Banca viitorului in care interactiunea cu clientul se va face doar prin mediul digital nu mai este doar un exercitiu de imaginatie. Tehnologia permite acum lucruri la care nu visam acum cativa ani, iar bancomatele se transforma in masinarii multifunctionale care vor putea oferi credite prin autentificare biometrica, printarea si semnarea contractelor, deschiderea conturilor pe loc si chiar interactiunea video dintre client si functionarul bancar. Bogdan Constantinescu, directorul general al Printec Romania, a vorbit intr-un interviu la Profesionistii in Banking despre tehnologiile accesibile care ne bat la usa, in banking, dar care sunt deocamdata limitate de reglementari.

Il puteti urmari pe Bogdan Constantinescu si la Banking 2.0, conferinta wall-street.ro dedicata inovatiilor din zona bancara. La editia din acest an vom discuta despre digitalizarea relatiei client-bancher si despre creditarea online. Inscrie-te aici gratuit.

"Pentru banci a devenit deocamdata o prioritate aducerea la zi a parcului de bancomate, ca parte a canalului digital pe care il propun. Toate bancile si in primul rand cele mari au initiative de reinnoire a flotei, dar aceasta nu se poate face intr-un interval scurt de timp. Investitia este consistenta si esalonata pe cativa ani. Dar, cel putin de anul trecut, am constatat un trend extrem de solid de inlocuire", a mentionat Constantinescu.

El a explicat ca, odata cu inlocuirea acestora, sunt introduse echipamente care permit functionalitati in plus, nu doar extragerea banilor, ci si depunere de bani sau posibilitatea de a depune in conturi catre terti. Exista bancomate care pot permite si transferurile de bani prin Moneygram sau Western Union sau schimbul valutar.

In prezent exista doua tipuri de ATM-uri care convietuiesc in piata: cele simple, de cash-out (extragere de bani) si cele multifunctionale, iar viteza de inlocuire a bancomatelor vechi cu multifunctionale este foarte mare.

Am ajuns in momentul in care cand folosesc cardul mi se spune pe nume si sunt intrebat daca vreau sa fac tranzactia obisnuita.

Cel mai nou si high-tech bancomat oferit de Printec schimba radical interfata cu utilizatorul, care va interactiona prin touch screen asa cum ar face-o pe o tableta sau smartphone. "Ecranele sunt mai mari, are touch screen, iar aplicatiile sunt intuitive".

Insa, in spatele acestei zone de user interface, un multifunctional are in primul rand solutii de cash-out, dar cu diferite tehnologii de selectie a banilor, de identificare a falsurilor, a bancnotelor uzate, posibilitatea de a depune bani sau chiar cecuri, dar si posibilitatea prin aceste bancomate de a deschide un cont si de a semna un contract.

"Exista deja posibilitatea de a printa pe A4 contracte, de a semna, de a le depune. Partea de siguranta creste, de asemenea, foarte mult, zona de prezentare a cardurilor, posibilitatea de a folosi solutii de biometrie pentru identificare si de a efectua tranzactii fara a prezenta un card", spune Bogdan Constantinescu, mentionand ca infrastructura poate sa ofere acces la inovatii impresionante in ceea ce priveste relatia clientului cu banca, insa reglementarea este cea care bate pasul pe loc.

El sesizeaza in acelasi timp ca tendintele duc ecosistemul bancar din ce in ce mai mult pe servicii bazate pe cloud. "Avem deja o solutie implementata, nu in geografia Romaniei, care se bazeaza strict pe cloud, in care toata partea de inteligenta este la nivelul cloud-ului, in timp ce la nivel fizic este doar prezenta mecanica, de manipulare a bancnotelor", completeaza managerul Printec.

Creditarea se poate face direct la bancomat, prin identificare biometrica

In ceea ce priveste impactul tehnologiei asupra creditarii, Bogdan Constantinescu a raspuns unui exercitiu de imaginatie si a recunoscut ca inovatiile existente ar putea permite accesarea unui credit direct de la ATM, clientul putand fi identificat prin biometrie.

"Putem identifica in momentul de fata un client cu maxim de siguranta, mai bine decat cu cardul. In masura in care exista deja o relatie intre banca si acel client si exista si cadrul care sa permita un astfel de serviciu, nu vad niciun fel de limitare. E in logica lucrurilor ca aceste tipuri de servicii, mai ales cele simple precum creditele de consum, creditele mici, in care nu exista multe elemente de administrare a riscurilor, sa fie impinse spre zona digitala", subliniaza managerul Printec.

Pe de alta parte, Constantinescu atrage atentia ca bancile sunt putin in urma in ceea ce priveste marketingul prin canale digitale, fie ca vorbim de promovarea serviciilor bancii sau a diversilor retaileri parteneri ai bancii. "Exista solutii care permit crearea unei oferte care sa tina cont de ceea ce se intampla in proximitatea acelui bancomat. Pot ca impreuna cu retailerul de peste drum sa gandesc o campanie astfel incat pentru un anumit serviciu de banking sa ai un bonus daca te duci in urmatoarele 30 de minute la acel retailer", exemplifica Constantinescu.

Interactiunea video cu banca, o solutie fezabila?

