“Consumand design iti imbunatatesti stilul de viata, te simti mai bine in spatiul in care lucrezi sau locuiesti si esti mai putin stresat. Eu incerc ca prin interventii care nu sunt majore sa ajut oamenii sa isi exprime personalitatea prin diverse obiecte care sa le placa foarte mult, fara sa aiba un buget foarte mare, fara sa aiba o situatie financiara speciala”, afirma tanara in varsta de 28 de ani.

Anca Fetcu a terminat Liceul de Arta Nicolae Tonitza (specialitarea design interior), iar in facultate, in primii trei ani, a invatat ce inseamna designul de produs la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti. Intre 2007 si 2008, in ultimul an de studiu, a plecat cu o bursa Erasmus unde a studiat un an in Anglia, la Universitatea din Wolverhampton.

“In Romania se pun niste baze teoretice foarte puternice, studiezi foarte mult istoria artei, inveti sa desenezi foarte bine, iti formezi o baza in care poti sa exprimi orice. In schimb, in Anglia, ei invata sa deseneze la nivel de baza pentru ca totul se face pe calculator. Dar fac multa practica si au atelierele foarte bine puse la punct. Acolo am invatat sa lucrez cu foarte multe echipamente”, afirma antreprenoarea.

Angajat si antreprenor. Antreprenor si proiecte punctuale

Dupa ce s-a intors in tara, in 2008, s-a angajat ca designer de produs la studioul de design Lectura Form (parte din grupul La Strada). Din 2009 a lucrat la agentia de marketing experiential Roddia, iar in paralel cu jobul facea si design de produs.

Anul 2010 a fost unul foarte important pentru Anca Fetcu, pentru ca a participat cu sprijinul Cameliei Sucu la Saptamana designului de la Milano, unde a reprezentat Romania in sectiunea Elle Deco International Design Awards (EDIDA), ca urmare a castigarii concursului 3D- Depedent de Design, organizat de Elle Decoration Romania.

Tot in 2010 si-a infiintat brandul “By Anca Fetcu”, detinut de compania Smart Design&Consulting. Daca in primul an a fost angajata intr-o companie, iar cand avea timp se ocupa de propriile proiecte, din 2011 este antreprenor full time.

Nu ofera detalii despre numarul de clienti sau venituri. Spune insa ca i-ar placea ca ea si ceilalti designeri romani de produs care sunt antreprenori sa se poata sustine doar din businessurile lor. Pentru ca acum majoritatea mai au si alte proiecte pentru a obtine veniturile de care au nevoie.

“Acum am comenzi punctuale, dar mai trebuie sa fac si graphic design ca sa ma pot sustine”, spune Fetcu.

Pana acum, antreprenoarea a colaborat cu concept store-ul Iqonique si pubul Energiea din Bucuresti si s-a ocupat de designul de interior al gradinitei Linden Kindergarten si restaurantul Simplicity din Brasov.

“Designul este un mix intre a crea un obiect functional si frumos, el vine in intampinarea unei nevoi, dar se imbina cu partea estetica, cu niste coordonate culturale. Fiind designer de produs la baza, atunci cand ma ocup de amenajarea unui loc, nu caut sa folosesc obiecte pe care le vad in cataloage, ci sa creez lucruri noi. In general creez totul de la A la Z cu obiecte care se potrivesc personalitatii fiecaruia”.

Cel mai greu este sa gaseasca ateliere care sa creeze obiecte in serie limitata

Cea mai mare dificultate pentru designerii romani de produs este gasirea de ateliere care sa accepte sa creeze produse in serie limitata.

“Apoi, un alt lucru dificil este sa promovam obiectele, adica sa fie magazine care sa le expuna. Un alt obstacol este pretul, pentru ca un astfel de produs nu poate avea un pret la fel de competitiv precum brandurile internationale care se vand in mult mai multe exemplare”, spune Fetcu

Citeste si:

Desi tanara poate crea orice fel de obiecte, cele pe care s-a specializat sunt corpurile de iluminat. In general, acestea au preturi intre 400 si 700 de lei.

“Am pus accentul pe corpuri de iluminat, pentru ca lumina este un factor foarte important in confortul psihic al oamenilor. Iar produsele de succes sunt cele functionale, dar care depasesc aceasta parte practica si care plac foarte mult. Si, astfel, cele mai bine vandute produse ale mele sunt cele care au activat o latura emotionala a oamenilor, respectiv cele figurative. De exemplu, au avut un succes foarte mare lampa "Terrier" sub forma unui catel si lampa "Kiss me" care reprezinta un sarut stilizat”, afirma tanara antreprenorare.

Vrea sa lanseze kituri de infrumusetare

Apoi, in topul vanzarilor brandului By Anca Fetcu s-au numarat obiectele de mobilier sau mic mobilier (oglinzi, accesorii).

Pentru urmatoarea perioada, tanara isi doreste sa se extinda pe segmentul de corpuri de masa, cel de mobilier modular si pe cel de “kituri de infrumusetare”.

Kiturile de infrumusetare se refera la cutii care includ diferite accesorii precum butoni ori manere de mobilier care sa ajute la reconditionarea mobilei vechi.

“Vreau ca aceste kituri sa fie disponibile pe piata la finalul acestui an sau la inceputul lui 2014. Inca nu am stabilit un pret, dar scopul este sa fie foarte accesibile pentru cei care si le doresc, sa fie mai atractiv sa cumpere astfel de produse decat sa isi cumpere mobile noua”.

Cei care isi doresc sa comande produsele antreprenoarei o pot face de pe site-ul acesteia, de pe contul de Facebook al antreprenoarei, din showroomurile Casara si Dizainar din Bucuresti, din galeria Aiurart din Bucuresti, de pe site-ul Molecule-f.com si din galeria Kunstbarkeiten din Graz Austria.

Anca Fetcu este in discutii cu o companie din Elvetia pentru un proiect prin care sa poata sa isi vanda creatiile si in strainatate.

Pentru ca majoritatea designerilor nu se pot sustine doar din acest business si ca sa atraga atentia magazinelor si a investitorilor fata de tinerii din acest domeniu, in toamna anului trecut, Anca Fetcu a creat impreuna cu Ioana Bardas si Simona Buta organizatia Bucharest Design Center (BDC) care promoveaza designerii romani de produs. Centrul cuprinde acum in jur de 50 de designer de produs.

“Designul trebuie sa se adreseze tuturor oamenilor, nu doar celor care au venituri mari. Consumatorii de design din Romania sunt foarte suprinzatori, sunt produse despre care nu crezi ca vor avea succes, dar apoi se vand foarte bine. De asemenea, consumatorii romani de design sunt in general persoane intre 20 si 45 de ani, din orase mari, sunt persoane care au acces la informatie si au cultura vizuala”, a declarat Fetcu.