Cum s-a modificat peisajul publicitatii online
La capitolul ‘schimbari in bine’
Cum au rezistat
O criza…personala
Cele mai bune sfaturi primite
1 / 6

Cum s-a modificat peisajul publicitatii online

Criza financiara a dus la scaderea costurilor prin oferirea de conditii mult mai bune clientilor care investesc in publicitatea online, pana in 2008 existand cresteri medii anuale ale preturilor de 20-30%, sustine Mihai Seceleanu (foto), director general al publisher-ului InternetCorp.

O alta schimbare generata de actualul context economic in piata de profil consta in faptul ca 2009 reprezinta primul an din istoria publicitatii online din Romania in care publisherii au obtinut o cota de piata agregata mai mare decat cea a regiilor de publicitate. In plus, avand bugete mai mici de publicitate, clientii au inceput sa fie mult mai selectivi in alegerea site-urilor pe care le aproba in planurile de media, targetul si brandul respectivului proiect online alaturi de cost si de conceptul de promovare devenind mult mai importante in acest an.

La randul sau, Mugur Patrascu, director general al iLeo, agentia interactiva parte a grupului Leo Burnett, declara ca piata locala de publicitate online a scazut mai ales in a doua partea a anului, in prezent aflandu-se intr-un “mic impas”.

“Boom-ul din 2008 nu a fost suficient pentru a educa si a convinge oamenii din marketing sa foloseasca acest mediu iar taierea bugetelor si recesiunea business-ului din 2009 a afectat direct online-ul din acest motiv. In momentul in care ai presiuni din mai multe parti, prima data renunti la lucrurile pe care nu le stapanesti sau de care nu esti convins. Iar online-ul este in aceasta pozitie. Practic mediul on-line inca nu a intrat in cultura de marketing a companiilor si este printre cele mai afectate medii de aceasta criza”, spune Patrascu.

De asemenea, Bogdana Butnar, managing director la MRM Worldwide Romania, afirma ca entuziasmul oamenilor din online s-a temperat, intrucat rata de dezvoltare este mult mai scazuta decat se preconiza.

“Toti marii jucatori au inceput sa emita mesaje mult mai moderate si mai precaute si in consecinta atmosfera nu mai este cea de fierbere pozitiva din ianuarie-februarie 2008. Am vazut de asemenea o miscare tot mai semnificativa catre consolidarea business-urilor de online cu business-uri la care sunt complementare. Apar tot felul de parteneriate, se stabilesc afilieri. Au aparut si primele frictiuni intre publisherii online si cei traditionali offline”, spune Bogdana Butnar, subliniind ca investitiile si marile achizitii au disparut complet.

“Toata lumea tine cu dintii de bani si se gandeste cum sa treaca cu bine ultimul trimestru din 2009 si de primul din 2010”, adauga Butnar.

Totodata, reactia regiilor de media a fost diferita: o parte dintre ele au acceptat presiunea pietei, au re-aparut pe piata discounturi de pana la 70-80%, de multe ori costul de media s-a dus mult sub pragul de rentabilitate din pucnt de vedere al costurilor, observa si Adrian Stanescu, country manager Thinkdigital Romania&Moldova.

O alta tendinta remarcata de Stanescu a fost orientarea proprietarilor de site-uri si regiilor de media spre lichiditate in detrimentul profitului sau al acoperirii costurilor.

“In mod nejustificat din punctul meu de vedere, pentru ca oricum cheltuielile de publicitate pe media online se aflau pe un trend crescator, si media online prezinta avantaje clare si foarte bine definite fata de alte medii. Au existat si regii de vanzari/ companii care au reactionat mai precaut in sensul in care politicile de vanzari din Romania sunt parte integranta a unor politici de vanzari internationale, si aici ne referim in mod special la publisherii internationali”, spune Adrian Stanescu.

Cititi si Publicitatea online la 6 luni: Un prim trimestru ”sangeros”, urmat de o revenire usoara

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri