In general, romanii utilizeaza Internet Banking-ul pentru verificarea contului si zona de self service sau unitatea bancara pentru platile in numerar / depozite, retrageri. Atunci cand vine vorba de interactiunea cu banca, studiul comandat de Erste Group si BCR releva faptul ca aproape o cincime din totalul romanilor bancarizati se bazeaza pe un mix intre folosirea serviciului de online banking sau mobile banking si o vizita la o sucursala.

Cu toate acestea, raportat la alte state europene, Internet Banking-ul este utilizat de foarte putini romani, fiind la coada clasamentului. Spre exemplu, daca aproximativ 20% din slovaci au efectuat tranzactii financiare online in 2008, cifra lor a crescut la aproximativ 40% in prezent.

Internet banking-ul, utilizat de foarte putini romani: suntem la coada clasamentului

Internet banking-ul, utilizat de foarte putini romani: suntem la...

"Diferenta intre bancile specializate si bancile mari este adresabilitatea serviciilor. Practic, alfabetizarea digitala in Romania este asigurata de bancile cu portofolii mari de clienti", a spus Catalin Ionescu, seful departamentului EChannels in cadrul BCR.

In plus, 69% dintre cei care detin deja produse bancare folosesc cel mai des zona de self service unde efectueaza plati, fac depozite si retrageri. Zona de consiliere rapida este folosita de peste 60% din respondenti pentru operatiuni de tranzactionare, iar 28% dintre utilizatorii de Internet Banking folosesc acest canal pentru a face plati fara numerar, ordine de plata sau pentru a-si verifica situatia contului.

Citeste si:

In schimb, 63% dintre respondenti se informeaza cu privire la produsele bancare direct din unitatea bancara, 51% solicita consiliere, iar 28% are ca principala sursa de informare familia sau prietenii.

26% dintre romanii cu varste cuprinse intre 30-49 ani detin un smartphone, 14% o tableta, 47% au un PC si 41% un laptop / notebook. In acelasi timp, 47% din utilizatorii de smartphone si tablete folosesc internet banking-ul pe telefoane sau tablete pentru plati si ordine de plata, iar 41% folosesc un browser pentru verificarea conturilor si a soldului.

BCR atrage atentia ca incepe un al doilea val al digitalizarii serviciilor bancare in Romania prin instrumente de asistenta si educatie financiara, cat si de recompensare care creeaza clientilor confortul si obisnuinta de a plati fara numerar, de a-si urmari periodic veniturile si cheltuielile, de a face predictii pentru propriul buget si de a stabili tinte de cheltuieli, economii si investitii.

*Studiul a fost efectuat in februarie 2014 si a fost folosita metoda CAPI (Computer Aided Personal Interviewing – interviu fata in fata). Grupul tinta intervievat a fost format din populatia bancarizata din Romania cu varste cuprinse intre 15 si 65 ani. Studiul a fost realizat pe un esantion de 1238 de persoane (1013 repondenti din populatia bancarizata si 225 repondenti din zona clientilor Mass Affluent). Banca Comerciala Romana, are peste 250.000 de utilizatori activi de online banking.