Interesul fata de afacerile pe cont propriu este in crestere in Romania, asa ca ne propunem in cadrul proiectului editorial “What’s Ahead”, realizat in parteneriat cu Toyota Avensis, sa identificam cateva detalii despre ce urmeaza in antreprenoriat.

Romania este tara cu cea mai dinamica activitate antreprenoriala din Europa, potrivit Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Conform acestui barometru, 11,3% din populatie se afla in perioada de pregatire pentru lansare sau in primii trei ani ai unei noi afaceri.

Antreprenoriatul este mai dinamic ca oricand in Romania in acest moment si, in acelasi timp, a inceput sa se discute mai relaxat si despre esecul in afaceri. Pentru tinerii romani, ideea afacerii si calitatea planului de afaceri sunt cele mai importante aspecte pentru succesul unui business. De asemenea, 65% dintre antreprenorii romani cred ca societatea penalizeaza esecul in afaceri.

Daca la editia 2014 a studiului EY Antreprenorii vorbesc – Barometrul antreprenoriatului romanesc observam cresterea vizibilitatii in mass-media a povestilor antreprenoriale de succes, in 2015 nu doar ca antreprenoriatul este un subiect de discutie foarte efervescent, dar in fiecare saptamana se anunta noi si noi initiative cu focus pe acest subiect, de la hub-uri, la evenimente de pitching sau networking, la tranzactii care implica startup-uri in tehnologie.

In acest context, care sunt noile trenduri in antreprenoriat? “Exista anumite buzzwords in care lumea investeste – big data, wearables , Internet of Things, 3D printing, nanotechnology. Dar nu uitati, viziunea este 20%, in timp ce executia reprezinta 80%”, declara investitorul Radu Georgescu. Cat despre economia colaborativa (sharing economy), Radu Georgescu este circumspect. “In afara de Uber si Airbnb, nu am vazut o poveste de succes in sectorul sharing economy, iar Uber in sine are niste probleme legale si de monetizare. “

Nu cred in afaceri care cresc ca buruiana

Studiul Global Entrepreneurship Monitor este confirmat si de datele Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC), potrivit carora, numarul firmelor deschise in prima parte a anului a crescut cu 13% comparativ cu anul trecut.

Interesul fata de antreprenoriat este in crestere, dar de unde vin banii pentru finantarea ideilor de business? Atunci cand vorbim in antreprenoriat de cei trei F (Family, Friends and Fools), trebuie sa iti iei un angajament ferm de returnare a banilor si, de cealalta parte, cei care ofera imprumutul sa fie constienti ca sunt activitati riscante.

“Sunt implicat in multe startup-uri, trebuie rabdare multa si evitata orice incercare de agresivitate; nu cred in afaceri care cresc ca buruiana. Mai bine incet, decat mai repede”, subliniaza fondatorul Regina Maria, Wargha Enayati. “Cheia este sa iti mearga mintea pentru idei noi, pentru inovatie. De exemplu, acum sunt investitor in mai multe start-up-uri si inclusiv intr-o resedinta pentru varstnici, un plan vechi al meu, de 10-15 ani; va fi cea mai mare investitie a mea dintotdeauna”, continua el.

De cealalta parte, Dan Stefan, co-fondator Autonom Rent a Car, subliniaza ca cei trei F sunt o sursa importanta de venituri, de baza pentru multi antreprenori. “As mentiona si economiile personale, autofinantarea. Nu e nevoie de atat de multi bani intr-un startup, nu necesita sume absolut dificile si deseori este suficient un credit de nevoi personale, cu dobanzi sub 10%, e rezonabil”, spune el.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri