Care sunt cele mai importante aspecte fiscale in due diligence?

Este bine stiut in randul investitorilor faptul ca zonele de risc fiscal la care afacerea targetata este expusa pot fi identificate in baza unui asa-numit “due diligence” fiscal. Adica un fel de simulare a unei inspectii fiscale. Rezultatele acestui exercitiu sunt avute in vedere pentru fundamentarea deciziei de a intra sau nu intr-o tranzactie de achizitie a actiunilor unei companii targetate.

Un astfel de exercitiu are de obicei loc cand s-a decis deja ca va avea loc o achizitie de actiuni sau o majorare de capital a firmei targetate, insa, pana la a lua aceasta decizie, se face o prima analiza a modalitatii in care o tranzactie de ”achizitie” este efectuata – de pilda sub forma unui “share deal” (achizitia actiunilor) sau a unui “asset deal” (achizitia anumitor active cheie si posibil si a unor datorii asociate lor). Rezultatele unui due diligence fiscal pot influenta semnificativ pretul tranzactiei si, de asemenea, modalitatile in care cumparatorul se poate proteja prin clauze adecvate in cadrul contractului de achizitie (“SPA”), prin asa-numitele clauze de “representations & warranties”.

“In materie de fiscalitate, expunerile depind de specificul activitatii sau, altfel spus, de industria in care activeaza afacerea targetata, fiecare domeniu fiind caracterizat de zone de risc specifice. Pe de alta parte insa, exista si zone importante de risc fiscal comune tuturor afacerilor, indiferent de industrie – probleme semnificative apar frecvent in zona preturilor de transfer, a deductibilitatii cheltuielilor cu serviciile (precum si a TVA aferenta), a costurilor finantarii, recalificarea unor relatii din independente in dependente, tratament fiscal incorect aplicat in ceea ce priveste impozitul cu retinere la sursa sau tratamentul de TVA aplicat in cazul unor tranzactii specifice”, precizeaza Adrian Deaconu, consultant fiscal Taxhouse.

Din pacate, nu exista o solutie sau un software “magic” cu ajutorul caruia sa putem simula un due diligence si genera ariile de risc fiscal ale unui anumit business. " Tocmai de aceea, se recomanda efectuarea unui astfel de exercitiu cu ocazia fiecarei achizitii. In acest fel, investitorul se poate bucura de confortul luarii unei decizii fiind cat mai informat asupra eventualelor expuneri ce s-ar putea concretiza ulterior achizitiei. Fireste, si vanzatorul isi poate face si el un “vendor due diligence” in procesul pregatirii pentru vanzare, pentru a determina si corecta el insusi erorile fiscale posibile si a fi in masura sa anticipeze intrebarile potentialilor cumparatori”, a specificat Angela Rosca, Managing Partner Taxhouse.

Cum se poate optimiza regimul fiscal al finantarii?

Costurile finantarii se pot bucura de deductibilitate daca finantarea este obtinuta spre exemplu de la o instutitie de credit sau un IFN, iar creditul finanteaza achizitia unei linii de business (active si, dupa caz, datorii) mai degraba decat o achizitie de actiuni. Daca imprumutul este obtinut de la o entitate care nu este, generic vorbind, o institutie financiara, costul indatorarii este deductibil in baza unor restrictii suplimentare ce privesc gradul de indatorare (3:1) si nivelul ratei dobanzii (spre exemplu, 6% in prezent si posibil 4% de la anul, pentru imprumuturi in moneda straina).

“Este, de asemenea, importanta rezidenta fiscala a finantatorului intrucat, de cele mai multe ori, acesta impune ca imprumutatul sa suporte orice potentiale impozite aplicabile in Romania (cum ar fi impozitul cu retinere la sursa asupra dobanzilor) – aceste clauze, in functie de prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si tara finantatorului, pot genera costuri suplimentare nedeductibile fiscal pentru imprumutat (estimate la cca. 19% din dobanda platita). Astfel, aspectele specifice ale fiecarei investitii trebuie avute in vedere pentru pentru a determina toate zonele de impact fiscal asociate finantarii” mai mentioneaza Adrian Deaconu.

De ce antreprenorii trebuie sa aiba “urechi”, nu doar “gura”

Nu este deloc recomandat ca un antreprenor sa aiba doar ‘gura’ si sa nu fie deschis la noi opinii. Un antreprenor trebuie sa aiba si ‘urechi’, chiar daca, prin definitie, acestea sunt mai mici. Este logic ca proprietarul unei afaceri sa nu dea ascultare tuturor sfaturilor pe care le primeste, dar uneori este bine sa ia in considerare si alte opinii - Cornel Marian, partener Oresa Ventures

Cine ia deciziile in companie?

Inainte de o tranzactie este recomandat ca antreprenorul sa creeze in propria firma o structura de delegare transparenta, astfel incat sa fie clar cine ia decizii si cine raspunde de ce anume. In firma trebuie sa se stabileasca niste limite de competenta foarte clare - Mihai Sfintescu, partener 3TS Capital Partners.


Antreprenorii trebuie sa stie ce au de gand sa faca cu banii

Este foarte important ca antreprenorul sa stie ce vrea sa faca cu banii dintr-o tranzactie, daca vrea un cash-out, sau daca acestia se duc ca investitii in companie. De asemenea, este important ca proprietarul unei afaceri sa aiba o ‘poveste’ de prezentat in fata investitorilor si de asemenea compania sa aiba un management clar - Dan Farcasanu, director de investitii Resource Partners

Exista o companie dincolo de antreprenor?

Investitorul se intreaba daca compania exista dincolo de persoana antreprenorului. Este foarte important sa le poti prezenta usor cum functioneaza compania si “interiorul” acesteia - Cristian Logofatu, fondator si CEO Bittnet Systems


De evitat: antreprenorii ce vor doar parteneri care sa nu puna nicio intrebare

Foarte multi antreprenori vin la discutiile cu investitorii fara sa stie exact daca vor sa faca un exit din companie, sau daca vor sa atraga capital pentru a creste; de cele mai multe ori cauta doar un partener care sa nu le puna nicio intrebare. Este foarte important ca un antreprenor sa stie clar ce nevoi are - Cornel Marian, partener Oresa Ventures

Curatenie financiara: Nu treceti frigiderul “pe firma”

Daca discutiile cu un investitor avanseaza, ti se vor cere situatiile financiare iar acestea trebuie sa arate cat mai bine. Daca nu esti pregatit sa explici ce inseamna acele cifre, vei pierde timpul investit pana atunci in acea tranzactie. O curatenie financiara este nevoie in orice firma inainte de un deal, si ma refer chiar si la lucruri mai mici, gen nu cumperi frigiderul ‘pe firma’, sau nu trece pe firma casa de la munte - Dorin Boerescu, CEO 2Parale.

Sursa foto: Shutterstock