1. Companiile, din nou dispuse sa plateasca MBA-urile angajatilor

Desi cu timpul a scazut numarul companiilor care plateau programele de MBA pentru angajati, in 2014 a inceput sa se simta o relaxare in acest sens. Asa ca angajatorii au inceput din nou sa finanteze anii de studiu la o scoala de business. Angajatorii din productia bauturi racoritoare si ape minerale, banking, IT, constructii, retail, telecom, pharma si productia de energie electrica sunt cei care inca mai platesc programele de MBA pentru angajati, potrivit unora dintre mai cautate scoli de business din Romania.

"Se pare ca avem de-a face cu o revenire a finantarii sau cofinantarii din partea angajatorilor pentru programe de MBA. Nu exista nicio corelatie cu vreo industrie anume, ci poate mai degraba cu o revenire in ceea ce priveste valoarea training-urilor pentru angajati, si mai ales catre programe de lunga durata, asa cum sunt MBA-urile", explica Dora Surugiu-Kocsolade, managing director Maastricht School of Management Romania.

2. MBA-urile, tot mai mult in online?

Online-ul se face resimtit tot mai mult in mediile de educatie, fapt pentru care concurenta tot mai puternica din partea MOOC (Massive Open Online Courses) a devenit o amenintare pentru programele de MBA in format clasic. Astfel, unele dintre componentele programulelor de MBA, care in mod traditional se desfasurau in sala de curs, s-au mutat in mediul online, cum ar fi studii de caz, materiale de curs, colaborarea echipelor, sustin reprezentantii scolilor de MBA.

"Concurenta tot mai puternica din partea MOOC (Massive Open Online Courses) reprezinta o amenintare pentru programele de MBA in format clasic", sustine Alin Valentin Angheluta, Lect.univ.dr., Departamentul de Marketing, Academia de Studii Economice Bucuresti.

3. MBA-urile tintesc tinerii antreprenorii

Citeste si:

Daca in urma cu cativa ani la un MBA mergeau angajatii unei companii, in multe cazuri pe banii angajatorilor, acum scolile de business targeteaza printre studenti si tinerii antreprenori. Asta datorita si faptului ca in Romania multi tineri au inceput sa-si lanseze propriile afaceri, cu sau fara fonduri europene.

"Tot mai multe programe de MBA tintesc nu doar segmentul angajatilor din corporatii si se orienteaza si spre segmentul format din tinerii antreprenori, curricula fiind astfel adaptata nevoilor acestora - mai multe cursuri de antreprenoriat, leadership etc.", completeaza lectorul universitar de la ASE.

4. Romanii merg la MBA in functie de experienta viitorilor colegi

Chiar daca pare ciudat, romanii aleg programele de MBA in functie de experienta viitorilor colegi. Studentii doresc sa-si cunoasca colegii inainte de a intra la clasa, solicita informatii privind experienta lor, a domeniilor din care provin si companiile in care isi desfasoara activitatea

"Din ce in ce mai multi prospecti sunt constienti despre importanta rolului colegilor intr-o experienta de MBA. Asa ca ne intreaba cu totii despre colegi: cine sunt, cum sunt, ce fac, ce fel de experiente au avut. Stiu ca vor petrece foarte mult timp cu ei, ca mare parte din ce vor invata vor invata si de la colegi si ca vor lucra mult in echipa, asa ca vor sa stie ca vor avea alaturi oameni de calitate si cu valori si aspiratii cat mai asemanatoare", spune Dora Surugiu-Kocsolade, managing director Maastricht School of Management Romania.

5. Programele de MBA devin globale

Ceea ce incepe sa se simta si in Romania este dezvoltarea globalizarii programelor MBA, componenta care include nu numai calatorii pentru studii intr-o alta tara, ci si oportunitatea ca studentii unei scoli de afaceri sa lucreze cu studenti straini, cu profesori internationali, sa aiba proiecte comune, sa participe in simulari de afaceri, astfel incat sa experimenteze in timp real si in mod practic diferentele culturale, nu doar in cadrul unui curs.

Sursa foto: Absolventi MBA/Shutterstock.com