Potrivit unui studiu recent al Accenture, o treime din veniturile bancilor traditionale sunt in pericol sa fie erodate de institutiile non-bancare si acest lucru chiar in urmatorii 6 ani. Companiile de tehnologie sunt increzatoare si stiu ca sunt mai bine plasate in piata decat institutiile financiare traditionale. Deja, multe dintre banci se tem mai mult de acesti "intrusi" pe piata serviciilor financiare digitalizate, decat de competitorii traditionali.

Primii pasi in teritoriul dominat de banci au fost facuti de Amazon - care de ceva timp ofera credite, dar numai pentru companiile mici, prin Amazon Capital Inc - si Google, care a lansat primul portofel electronic inca din 2009. Google Wallet este un sistem de plata mobil, care permite clientilor sa fac cumparaturi in diferite magazine utilizand tehnologia NFC. Inovatia simplifica viata consumatorilor, care pot sa faca finalizeze plata la comerciant doar prin apasarea unui buton, fara sa mai introduca PIN-ul, ca in cazul mijloacelor traditionale de plata.

Chiar daca expansiunea este inca la inceput, directia este clara. Amazon are resursele necesare pentru a trece dincolo de creditarea micilor afaceri, iar portofelul electronic are potentialul sa inlocuiasca sistemele traditionale de plati, depozitele si creditele. In mod clar, bancile au toate motivele sa se teama de o abordare agresiva din partea competitorilor din industria de tehnnologie.

De asemenea, la inceputul acestui an, Facebook a cerut avizul autoritatilor din Irlanda pentru a deveni furnizor de servicii financiare, prin transferuri de bani si o platforma de tip portofel electronic. Utilizatorii ar putea astfel sa acceseze un portofel electronic gazduit de Facebook si sa efectueze plati sau transferuri de bani. Reteaua de socializare vizeaza in principal sumele transferate acasa de persoanele care lucreaza in strainatate, parte a strategiei de extindere pe pietele emergente.

Portofelul electronic de la Facebook: cati utilizatori va reusi sa atraga gigantul american in piata exploziva a platilor mobile

Portofelul electronic de la Facebook: cati utilizatori va reusi sa...

Care sunt barierele de intrare pe piata bancara?

In majoritatea sistemelor bancare dezvoltate, costurile de intrare pe piata sunt prohibitive, cerintele prudentiale si piedicile in ceea ce priveste autorizarea unei banci sau cerintele de lichiditate sunt bariere importante pe care trebuie sa le depaseasca noii veniti din zona de tehnologie.

Insa, reglementatorii au inceput sa relaxeze regulile, cel putin in Marea Britanie, astfel incat sa creasca competita pe zona de retail banking. Mai mult, Banca Angliei si Autoritatea de Supraveghere Bancara din Marea Britanie au redus cerintele initiale de capital pentru bancile nou intrate pe piata si chiar au facut concesii in ceea ce priveste cerintele de lichiditate si conformarea cu Basel III. Procesul de autorizare a fost si el simplificat.

Citeste si:

Abordarea din sistemul bancar britanic pare croita special pentru a raspunde nevoilor speciale pe care le au companiile de tehnologie care vor sa atace piata bancara. In Marea Britanie, cei mai mari jucatori non-bancari care opereaza deja in piata bancara sunt lanturile de supermarket-uri Tesco si Sainsbury, dar si retailerul Marks and Spencer.

Retailerii au insa probleme sa grabeasca procesul de a oferi servicii bancare complete, tinand cont de investitiile mari in software, dar tocmai de aceea companiile din tehnologie ar putea sa avanseze mult mai repede, avand capacitatea sa dezvolte inhouse soft-urile bancare.

Totodata, gigantii de tehnologie sunt in mod clar in masura sa raspunda mai repede la cerintele clientilor referitoare la inovatie si digitalizare, fie ca este vorba de crearea unor aplicatii bancare mai bune sau de serviciile de plati. De asemenea, aceste compani au expertiza necesara pentru a raspunde repede la provocarile si riscurile legate de securitate.

Provocarile pe care gigantii ca Amazon, Google sau Facebook le intampina tin insa de construirea unui brand financiar de incredere, pentru ca succesul unui brand bancar se construieste in zeci de ani. In acelasi timp, companiile de tehnologie trebuie sa capete expertiza activitatii de baza in banking, cea de a lua bani de la deponenti, pentru a-i da mai deoparte debitorilor.

Vrei sa afli mai multe despre cele mai noi tehnologii din piata bancara? Citeste sectiunea wall-street.ro dedicata inovatiei in banking.