63% dintre site-urile romanesti aflate in top 500 sunt mobile friendly, sub Polonia (73%) sau Marea Britanie (81%), dar peste Grecia (62%) sau Cehia (53%). Romania are o rata de penetrare a smartphone-urilor de 46%. Cum se reflecta aceste date in eCommerce-ul local si ce influenta are mobile-ul in ecosistemul comertului electronic, citeste in articolul de mai jos, bazat pe date oferite de Google Romania.

Rata de penetrare a smartphone-urilor pe piata locala, conform Consumer Barometer 2015, este sub cea a Poloniei (59%), Slovaciei (65%), Cehiei (55%) si a Ungariei (50%). Lucrul imbucurator este faptul ca 74% dintre tinerii din Romania (sub 34 de ani) detin un smartphone.

Totodata, 43% dintre romani isi verifica smartphone-ul in orice moment al zilei in timp ce 27% il verifica odata la cateva ore, conform studiului „Internetul mobil in viata de zi cu zi”, pe 2015. Interesant este, de asemenea, ca 54% dintre romani isi tin mobilele in buzunar sau in locul obisnuit din casa, in timp ce doar 42% si le tin la indemana – pe birou, langa pat, pe masa.

In tabelul de mai jos, vezi cum ne conectam cu smartphone-ul la Internet – vitezele mari din tara propulseaza Romania pe una dintre primele tari din regiune in ceea ce priveste conectarea Wi-fi + Internet mobil.

Romania este fruntasa de asemenea in ceea ce priveste timpul petrecut zilnic pe smartphone – 1 ora si 20 de minute; aproape de romani sunt ucrainienii, cu 1 ora si 15 minute, urmati de polonezi, 55 de minute, la egalitate cu cehii.

Ce activitati online intreprind romanii pe smartphone

Romanii petrec cel mai mult timp pe sociale media (40% din timp), pe motoare de cautare (39%) si, in procent de 31%, urmaresc video online.

Interesant este ca doar 30% dintre cei care folosesc smartphone-uri isi si verifica eMail-urile. Dan Bulucea, CEO al Gogole Romania, isi explica aceasta pondere prin interesul din ce in ce mai scazut fata de eMail-uri din partea tinerilor – „Astazi se foloseste mesageria rapida sau solutii precum WhatsApp”, puncteaza el.

Totodata, o pondere importanta de 20% dintre romani cauta informatii pe smartphone-uri despre un produs sau serviciu si tot 20% asculta muzica – din ce in ce mai mult streaming.

In care etapa a procesului de achizitie utilizeaza smartphone-ul

42% dintre utilizatori au cautat si au descoperit ce anume ii intereseaza despre un produs sau serviciu, cautand de pe smartphone. Tot 42% au cautat sfaturi online pe smartphone si 29% au comparat produse si servicii. 22% au cautat informatii de pe smartphone pentru a face o achizitie offline.

Sunt date recente, foarte importante pentru cei ce activeaza in eCommerce – cu alte cuvinte, comportamentul consumatorilor se schimba esential, de la cautare pe desktop, cautari mobile; de la informari „de acasa”, la fata locului. O pondere mare de consumatori (32%) renunta sa cumpere de pe mobile daca site-ul nu este responsive si cumpara de la concurenta. Desi computerul este folosit in continuare cel mai mult pentru a gasi informatii locale (79%), smartphone-urile si tabletele prind viteza, cumuland, impreuna, o pondere de 45% din cautari.

„Si deja”, puncteaza Bulucea, „nu mai vorbim doar ca site-ul sa fie responsive, ci mai departe, sa fie intuitiv, usor de utilizat, atractiv”.

Ce cauta romanii pe smartphone

33% dintre romani cauta pe smartphone opinii si recenzii – o tendinta in crestere. De asemenea, 29% compara preturi si urmareste caracteristici ale produselor/serviciilor pe care vrea sa le cumpere. 25% cauta idei, inspiratie, in timp ce 24% descopera branduri relevante in domeniul de interes. 12% dintre utilizatorii de smartphone-uri urmaresc videoclipuri online.

Cum utilizeaza romanii smartphone-ul cand sunt la cumparaturi

17% cauta indicatii de orientare, in timp ce tot 17% cauta informatii despre produse in magazin. 13% partajeaza fotografii cu diferite produse.

In prezent insa, 54% dintre posesorii de smartphone-uri cumpara din magazine fizice, in timp ce 30% cumpara online.

Ce tip de informatii locale se cauta de pe smartphone

Preturile se cauta in continuare cel mai mult, Romania dar si alte state fiind foarte „price sensitive” – 71%. Promotiile reprezinta 47% dintre cautari in timp ce orarul acopera 42% dintre cautari.

Indicatiile de orientare acopera 36% dintre cautari. „Ne asteptam ca smartphone-ul sa stie nu doar unde se afla un loc anume ci sa stie unde ne aflam intr-un anumit moment, cum sa ajungem acolo si, totodata, sa aleaga rutele cele mai libere pentru noi”, spune Dan Bulucea, de la Google.

Totodata, 35% dintre utilizatorii de smartphone-uri cauta disponibilitatea produselor/serviciilor intr-un anumit magazin si 31% citesc recenzii si recomandari.

„Tendinta este sa nu mai ai telefon fix in casa si nici televizor – asa e «moda»”, spune, zambind, Dan Bulucea. Smartphone-ul si tabletele inlocuiesc pe acestea si, atunci cand activezi in eCommerce, trebuie sa adoptezi din ce in ce mai mult modelul „mobile first”.

In prima parte a anului 2016 vom diseca aceste informatii, si multe altele, la cea mai importanta conferinta eCommerce din .ro, ecomTEAM.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri