conditiile unui trend descendent prelungit, Bursa sibiana a fost singura sansa de castig a investitorilor, datorita posibilitatilor oferite de tranzactiile short”, sustine Ancuta.

Totusi, o crestere importanta a interesului s-a manifestat pe piata optiunilor, unde s-au incheiat de la inceputul anului 31.865 de instrumente, in crestere cu 116% fata de perioada ianuarie-august 2008.

Pentru acest an, Bursa sibiana si-a stabilit un obiect de 4 milioane de contracte, in crestere cu circa 10% fata de volumul din 2008.

“Tinand cont de criza financiara, putem spune ca este o tinta indrazneata, mai ales ca in mediul de business majoritatea companiilor si-au fixat obiective inferioare celor din 2008”, spune presedintele instutiei care mizeaza, in acest sens, pe o crestere graduala a volumelor in aceasta toamna.

De asemenea, bursa si-a propus sa obtina un profit de 1,69 milioane lei, target ce poate fi atins in conditiile in care la finalul lunii iulie rezultatul era de 1,11 milioane lei.

Raspunsul la criza: produse si scadente noi

Raspunsul la criza: produse si scadente noiMasurile cele mai vizibile realizate de catre Sibex au vizat cresterea atractivitatea pietei prin implementarea de noi produse si scadente.

Din februarie, Bursa a introdus scadente de o luna si la doua luni pentru opt perechi de derivate. Astfel, contractele futures DESIF2, DESIF3, DESIF5, DESNP, EUR/RON, EUR/RON5, USD/RON si CHF/RON, precum si optiunile pe aceste contracte futures, beneficiaza, de la inceputul anului, de scadente de o luna si doua luni.

Totodata, Sibex a lansat, la mijlocul lunii august, in premiera pentru piata de capital romaneasca, contractele financiare pe diferenta (CFD) pe actiunile SIF Banat-Crisana, SIF Muntenia, Bancii Transilvania, BRD Groupe Societe Generale, Petrom si Broker Cluj.

“Speram ca noile contracte sa aiba un impact pozitiv, iar lichiditatea lor sa creasca gradual, pe masura ce participantii vor percepe avantajele acestora comparativ cu instrumentele clasice din piata spot”, sustine presedintele Sibex.

De asemenea, Bursa sibiana se afla foarte aproape de lansarea unei piete spot proprii, dupa ce a primit avizul din partea Bancii Nationale a Romaniei (BNR) la inceputul lunii iulie, urmatorul pas fiind obtinerea autorizatiei de functionare din partea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM).

“Speram ca in momentul lansarii pietei spot sa oferim investitorilor posibilitatea de a tranzactiona actiuni ale patru companii, iar la finalul acestui an sa ajungem la 6-7 companii”, declara Ancuta.

Promovare prin cursuri gratuite si mass-media

Promovare prin cursuri gratuite si mass-mediaBursa sibiana a elaborat in 2008 un sistem pe promovare prin intermediul unor cursuri gratuite de initiere in tranzactionare de piata futures in multiple locatii din Romania – Sibex Derivates Tour.

Campania, care viza educarea potentialilor clienti in tranzactionarea instrumentelor derivate, a avut loc in perioada ianuarie-iunie si a inclus 18 cursuri de pregatire desfasurate in 16 orase din tara.

“Per total, la cursuri au participat circa 800 de persoane, iar in perioada derularii campaniei au fost inregistrate aproximativ 400 de noi conturi de clienti la Bursa sibiana”, explica Ancuta.

Prin masurile de promovare s-a aflat si continuarea politicii de marketing prin mediatizarea bursei in mass-media cu profil financiar.