Circa 70-80% din veniturile generate de site-urile de anunturi provin din categoriile Auto si Imobiliare, conform a doua surse din piata platformelor de anunturi. Batalia se va da in principal pe aceste zone si, dupa cum au evoluat “ostilitatile” in saptamanile recente, s-ar putea ca in 2016 sa asistam la o lupta si mai crancena si, eventual, “un nou rege”.

Imobiliare + auto, peste 70% din veniturile platformelor de anunturi

Utilizatorii site-urilor de anunturi sunt mult mai inclinati sa promoveze, pe bani, anunturile de pe urma carora ar incasa multi bani, decat cele de valoare mica. “Mai degraba dai 5-6 euro pe un anunt care promoveaza o casa de 60.000 de euro sau o masina de 7.000 de euro, decat un telefon sau o husa”, spune o sursa familiara cu piata.

Practic, intre 70 si 80% din veniturile platformelor de anunturi, excluzand cele din publicitate (precum cea servita de Google – n.r.), provin din aceste doua categorii.

Miscari recente pe piata

Anul trecut, OLX, cel mai mare site- de anunturi din .ro, a inceput, treptat, sa introduca plata pentru segmentul Auto, unul dintre cele mai profitabile pentru platforma. Este o miscare previzibila, in linie cu strategia internationala a companiei, cu atat mai mult cu cat Naspers, proprietara OLX, detine pe plan local si Autovit.ro, specializata pe auto.

Autovit implica de asemenea plata a minim 5 euro/masina, la care se adauga inca minim 3 euro daca doresti promovare pentru 14 zile, pe platforma. OLX are un paywall care incepe de la aproximativ2 euro/anunt, in functie de vehiculul pe care vrei sa il vinzi. Prezenta Autovit in portofoliul Naspers a grabit, probabil, introducerea paywall-ului si pe OLX, pentru a se evita o migrare a anunturilor de pe Autovit.

Un alt efect al introducerii paywall-ului este reducerea numarului de “samsari”, intermediari de masini, lucru care duce, implicit, la scaderea numarului de anunturi.

Tot anul trecut, in toamna, un nou jucator intra pe piata de anunturi – Lajumate.ro, proiect sustinut de trustul de presa Intact, proprietarul Antenelor.

Ce s-a intamplat de atunci pana acum pe segmentul autoturismelor

Adevarat, categoria auto include mai mult decat autoturisme, insa “grosul” veniturilor site-urilor de anunturi provine din vanzarea de vehicule si mai putin din piese auto.

Practic, lupta a pornit cu OLX avand in noiembrie 2015 circa 135.000 de autoturisme, in timp ce Lajumate aveau aproape de zero, platforma fiind abia lansata. La 1 decembrie, dupa o luna de promovare intensa pe canalele Intact, Lajumate aveau circa 23.000 de anunturi in sectiune, in timp ce OLX avea circa 125.000.

Pe 2 ianuarie, OLX inregistra pe site circa 89.000 de anunturi in zona auto, in timp ce Lajumate crescuse la 32.000.

Cum arata ACUM piata de anunturi autoturisme

Pentru a observa si mai clar tendintele, am analizat cum arata astazi, la jumatatea lunii ianuarie, piata autoturismelor pe principalele trei platforme din tara.

OLX are listate pe platforma, in prezent, circa 63.200 de autoturisme, in timp ce Autovit.ro are circa 16.200 de autoturisme. Ambele companii sunt detinute de Naspers, grup care mai detine in Romania eMag.ro si Fashiondays.ro.

Lajumate.ro are circa 50.000 de autoturisme.

Okazii.ro, parte a NCH si candva lider de piata, are in prezent 1.500 de autoturisme listate, in timp ce Automarket.ro, companie detinuta tot de NCH, are circa 62.000 de anunturi active, dintre care doar circa 9.000 de vehicule.

Interesant este ca Okazii.ro face nota discordanta in piata de anunturi, platforma generand cele mai multe venituri din alte zone decat Auto si Imobiliare. In mod traditional, platforma de licitatii, care gazduieste cateva mii de magazine, genereaza venituri in special din sectoarele Fashion si ElectroIT.

Daca ar fi sa analizam evolutia de pana acum a OLX si Lajumate pe sectorul “Autoturisme”, nu este deloc hazardat sa esimam ca Lajumate va depasi OLX, ca numar de anunturi, in urmatoarele saptamani. Daca acest lucru se va intampla, OLX, format din fuziunea cu Tocmai.ro, va avea, din nou, un concurent redutabil in piata.

Cum arata piata pe segmentul anunturilor Imobiliare

OLX detine suprematia pe acest segment, cu circa 523.000 de anunturi pe site (incluzand terenuri, birouri sau cazare-turism).

Lajumate are, in prezent, 41.000 de anunturi, numar in crestere.

Okazii.ro are listate, in prezent, circa 730 de anunturi. In grupul NCH este si Imobiliare.ro, cu circa 96.000 de anunturi listate.

Este posibil ca in urmatoarele luni, daca strategia globala a Naspers o va dicta, OLX sa introduca paywall si pentru segmentul de Imobiliare.

Segmentul de imobiliare are insa o particularitate (neplacuta dar uzuala peste tot in lume) - anunturi care nu mai sunt de ceva vreme valabile sau dubluri. Agentiile de imobiliare posteaza deseori intentionat "anunturi fantoma" (apartamente sau garsoniere ieftine), clientul suna plin de speranta si, de acolo, tine de dibacia agentului de vanzari sa incerce sa il convinga sa cumpere/inchirieze altceva.

Si per total?

Per total, OLX.ro ramane liderul pietei, cu circa 3,8 milioane de anunturi, urmat de Okazii.ro, cu circa 3 milioane de anunturi. Lajumate .ro a urcat de la zero anunturi in octombrie 2015, la circa 400.000 de anunturi, in special datorita gratuitatii (momentane, cel putin) cat si a sprijinului Antenelor.

Ramane de vazut ce miscari strategice pregatesc jucatorii mentionati anterior, daca OLX isi va pastra suprematia pe cele doua canale cheie sau daca Okazii va reusi sa recupereze in zona de imagine si marketing. Consideri ca in 2016 vom asista la un duo dinamic OLX si Lajumate? Te incurajam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Hedzun Vasyl

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri