Aceste tendinte sunt valabile si pentru Romania, unde deja cursurile programelor de MBA pot fi accesate online la Tiffin EMBA si ASEBUSS.

"Concurenta tot mai puternica din partea MOOC (Massive Open Online Courses) reprezinta o amenintare pentru programele de MBA in format clasic", sustine Alin Valentin Angheluta, Lect.univ.dr., Departamentul de Marketing, Academia de Studii Economice Bucuresti.

Programele de tip EMBA online, aproape inexistene in Romania

In Romania, programele de tip EMBA online sunt aproape inexistene, insa in SUA aceasta forma de educatie a inregistrat cresteri semnificative in ultimii ani, spune Roxana Ionita, director la Tiffin Executive MBA. "Studentii care au urmat cursuri online au confirmat faptul ca aceasta forma de educatie prezinta dezavantajul pierderii, prin structura ei, abilitatilor de comunicare superioare si de public speaking, toate acestea derivand din lipsa interactiunii cu profesorii si colegii, atunci cand se dezbat si se prezinta diferite teme sau studii de caz, dar are avantajul cunoasterii mai multor persoane care provin din medii de afaceri diferite”, explica reprezentantul Tiffin.

O alta tendinta este reprezentata de asocierea dintre programele de MBA si companiile multinationale, cum ar fi programe care vizeaza o formatie de studiu alcatuita din angajati ai aceleiasi corporatii, dar care provin din tari diferite.

Companiile cauta studenti MBA care stiu un limbaj de programare

Companiile cauta studenti MBA care stiu un limbaj de programare

Tot o tendinta este oferirea posibilitatii de a studia in campusuri din orase diferite. Unele programe de MBA sunt rezultatul colaborarii intre trei sau mai multe universitati sau scoli de business, spune lectorul universitar Alin Valentin Angheluta.

Tot mai multe programe de MBA sunt orientate spre tinerii antreprenori.

"Tot mai multe programe de MBA tintesc nu doar segmentul angajatilor din corporatii si se orienteaza si spre segmentul format din tinerii antreprenori, curricula fiind astfel adaptata nevoilor acestora - mai multe cursuri de antreprenoriat, leadership etc.", completeaza lectorul universitar de la ASE.

Citeste si:

Asa cum se intampla pe piata internationala, tot mai multi manageri romani sunt dornici sa aplice pentru un MBA. "Factorul determinant in urmarea unui MBA este, in continuare, prestigiul universitatii, urmat de durata programului si nu in ultimul rand modalitatea de plata, daca firma asigura un procent din valoarea scolarizarii sau cursantul isi plateste integral taxele. Tendintele din strainatate pot fi aplicabile si in Romania insa, din pacate, pentru moment, costul programului reprezinta cel mai important factor de decizie", sustine Adriana Codruta Georgescu, program manager EMBA Bucharest, WU Executive Academy.

Studentii romani lucreaza cu studenti straini si cu profesori internationali

Ceea ce incepe sa se simta si in Romania este dezvoltarea globalizarii programelor MBA, componenta care include nu numai calatorii pentru studii intr-o alta tara, ci si oportunitatea ca studentii unei scoli de afaceri sa lucreze cu studenti straini, cu profesori internationali, sa aiba proiecte comune, sa participe in simulari de afaceri, astfel incat sa experimenteze in timp real si in mod practic diferentele culturale, nu doar in cadrul unui curs.

7 tendinte pe care orice viitor student la MBA trebuie sa le stie

7 tendinte pe care orice viitor student la MBA trebuie sa le stie

"De exemplu, studentii romani de la ASEBUSS si cei americani de la Kennesaw State au o colaborare de durata, de 8 luni de zile, pe parcursul anului doi, iar la finalul acesteia toti cursantii romani din programul EMBA participa in Saptamana Rezidentiala Internationala din Atlanta, unde participa la cursuri, viziteaza companii reprezentative din Atlanta: CNN, Coca-Cola, HomeDepot, Delta Airlines, etc, fac prezentari de proiecte in cadrul unor echipe internationale si au ocazia sa participe in diferite activitati socio-culturale reprezentative pentru SUA", spune Bianca Ioan, director de marketing la ASEBUSS.

Acesta tendinta a fost observata si de Leslie Szamosi, director academic la EMBA Sheffield si care sustine ca studentii MBA trebuie sa fie expusi tendintelor globale, nu doar din manual si din ceea ce li se preda in la cursuri, ci si din experimentarea altor culturi si popoare, lucruri importante in derularea unui program de MBA.

De asemenea, in Romania au inceput sa apara programe MBA specializate, in principal pe ariile antreprenoriat, management international si finante, dar si programe Global MBA, mai scurte, de aproximativ un an, rezultate din colaborarea intre scoli de afaceri de top din Europa, Sua si Asia, a adaugat reprezenantantul ASEBUSS. Totodata, scolile de business din Romania
sunt tot mai orientate spre mediul online, unde isi promoveaza programele MBA pe LinkedIn si Facebook.

Sursa foto: Cursuri online/Shutterstock.com