Conferinta Future Banking, organizata de wall-street.ro a fost sustinuta de MoneyGram. Mastercard a fost Innovation partner, iar BCR a fost technology enabler al evenimentului. Sponsorii evenimentului au fost Citi Romania, Namirial Group, Patria Bank, EY Romania, APERO si 7Card.

Pe langa faptul ca acest procent semnificativ din populatia Romaniei nu este inca bancarizata, in ultimii ani s-a observat o scadere a numarului de bancomate si sucursale din intreaga tara. Este clar ca modelul traditional, cu sucursale, nu va putea deservi zona rurala, a punctat Cosmin Vladimirescu, general manager Mastercard Romania.

"Mastercard ia in calcul subventionarea terminalelor existente in piata si introducerea de noi tehnologii de acceptare a platilor electronice, cu impact masiv asupra scaderii costurilor. Sustinem dezvoltarea unei piete integrate care stimuleaza competitia, inovatia si siguranta”, a explicat Vladimirescu.

Acesta a prezentat, in cadrul evenimentului, cateva solutii tehnologice de acceptare a platilor electronice, care ar putea schimba radical modul in care comerciantii, chiar si cei mici din mediu rural, s-ar putea raporta la platile electronice:

  • POS Multimedia, cu capacitati contactless, ecran tactil, Android, dar si capabilitati de citire a cip-ului sau a bandei magnetice. De asemenea, device-ul are imprimanta, camera video si cititor de bare.
  • Dispozitiv contactless: cititor de carduri cu cip si banda, se conecteaza la un smartphone prin wifi si bluetooth, comunica direct cu telefonul, iar tranzactia se realizeaza contactless.
  • Smartphone transformat in POS
  • Aplicatii de plata prin citire de QR Code

Cat de pregatiti sunt actorii pietei pentru aceste tendinte?

Dana Demetrian, vicepresedinte executiv Retail si Private Banking in cadrul BCR, spune ca aceste tehnologii sunt inevitabile. „Trebuie sa invatam clientii si comerciantii ce inseamna acest flux si cu ce ii ajuta. Sunt inca multi oameni in faza in care nu inteleg. Trebuie sa ii invatam pas cu pas, sa le explicam circuitul banilor si sa ii facem sa inteleaga ca banii se intorc tot la ei”, a declarat Demetrian.

In acelasi timp, Bogdan Merfea, CEO-ul Patria Bank, crede ca antreprenorii pot fi stimulati daca inteleg ca devin eligibili la creditare doar cand ajung in zona fiscala. “Pana la urma, toti isi doresc sa creasca. Putem face educatie prin actiune, daca vad beneficiul, poate nu trebuie sa ii explici mai mult”.

Ruxandra Avram, sef compartiment Reglementare si Monitorizare a Sistemelor de Plati si Sistemelor de Decontare din BNR, a punctat ca este o mare nevoie de educatie financiara si este foarte important ca oamenii sa aiba incredere, mai ales ca aceasta se poate pierde foarte usor. “Cand o banca nu va putea face o plata, increderea s-a dus. Noi, la BNR, ne uitam mai putin la tehnologie si mai mult la ce inseamna eficienta si siguranta”, a declarat Avram.

Si Radu Pojoga, director regional MoneyGram pentru Sud-Estul Europei, este convins ca educatia conteaza in decizia clientului de a folosi anumite produse si ca, pentru a avea clienti educati, comerciantii trebuie sa fie ei insisi educati. “Avem 500 de banci conectate si 2,4 miliarde de conturi prin care trimitem bani. Noi am devenit omnichannel, iar noua tehnologie despre care vorbim astazi este trimiterea de bani prin Facebook Messenger. Clientul trebuie sa inteleaga ce inseamna tehnologizarea si digitalizarea”, a spus Pojoga.

Ruxandra Avram a apreciat si initiativa Guvernului de a introduce plata taxelor si impozitelor 100% online, anuntata de catre Valentin Mavrodin, director in cadrul Ministerului de Finante, in cadrul evenimentului Future Banking, demers care poate fi comparat cu obligativitatea angajatorilor de a plati salariile pe card, masura care a crescut gradul de penetrare a cardurilor bancare.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu