"Cuvantul care descrie cel mai bine acest an este tinerete. Desi primul program de MBA a aparut in Romania acum aproximativ 20 de ani, piata nu este inca matura si asezata", sustine Dora Surugiu-Kocsolade, managing director Maastricht School of Management Romania.

Piata de MBA-uri in Romania este in continua schimbare

Piata de MBA-uri este una in continua schimbare, considera Roxana Ionita, director la Tiffin Executive MBA. Potrivit acesteia, in ultimii ani, scolile de profil au iesit de pe piata locala, altele au intrat, iar alte scoli de business s-au asociat altor institutii.

"Reorientarea scolilor catre alte specializari, diversificarea programelor, reducerea numarului de cursuri si aparitia programelor de scurta durata reprezinta adaptarea la conditiile economice – financiare nefavorabile. Acest trend se mentine si in 2014. Nevoia de dezvoltare profesionala exista in continuare si am observat faptul ca angajatii aflati in pozitiile de middle management si top management au devenit mult mai constienti in aceasta perioada de efervescenta economica. Ca urmare a acestui fapt, in ultimii ani, numarul studentilor care isi finanteaza singuri cursurile a crescut exponential", a completat directorul Tiffin.

Un alt trend remarcat in acest an il reprezinta numarul studentilor straini interesati sa urmeze un program de MBA in Romania. Astfel, multe inscrieri la un MBA in tara noastra au venit din Europa si Statele Unite ale Americii. Unul dintre principalele motive este cunoasterea culturii locale si dezvoltarea relatiilor de afaceri.

"Cred ca acel cuvant care caracterizeaza piata de MBA in 2014 este volatilitate. Avand in vedere criza economica si toate efectele pe care le-a generat, programele de MBA trebuie reinventeze pentru realitatea din business-ul global. MBA-urile au fost acuzate pentru ca sunt focusate doar pe crearea de business si profitarea de pe urma acestei situatii si mai putin conectate la nevoile societatii", sustine Leslie Szamosi, director academic la EMBA Sheffield.

Citeste si:

Szamosi mai spune ca MBA-urile sunt sub presiunea de a-si mentine baza de studenti si de a oferi educatia de business necesara in viitor.

"Interes extrem de ridicat." Acest lucru defineste anul 2014, potrivit WU Academy, care a avut in primele luni de la inscrierea din acest an de patru ori mai multi aplicanti decat in aceeasi perioada a anului trecut.

"O schimbare majora se regaseste si la ponderea femeilor in totalul studentilor. Pentru clasa pe care o constituim acum, peste 50% sunt femei fata de 20%-30% care era ponderea in anii trecuti. Interesul crescut poate fi si rezultatul burselor extrem de atractive pe care WU le ofera, de pana la 50% din taxa de scolarizare", explica Adriana Codruta Georgescu, program manager EMBA Bucharest, Executive Academy.

Piata, impartita intre asteptare sau decizie

"Piata se imparte intre cei care asteapta: sa se indrepte economia, sa invete mai bine engleza, sa isi finalizeze o serie de credite, sa treaca de momentul in care familia creste cu un nou membru, sa obtina o sponsorizare din partea companiei, si cei care actioneaza si se inscriu", spune Bianca Ioan, director de marketing la ASEBUSS.

2014 este si un an al rebrandingului. Un astfel de exemplu este programul MBA Romano-Canadian care intra sub tutela Bucharest Business School, din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti.