Astfel, companiile si-ar putea evalua angajatii prin aplicatii speciale care contin chestionare si evaluari 360 de grade. Numarul si continutul chestionarelor este stabilit de utilizatori, respectiv responsabilii de resurse umane din fiecare companie. Intrebarile si obiectivele sunt, de asemenea, configurabile in functie de obiectivele interne, indiferent de metodele de evaluarea folosite in companie.

"De exemplu, sistemul permite predefinirea unui set de intrebari standard la care se adauga intrebari suplimentare in functie de vechime in companie, departament, pozitie. Unei pozitii ii este alocat un set de intrebari la care se adauga altele in functie de pozitie (executie sau coordonare), vechimea in companie, etc. Astfel, la angajarea unei noi persoane, aplicatia ii va aloca acesteia setul de intrebari conform cu criteriile avute in vedere", sustine Alexandra Marola, HR software solutions consultant la UCMS Group.

Ce poate afla angajatorul despre angajati prin evaluari software

In functie de obiectivele stabilite, angajatorul poate evalua in urma acestui proces gradul de realizare a sarcinilor specifice fiecarui post, gradul de indeplinire a obiectivelor, nivelul competentelor specifice postului si obiectivelor alocate.

De asemenea, angajatorul poate afla stadiul in care angajatul se afla in procesul de atingere a obiectivelor si daca este necesara schimbarea, actualizarea sau completarea acestora. In functie de istoricul evaluarilor, disponibil in aplicatie, angajatorul poate defini ariile in care angajatul trebuie sa se dezvolte si care este necesarul de instruire.

Spre exemplu, compania Romtelecom isi evalueaza din 2010 angajatii printr-un instrument software, iar in Cosmote Romania acelasi sistem este folosit de la jumatatea anului trecut.

"Pe langa procesul de management al performantei, aplicatia are o serie de alte functionalitati precum afisarea fluturasului de salariu, inregistrarea cererilor de concediu, accesul la documente fiscale, adeverinte de toate tipurile si nu numai. Pentru o companie mare, existenta unui astfel de instrument HRMS este esentiala, intrucat ne optimizeaza costurile, permitandu-ne in acelasi timp sa facem o diagnoza organizationala rapida si sa luam masuri in consecinta", explica Luciana Diaconu, manager dezvoltare organizationala Romtelecom si Cosmote Romania.

Citeste si:

Angajatii Romtelecom si Cosmote sunt evaluati pe parcursul intregului an, insa inregistrarea in aplicatie are loc o singura data pe an, atunci cand sunt stabilite obiective pentru anul ce incepe si a evaluarii realizarii obiectivelor din anul anterior.

Si in grupul Domo este folosita evaluarea angajatilor prin metode software. "In grupul Domo, evaluarea performantei angajatilor este un proces complex si are la baza instrumente precum: evaluare online, evaluare ierarhica si evaluare a cunostintelor despre produse. Evaluarea online este realizata prin intermediul unei platforme care cuprinde doua module interactive de evaluare a abilitatilor de vanzare", spune Luminita Parteca, HR manager Domo Retail.

Angajatii Domo sunt evaluati de doua ori pe an, dupa urmatorii indicatori: orientare catre client, abilitati de comunicare, abilitati de negociere, initiativa si evaluarea competentelor administrative. Pentru pozitiile de conducere, sunt evaluate abilitatile manageriale si de relatioanare in cadrul echipei.

Astfel, reprezentantii UCMS Group sunt de parere ca piata evolueaza in directia solutiilor software online si a automatizarii tuturor proceselor de HR, inclusiv a evaluarii performantelor profesionale.

Sursa foto: Evaluare online/Shutterstock.com