Cu toate ca si aceste solutii de "interactive teller", prin care clientii pot interactiona video cu un functionar bancar sunt de domeniul prezentului, gradul de acceptare nu a impresionat la nivel european si cu atat mai putin in Romania. "Utilizatorul de card din Romania nu isi doreste sa acceseze servicii extrem de complexe in afara orelor de program, iar apetitul intr-o tara ca Romania de a obtine un credit, de a deschide un cont sau de a face tranzactii mai deosebite in afara orelor de program este mult mai redus", concluzioneaza Bogdan Constantinescu.

De aceea, bancile locale nu vor merge in acest moment in aceasta directie, avand in vedere efortul si resursele pe care ar trebui sa le puna la bataie.

Totusi, in Romania trecem printr-o perioada in care se incearca tehnologii pe mai multe directii si ce se intampla in piata locala este o replica a ceea ce s-a intamplat la nivel international, dar decalajul este de numai cateva luni.

"Intr-o piata ca Romania de multe ori este mult mai facil sa vii cu tehnologii sau cu idei noi. Ne avantajeaza faptul ca in piata romaneasca avem o comunitate de oameni apropiata de tehnologie foarte competenta. Pe de alta parte, foarte cinic vorbind, este o piata cu un risc mult mai mic pentru o banca internationala, deoarece un proiect poate nereusit 100% intr-o piata ca Romania nu are acelasi impact asupra bancii cum ar avea intr-o piata matura, majora. Si atunci apetitul pentru lucruri noi si incercari este mai mare, iar acest lucru ne avantajeaza", explica seful Printec.

Cand sunt intr-un branch, sunt deranjat de faptul ca toata lumea adreseaza aceeasi functionari, fie ca vorbim de o companie sau de o persoana care are o tranzactie absolut banala, spune Bogdan Constantinescu, referindu-se la trendul de personalizare a interactiunilor bancare.

Interactiunea total digitala cu banca ar putea sa para foarte atragatoare, dar unele experiente pe care bancile grecesti le-au avut trag un semnal de alarma cu privire la eliminarea totala a interactiunii umane. In Grecia, din cauza crizei financiare, la un moment dat s-a pus problema pentru anumite banci sa diminueze numarul de sucursale si a avut loc o reducere destul de substantiala a punctelor de lucru.

"Bancile si-au pus problema atunci sa lase ceva in lucru. Sa nu lase clientul neservit si sa nu rupa legatura dintre banca si client care ajunge pana la urma si la un nivel emotional. Au gandit ca solutia de self banking, fara niciun fel de interventie umana, va fi suficienta si va rezolva problema. Dar s-au lovit de 2 lucruri: abilitatea utilizatorilor de a folosi tehnologia fara a fi asistati. La un anumit segment de clienti, cu o anumita varsta, pregatire si o anumita expunere la tehnologie, au observat ca se fereste, mai ales cand nu sunt asistati de cineva care ii poate ajuta", a povestit Constantinescu.

Bancile grecesti care au incercat acest lucru au constatat un lucru similar cu experienta din zona de retail: apetitul unui client de a intra intr-un magazin absolut gol este foarte redus. "Esti tentat sa intri intr-un magazin, intr-un spatiu, in care sunt si alti oameni. Atunci au realizat ca trebuie sa combine cele 2 activitati. Si in piata noastra sunt foarte putine, spre deloc, initiative de a crea un canal de self service complet neasistat. Chiar si bancile cu un pariu extrem de solid pe aceasta zona incearca sa combine si sa existe o prezenta fizica in aceeasi zona", a mai spus seful Printec.

Platile contactless, aproape de mass market. Cele cu mobilul mai au de asteptat

In ceea ce priveste platile, Bogdan Constantinescu a mentionat ca tehnologia contactless este deja extrem de aproape de punctul de mass market si este pe o directie care nu mai poate fi schimbata, pentru ca face sens din orice punct de vedere, atat pentru utilizator, cat si pentru comerciant.

"Tehnologia se duce din ce in ce mai mult de la platile uzuale la comerciant catre platile sau tranzactiile perfectate la bancomate. Aceasta va fi o zona in care vom vedea lucruri interesante in urmatoarea perioada urmatoare, prin inchiderea unor tranzactii, fie in zona de self service, fie in cea a comerciantilor, cu diverse metode de identificare. Poate fi vorba de card, de date biometrice sau dispozitive mobile", a mai spus seful Printec.

Platile mobile in schimb au o rata de adoptie mult mai redusa decat a celor contactless, desi promisiunea de a putea plati cu un dispozitiv mobil folosit si pentru alte lucruri este foarte atragatoare. "Realitatea este ca plata pe mobilitate inca nu a prins asa de bine pe cat se astepta, si nu doar in Romania. Probabil ca inca nu exista o standardizare suficienta care sa permita solutii simple, usoare de implementat, cu un cost eficient si pentru utilizator si pentru institutia care promoveaza platile. Cu siguranta, insa, este un trend care va avea castig de cauza pe termen mediu si lung".

Securitatea este in topul preocuparilor intr-o banca

"As fi tentat sa spun ca securitatea este prima grija a bancilor in ceea ce priveste tehnologia, dar probabil ca as exagera. Usurinta in utilizare si eficienta sunt primele lucruri la care se uita, dar cu siguranta partea de securizare a tranzactiilor este o prioritate foarte mare pentru toata lumea", afirma Constantinescu.

Frauda in aceasta zona este un fenomen care nu poate fi neglijat si care este in crestere, din pacate.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri