Din livrarile de locuinte estimate pentru acest an, peste jumatate se adreseaza segmentului mass market, a adaugat Gabriel Voicu. "Fata de anul trecut, in acest an a inceput dezvoltarea mai multor proiecte rezidentiale adresate segmentului middle, proiecte care au in primul rand o pozitionare mai buna si care pun pe piata locuinte cu suprafete mai generoase comparativ cu cele adresate segmentului mass market. Acest fapt se datoreaza cresterii increderii in piata rezidentiala si imbunatatirii conditiilor de creditare si ale perspectivelor macroeconomice. In anii anteriori, oferta adresata segmentului mass market avea o cota de aproximativ 70% din totalul ofertei de locuinte nou construite", a explicat Gabriel Voicu, pentru wall-street.ro.

Pe o harta a noilor livrari, prezentata recent in cadrul panelului dedicat pietei rezidentiale din cadrul (RE)Construct, organizat de wall-street.ro in parteneriat cu Coldwell Banker, statisticile companiei de consultanta imobiliara arata ca zona de sud va conduce si in 2015 ca numar de unitati noi puse pe piata, cu 27,39% din total, insa potrivit lui Gabriel Voicu ponderea a scazut comparativ cu anul trecut pe masura ce si alte zone au inceput sa prinda avant si sa devina mult mai active. Astfel, urmatoarea zona ca livrari este estul cu 24,21% din totalul unitatilor care se vor livra anul acesta este cea de est, iar nordul va atrage 21,45% din totalul unitatilor care vor fi puse in piata in acest an.

Alina Necula, Adama: Toti jucatorii importanti din piata (dezvoltatori, clienti, banci) au reintrat in caruselul care a repus acest sector in miscare

Coldwell Banker- locuinte noi

Zonele centrale si semicentrale vor atrage 11,03% din numarul unitatilor livraye, iar in vest se va livra 15,92% din stoc, procent in scadere ca urmare a faptului ca unui din cei mai activi dezvoltatori a avut o dinamica mai scazuta a livrarilor fata de anul precedent.

In functie de segmentul de piata carora se adreseaza proiectelor, datele companiei de consultanta imobiliara arata ca peste 51,5% din oferta este adresata categoriei mass market, publicului cel mai dependent de Prima Casa. Astfel, cea mai mare parte a ofertei de locuinte nou livrate are suprafete comparabile sau chiar mai mici decat locuintele vechi, nivelul finisajelor este mediu, iar de obicei sunt amplasate in zone periferice sau in interiorul cartierelor. In acest segment de piata, peste 70% din tranzactii se fac prin Prima Casa, spune Gabriel Voicu.

Ca bugete, pe acest segment nu se depaseste 50.000 euro pentru un apartament de 2 camere, insa in general, spune Voicu, bugetele pentru doua camere sunt mult mai mici, fiind in jurul a 40-45.000 euro.

Citeste si:

Peste 34% din oferta ce va fi livrata in acest an este adresata segmentului middle, care incepe sa fie mai bine acoperit decat in anii precedenti, in conditiile in care si creditele ipotecare standard au devenit mai accesibile in ultimii ani. Pe acest segment de piata, sub 50% din tranzactii se fac prin Prima Casa, finisajele locuintelor sunt medii si peste medii, iar suprafetele sunt similare sau mai mari decat ale locuintelor vechi. Preturile sunt mai ridicate, iar aceasta oferta este amplasata in interiorul cartierelor, in general in zone foarte apreciate, cu infrastructura buna si in zone semicentrale.

Din totalul ofertei, 14,47% este dedicata segmentului high. Apartamentele de acest tip sunt pozitionate in zone centrale si in zona de nord, in mod normal, iar preturile depaseste 70.000 euro pentru un apartament de 2 camere.

"In functie de evolutia economiei si a conditiilor de creditare, oferta adresata mass market va continua sa detina ponderea majoritara in totalul ofertei de locuinte noi insa vom vedea o usoara majorare a ofertei adresate segmentului middle", considera Gabriel Voicu.

"Piata rezidentiala se afla pe un trend de crestere pe toate segmentele, dar este un trend moderat, constant si sustenabil pe termen lung. Toti jucatorii importanti din piata (dezvoltatori, clienti, banci) au reintrat in caruselul care a repus acest sector in miscare, facand ca raportul dintre cerere si oferta sa nu mai fie unul disproportionat. Marea diferenta sta insa in gradul de atentie pe care cumparatorii au inceput sa il acorde achizitionarii unei locuinte, dar si la importanta pe care dezvoltatorii o dau dorintelor clientului final", spune Alina Necula, director de marketing si vanzari in cadrul Adama.

Clientul de astazi este mai atent, mai informat si cantareste mai mult decizia de cumparare. "Este una din lectiile bune pe care ni le-a oferit criza. Cel mai important, a inceput sa inteleaga faptul ca o astfel de achizitie este una singulara in viata, iar alegerea trebuie sa fie una fezabila pe termen lung. De partea cealalta, intram in cercul vicios: oferta majoritara din piata este una low-cost pentru ca piata a fost orientata pana nu demult spre politica celui mai mic pret, nu spre raport calitate-pret corect. De aceea, oferta de locuinte middle-class, la un standard ridicat de calitate, este destul de restransa, in timp ce cererea este in crestere. Este si motivul pentru care ne putem astepta in perioada urmatoare la usoare ajustari pozitive de pret pe acest segment, pana cand raportul cerere-oferta se va echilibra", a completat Alina Necula, care considera ca pentru a avea o piata matura si sustenabila, cheia sta tocmai in reinnoirea stocului vechi de locuinte cu unele dedicate clasei de mijloc.

Ce parere aveti despre piata rezidentiala din Bucuresti? Vi se pare satisfacatoare oferta de locuinte noi existenta?

1. Vi se pare satisfacatoare oferta de locuinte noi de pe piata, ca numar de unitati?

2. Cat timp ati petrecut in cautarea unei locuinte?

3. Care sunt principalele probleme cu oferta de locuinte noi din piata?

4. Care sunt motivele pentru care ati alege o locuinta veche in defavoarea unui apartament noi?

5. Cat ati fi dispusi sa platiti pentru un apartament de doua camere de 50 mp utili in Capitala?

6. Care este cel mai important factor de care tineti cont atunci cand alegeti o casa?

7. Cum va asteptati sa evolueze preturile apartamentelor pana la finalul anului?