In week-end, premierul Victor Ponta a anuntat ca a discutat cu ministrul delegat pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism, Maria Grapini, despre ideea introducerii unui impozit forfetar in domeniul serviciilor.

"Am discutat astazi cu doamna Grapini apropos de ideea de a merge din nou pe impozit forfetar la servicii, pentru ca acum practic nu incasam nimic. Cred ca si pentru hotelieri, cei care au restaurante cei mai multi dintre ei, ideea de a plati un impozit forfetar, sa stie ca au scapat si cu asta-basta... ", a spus Ponta vineri seara la Antena 3.

Firmele mici au de ce sa fie ingrijorate, avand in vedere ca estimarile au aratat ca impozitul minim introdus de ministrul de Finante Gheorghe Pogea a dus la desfiintarea directa a pana la 100.000 de firme si la concedierea a peste 200.000 de salariati.

Cu toate ca ministrul delegat Maria Grapini sustine ca impozitul forfetar nu va semana cu cel introdus de Pogea, mediul de afaceri si consultantii fiscali argumenteaza ca ar fi o idee proasta sub orice forma.

De ce impozitul forfetar nu reduce evaziunea fiscala?

De fiecare data cand a fost introdus, impozitul forfetar a vrut sa tinteasca zonele gri sau negre ale economiei, adica sa loveasca evaziunea fiscala. Totusi, consultantii fiscali au fost de fiecare data impotriva acestei forme de impozitare, intrucat "nu combate neaparat cauzele sau manifestarile evaziunii fiscale" precum ar fi neemiterea facturilor sau a bonurilor fiscale.

"Mai curand e un sistem unde statul colecteaza totusi o suma de bani fara sa-si ma bata capul cu controale, verificari ale documentatiei fiscale, etc., chiar daca acea documentatie nu e corespunzatoare sau chiar uneori nu exista. Adica, e o metoda de a strange fonduri la buget bazata mai mult pe situatia faptica (mult-discutatele scaune din restaurant) si cu mai putin accent pe raportari financiare si fiscale ale agentilor economici din sectoarele vizate", a explicat, pentru wall-street.ro, Alexander Milcev, partener in cadrul Ernst&Young.

De asemenea, in opinia lui Dan Schwartz, managing partner al RSM Scot, Romania poate sa scoata la lumina o parte din evaziunea fiscala prin controale mai intense si mai corecte, precum si printr-un sistem coercitiv suficient de puternic. El isi pune speranta in programul de modernizare a ANAF inceput in parteneriat cu Banca Mondiala.

"Impozitul forfetar incearca sa fie un paleativ la imposibilitatea de a colecta impozite si taxe in anumite zone din economie", apreciaza Schwartz.

Consultantul fiscal subliniaza ca impozitul forfetar prezinta dificultati de ordin tehnic cand este vorba de a gasi criterii pentru impunere si, desi s-a mai incercat introducerea lui, nu au fost gasite criterii obiective pentru a selecta firmele care se supun acestui tip de impozit.

Citeste si:

Dupa ce guvernul Boc a decis sa renunte la impozitul minim aplicat companiilor, a analizat varianta introducerii unui impozit forfetar. Totusi, Executivul a renuntat la idee invocand dificultatile care ar putea aparea in administrarea unui astfel de sistem, orientandu-se spre revenirea la impozitarea cu 3% a veniturilor microintreprinderilor.

"Daca tot se intentioneaza sa se introduca un sistem de acest fel, ca el sa fie corect, impozitarea forfetara trebuie sa fie legata de impozitul pe profit. Anume, sumele de bani platite in contul impozitului forfetar sa fie echivalate cu platile anticipate pentru impozitul pe profit. Cu alte cuvinte, daca un agent economic este foarte profitabil si plateste un impozit pe profit, acest impozit pe profit poate fi diminuat cu platile efectuate pentru impozitul forfetar - astfel se evita dubla impozitare si comerciantul nu este descurajat de impozitul forfetar", a mai spus Alexander Milcev.

Specialistul Ernst&Young este insa mai optimist cu privire la beneficiile unui astfel de impozit "Este o masura care poate fi benefica bugetului de stat, fara sa sugreme initiativa privata, doar daca e gandita bine si implementata adecvat. Cu siguranta o sa fie si comercianti dezavantajati de impozitul forfetar, mai ales cei care din motive obiective au inregistrat pierderi, si de aceea sistemul trebuie planificat atent ca sa nu-i puna in imposibilitatea de a functiona", a completat Milcev.

Cum arata impozitul minim al lui Pogea?

Impozitul minim a intrat in vigoare din mai 2009, perioada in care Romania facea cunostinta cu cea mai severa criza financiara la nivel mondial din ultima jumatate de secol.

Conform normelor de aplicare, impozitul minim aplicat firmelor era cuprins intre 500 si 10.000 de euro. Astfel, firmele cu o cifra de afaceri de pana la 52.000 lei trebuie sa plateasca statului minim 2.200 lei anual, aceasta fiind cea mai mica suma pe care o firma mica ar putea sa o vireze catre bugetul de stat.

Statul putea sa incaseze cel mai mult 43.000 lei, aproximativ 10.000 euro, de la companiile cu o cifra de afaceri de peste 129.000.001 lei.

Din fericire, impozitul minim a fost anulat de la 1 octombrie 2010 de Guvernul Boc, in mandatul lui Gheorghe Ialomitianu la Ministerul de Finante.

Bineinteles, anul 2010 a fost pentru firme unul extrem de complex din punct de vedere al raportarilor catre Fisc, pentru ca pentru 9 luni de zile au trebuit sa calculeze impozitul minim, iar pentru ultimele 3 luni din an sa raporteze si sa plateasca impozit pe profit.


Cititi pe aceeasi tema: Careul de prostie economica: agresati tinerii prin salarii minime si taxe forfetare. Si cu asta-basta!